17 009 läst ·
24 svar
17k läst
24 svar
Skära uppsatt kakel
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ett dammigt förslag är vinkelslip och en diamantkapskiva.
Protte
Protte
Daniel78 skrev:
Det låter som en bra plan. Kakelklinga ska köpa på vägen hem.mexitegel skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Vinkelslip är troligen det bästa alternativet, MEN det finns två problem.
Dels att det inte dammar, det dammar något så in i h..e, och ännu värre än så in i h...e, det finns i0nte ord nog att beskriva det. Om du inte gör något för att stoppa dammspridningen så kommer du att ha damm i precis hela huset, du kommer att hitta det på kläder i stängda garderober, i stängda byrålådor osv. Du kommer att hitta kakeldamm på olika ställen i huset i 5 år.
Det andra problemet är att vinkelslip räknas som hett arbete. Dvs brandsrisk pga. gnistbildning. Nu är nog risken väldigt mycket mindre vid skärning i kakel eller andra hårda material, jämfört med skärning i stål. Men jag tror att du dels måste vidtaga åtgärder så att du skyddar brännbart i närheten, och sitter brandvakt ett antal timmar efter.
Dammskydd kan du troligen bäst ordna genom att bygga upp ett tält av täckplast, ta också och tejpa alla dörrspringor i rummet närmast utanför badrummet.
Räkna också med att du bör ha andningsskydd, inte bara en sådan där engångsmask, köp en riktig halvmask. Du kommer att få rensa eller byta förfiltret (man känner när man får andnöd, då är dags) ett par gånger om du skall skära typ 2m kakel. Och givetvis skyddsglasögon och hörselskydd. Kan också vara bra att ha en plastsäck att lägga kläderna i direkt efter man är klar, annars dammar man ned alla rum man passerar på väg till tvättstugan.
Edit: jag började skriva det här innan alla tipsen om multimaster och kakelklinga kom, låter bra. Har själv använt den för att rensa bort fogen på ett ställe i tvättstugan, det gick magiskt enkelt.
Dels att det inte dammar, det dammar något så in i h..e, och ännu värre än så in i h...e, det finns i0nte ord nog att beskriva det. Om du inte gör något för att stoppa dammspridningen så kommer du att ha damm i precis hela huset, du kommer att hitta det på kläder i stängda garderober, i stängda byrålådor osv. Du kommer att hitta kakeldamm på olika ställen i huset i 5 år.
Det andra problemet är att vinkelslip räknas som hett arbete. Dvs brandsrisk pga. gnistbildning. Nu är nog risken väldigt mycket mindre vid skärning i kakel eller andra hårda material, jämfört med skärning i stål. Men jag tror att du dels måste vidtaga åtgärder så att du skyddar brännbart i närheten, och sitter brandvakt ett antal timmar efter.
Dammskydd kan du troligen bäst ordna genom att bygga upp ett tält av täckplast, ta också och tejpa alla dörrspringor i rummet närmast utanför badrummet.
Räkna också med att du bör ha andningsskydd, inte bara en sådan där engångsmask, köp en riktig halvmask. Du kommer att få rensa eller byta förfiltret (man känner när man får andnöd, då är dags) ett par gånger om du skall skära typ 2m kakel. Och givetvis skyddsglasögon och hörselskydd. Kan också vara bra att ha en plastsäck att lägga kläderna i direkt efter man är klar, annars dammar man ned alla rum man passerar på väg till tvättstugan.
Edit: jag började skriva det här innan alla tipsen om multimaster och kakelklinga kom, låter bra. Har själv använt den för att rensa bort fogen på ett ställe i tvättstugan, det gick magiskt enkelt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
'mexitegel skrev:
Det trodde jag inte heller, men en gång när jag skulle kapa några plattor vid vår sommarstuga så jobbade jag utomhus (för dammet), och det höll på att bli för mörkt. Då syntes ganska häftigt gnistregn, det syns inte i dagsljus.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
-MH- skrev:
Jag tror att skillnaden är dels att vinkelslipen sätter en himla fart på dammpartiklarna (pereferihastigheten) och dessutom bildas rejäla luftvirvlar runt klingan, men också att multimasterns blad är mycket tunnare så det blir helt enkelt mindre material som skall förvandlas till damm. Dessutom misstänker jag att dammet från multimastern är grovkornigare än det från diamantklingan på vinkelslipen, och faller därmed ner mer lokalt.
Gäller verkligen heta arbeten privatpersoner?hempularen skrev:Vinkelslip är troligen det bästa alternativet, MEN det finns två problem.
tvivlar på det (utan att ha någon källa på det)
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer