1 798 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ska jag koppla handfatet till toan eller göra eget avlopp
Medlem
· Stockholms län
· 34 inlägg
Jag bor i en lägenhet på bottenvåningen i ett sekelskiftshus. Under mig finns ett ca 40 cm tjockt betonggolv och därunder finns källarförråd.
Jag har ett 0,6x2 m rum med en dusch i ena änden. I det rummet tänkte jag installera en toalett i andra änden och ett tvättställ där emellan. Jag kommer behöva bryta tätskiktet och jag har bestämt mig för att inte lägga om tätskiktet.
Jag har kontakt med en betongborrfirma och en vvs-firma.
Vad tycker ni? Ser några stora risker med att ha en otätad rörgenomföring så nära duschen?
Jag har ett 0,6x2 m rum med en dusch i ena änden. I det rummet tänkte jag installera en toalett i andra änden och ett tvättställ där emellan. Jag kommer behöva bryta tätskiktet och jag har bestämt mig för att inte lägga om tätskiktet.
Jag har kontakt med en betongborrfirma och en vvs-firma.
- Borrfirman tycker att jag ska göra ett hål för wc och ett för tvättställ. Hålet för tvättställ kommer hamna ungefär 70 cm från golvbrunnen. Rörgenomföringen kommer inte bli genomblöt, men det stänker lite vatten dit när man duschar.
- VVS-firman tycker att jag ska köpa en wc som har en extra anslutning för tvättställ och dra tvättstället längs väggen till wc:n. En fulare, dyrare, men säkrare lösning.
Vad tycker ni? Ser några stora risker med att ha en otätad rörgenomföring så nära duschen?
Du har ju bestämt dig och du har säkert ett OK från BRF så då är det väl bara att köra på två hål - det blir ju snyggast.
Risker? Ja tätskikten finns ju av en anledning...Är det "bara" stänk från duschen så får du väl kleta på silicon eller något så det håller tätt.
Om jag hade gjort likadant själv? Nej.
Risker? Ja tätskikten finns ju av en anledning...Är det "bara" stänk från duschen så får du väl kleta på silicon eller något så det håller tätt.
Om jag hade gjort likadant själv? Nej.
Klicka här för att svara