54 494 läst ·
16 svar
54k läst
16 svar
Kalkavlagringar på klinkerfogar
Sida 1 av 2
Tips på "mirakelmedel" för att få bort trist vitaktig kalkavlagring på klinkerfogar, efterlyses°
Vi la manken till för ett tag sedan - å visst lyckades vi få bort mkt, men det krävde också rejäl arbetsinsats.
Detta år 2012 borde det väl finnas bekvämare lösningar än det som kräver massor av hand-gnuggning...
Cillit Bang har man ju läst om här på forumet - då dock för kalkborttag på glasdörrar. Funkar det månne även på klinkerfogar?
Vi la manken till för ett tag sedan - å visst lyckades vi få bort mkt, men det krävde också rejäl arbetsinsats.
Detta år 2012 borde det väl finnas bekvämare lösningar än det som kräver massor av hand-gnuggning...
Cillit Bang har man ju läst om här på forumet - då dock för kalkborttag på glasdörrar. Funkar det månne även på klinkerfogar?
Toarengöring etc och sånna mirakelsvampar funkar mkt bra, ev komplettera med en hård rotborste.
Mirakelsvamparna som gör det stora jobbet, sånna finns att köpa lite överallt bla. ICA
Vita hårda skumgummisvampar.
MVH/
Mirakelsvamparna som gör det stora jobbet, sånna finns att köpa lite överallt bla. ICA
Vita hårda skumgummisvampar.
MVH/
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Du kan ju alltid syra tvätta golvet med maxit klinkerrens änvänd ett skurblock går att hitta på kakeldax, bauhaus,k-rauta bla. (oftast brun eller beige 12*28 cm) Men har du mörka fog färger på golvet avråder jag syra tvätt eftersom detta tvättar även ut pigment ur fogen.... Då råder jag dig till ett mirakelmedel som heter FUF från Sopro finns på kakelspeciallisten detta är en färg som du målar på fogen väntar en (60min säger dom) vänta bara 20 min och tvätta sedan av ser ny antrasit fogat ut
OBS! Tänk på att färgen bara funkar på glaserade och glatta ytor kostar tot ca: 700kr tot för 40kvm 15*15 skulle även råda dig att syra tvätta fogarna innan så allt fett försvinner eller använd ammoniak 24% med varmt vatten och ett skurblock
Tack för svaren/tipsen.
Vi lider väl av detta i alla våtutrymmen i kåken men där framförallt gör sig påmint är i vårt Badrum och där har vi mörk (svart) mellan (de svarta) klinkerplattorna så syra-tvätt går ju bort då.
Även det som ger "antrasit-fogat" stuk.
Katpen_Haddock, du talar om svampar och rotborste. Låter som en rejäl gnugg-insats i a f, då??
Jag tycker (trodde?) ju att det i denna moderna tid skulle kunna finnas något mirakelmedel som löser upp beläggningen och enkelt kan torkas bort. Cillit Bang är väl ett sådant, men vi känner oro för att testa det på nämnda golv...
Nåväl, de "Vita hårda skumgummisvamparna" (ICA) som du tipsar om K Haddock, skall vi kika efter och ge en chans.
Vi lider väl av detta i alla våtutrymmen i kåken men där framförallt gör sig påmint är i vårt Badrum och där har vi mörk (svart) mellan (de svarta) klinkerplattorna så syra-tvätt går ju bort då.
Även det som ger "antrasit-fogat" stuk.
Katpen_Haddock, du talar om svampar och rotborste. Låter som en rejäl gnugg-insats i a f, då??
Jag tycker (trodde?) ju att det i denna moderna tid skulle kunna finnas något mirakelmedel som löser upp beläggningen och enkelt kan torkas bort. Cillit Bang är väl ett sådant, men vi känner oro för att testa det på nämnda golv...
Nåväl, de "Vita hårda skumgummisvamparna" (ICA) som du tipsar om K Haddock, skall vi kika efter och ge en chans.
Vanlig 20% ättika funkar bra till detta, häll på outspädd och låt stå åtminstone 15-30 minuter (eller ännu längre beroende på kalkmängd) innan du sköljer, testa på dolt ställe först så att det inte missfärgar.
Efter alla fogar är rengjorda så impregnera dem med en fogimpregnering/fogförseglare så slipper du problemet.
Efter alla fogar är rengjorda så impregnera dem med en fogimpregnering/fogförseglare så slipper du problemet.
OK, låter ju kanon Helioz!
Det betyder då att ngt mekaniskt gnuggande inte skall behövas, vad jag förstår.
Köpte faktiskt Fogförsegling när vi byggde vårt hus (3,5 år sen) men vi hann inte med i svängarna - d v s hann inte försegla innan vi tog badrummen i bruk.
Har flaskan kvar så då skall vi definitivt göra detta. Du menar att kalken inte får fäste på fogarna när man förseglat dem, eller hur funkar det?
Det betyder då att ngt mekaniskt gnuggande inte skall behövas, vad jag förstår.
Köpte faktiskt Fogförsegling när vi byggde vårt hus (3,5 år sen) men vi hann inte med i svängarna - d v s hann inte försegla innan vi tog badrummen i bruk.
Har flaskan kvar så då skall vi definitivt göra detta. Du menar att kalken inte får fäste på fogarna när man förseglat dem, eller hur funkar det?
Om avlagringarna är rent kalk så behövs inget mekaniskt gnuggande. Om det är tvålrester och kalk blandat så kan man behöva gnugga lite efter att ättikan verkat. Du märker om det är rent kalk genom att ättikan pyser och bubblar på de ställen den träffar kalken.
Fogförsegling (brukar vara silikonbaserad) lägger sig som ett skikt över fogen och gör så att vattnet pärlar sig och kalken inte kan tränga ner, eventuella kalkfläckar som uppstår när vattnet torkat städar man enkelt bort när man skurar som vanligt. Om det är högt slitage på golven bör du applicera varje år, men du märker att det är dags att förnya när fogarna börjar suga åt sig vattnet igen.
Fogförsegling (brukar vara silikonbaserad) lägger sig som ett skikt över fogen och gör så att vattnet pärlar sig och kalken inte kan tränga ner, eventuella kalkfläckar som uppstår när vattnet torkat städar man enkelt bort när man skurar som vanligt. Om det är högt slitage på golven bör du applicera varje år, men du märker att det är dags att förnya när fogarna börjar suga åt sig vattnet igen.
Låter ju som "mirakelmedlet" jag söker då...krillek skrev:
Men tack. Skall idag botanisera i skafferiet och först testa med ättikan. Annars blir det färgaffären och Kalcinex.
Kalcinex innehåller främst 20-25%-ig fosforsyra vilket är starkare än ättiksyra så det bör vara mer effektivt och kräver kortare appliceringstid. Det är även mer frätande så var försiktig och använd skyddshandskar och se till att du har god ventilation. Får du inget bra resultat med fosforsyran så kan du som nästa steg testa oxalsyra som är cirka 3000 ggr starkare än ättikssyran. Den finns i produkter som t.ex Kiiltos Klinkerrent.
Produkter som diskuteras: "Klinkerrent"
Paket för rena fogar
Fogrengöringsmedel + fogborste
399 kr inkl moms
461 kr
Läs mer
Sist jag hade envisa fläckar så köpte jag en stor påse citronsyra som jag blandade med varmt vatten och sen sprayade på hela väggen. Lät det vara en stund och körde på en ny omgång. Väntade sen kanske en halvtimme innan jag spolade av väggen och torkade rent med Ajax - blev kanonblankt och alla kalkrester försvann.
Lokala färgaffären hade inte Kalcinex men rekommenderade Strovels A 414 från företaget A Clean Partner.Helioz skrev:Kalcinex innehåller främst 20-25%-ig fosforsyra vilket är starkare än ättiksyra så det bör vara mer effektivt och kräver kortare appliceringstid. Det är även mer frätande så var försiktig och använd skyddshandskar och se till att du har god ventilation. Får du inget bra resultat med fosforsyran så kan du som nästa steg testa oxalsyra som är cirka 3000 ggr starkare än ättikssyran. Den finns i produkter som t.ex Kiiltos Klinkerrent.
Vi köpte en flaska och har börjat testa oss fram med olika utspädning/koncentration. Verkar som att det kräver outspädd hos oss. Tar man det så märker man hur det vita i beläggningen "fräser", frigörs.
Kruxet - oavsett medel - för oss, funderar jag, torde väl dock vara hur man avslutar sin behandling utan att lämna någon kvarvarande kalk... Med tanke på hur kalkhaltigt vatten vi har så är det ju svårt (omöjligt) att man inte lämnar lite ny kalk efter sig på ytan, om man avslutar med att torka av med en vattenfuktad trasa/svamp. Hur skall man tänka/agera... skall man inte avsluta på det sättet (med vattenfuktad trasa) utan handlar det i stället om att man "suger upp" den (med Kalcinex eller Strovels) upplösta kalken? Vilken typ av trasa/svamp rekommenderas i så fall, som kan suga/lyfta upp ALL kalk ur fogarna/plattorna?
Eller skall man skaffa sig avhärdat vatten - och fukta sin trasa med det (när man avslutande torkar rent)? Var köper man i så fall lämpligen sådant? (Vi upplever att vi har samma behov/problem vid putsning av våra fönster, f ö.)
Min tanke är alltså så småningom, när vi är helnöjda med kalkborttagningsarbetet, försegla fogarna så att vi aldrig (?) mer skall behöva lägga energi på detta.
Min rekommendation är att köpa, hos tex en leverantör av städmaterial, vita handdukar och använda dom för att eftertorka bort det kalkhaltiga vattnet. De vita handdukarna finns i 10kg förpackningar och du kan i stort sett tvätta dom hur många gånger som helst.
Det medel (Strovels A 414) som vi köpte hos färghandlarn fungerar. Såtillvida att det löser upp kalken på våra klinkerplattor.
Visst verkar det kräva en del gnubbande med en diskborste (beror väl på att det äldsta suttit i 3,5 år) men det stora problemet är att "forsla bort det". Jag sköljer efteråt med ett duschmunstycke (vi har avlopp i närheten där vi hittills testat) men när allt väl har torkat så ser man att kalken (åtminstone inte all) inte följt med vattnet ut, utan snarare bara flyttat sig.
Det pekar ju på min ställda fråga om vilken "sista-behandling" man skall ta till. Månne löser det som du skriver om Moki (om vita handdukar från städmaterialleverantör), problemet.
Känns ju som att man behöver "suga upp" sista vattnet med den lösgjorda kalken.
Visst verkar det kräva en del gnubbande med en diskborste (beror väl på att det äldsta suttit i 3,5 år) men det stora problemet är att "forsla bort det". Jag sköljer efteråt med ett duschmunstycke (vi har avlopp i närheten där vi hittills testat) men när allt väl har torkat så ser man att kalken (åtminstone inte all) inte följt med vattnet ut, utan snarare bara flyttat sig.
Det pekar ju på min ställda fråga om vilken "sista-behandling" man skall ta till. Månne löser det som du skriver om Moki (om vita handdukar från städmaterialleverantör), problemet.
Känns ju som att man behöver "suga upp" sista vattnet med den lösgjorda kalken.