10 435 läst ·
57 svar
10k läst
57 svar
Åtgärda nybygge med dubbla kakelskikt?
Vi har nu fått ett erbjudande, att om vi istället vill ha ekonomisk kompensation kan vi få 50000kr, detta inkluderar då också att de inte åtgärdar klinkergolvet i hallen där fogarna är lite missfärgade av gipsdamm samt en fläck på en platta. De skulle annars göra om golvet.
Att de trots allt erbjuder så pass mycket kan man kanske tolka som att de har insett att kakel på kakel inte fungerar nåt vidare bra med rörgenomföringar samt tröskelhöjd och att de måste göra om hela rasket? Jag menar, kostar det 50000kr att sätta kakel på kakel samt bila upp och göra om ett hallgolv? Det rör sig om en WC/dusch på kanske 5kvm och en ungefär lika stor hall.
Att de trots allt erbjuder så pass mycket kan man kanske tolka som att de har insett att kakel på kakel inte fungerar nåt vidare bra med rörgenomföringar samt tröskelhöjd och att de måste göra om hela rasket? Jag menar, kostar det 50000kr att sätta kakel på kakel samt bila upp och göra om ett hallgolv? Det rör sig om en WC/dusch på kanske 5kvm och en ungefär lika stor hall.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Det kostar avsevärt mer att göra om rätt. Ta in offerter från andra firmor. Men jag skulle gissa att om det är två badrum och hallen så kan det gå på 100 - 200 000.
Sant entreprenören har rätt att få åtgärda felen OM entreprenören inte agerat vårdlöst vilket man skulle kunna hävda att han gjort med så många fel på badrummet men även på andra hus före oh efter ert.steppen7 skrev:Ja Myresjöhus fortsätter. Byggledaren erkände att dom hade haft problem med flera hus efter vårt, och dom fortsätter säkert att bli fler och fler...
För att ge lite nyans så är bilderna givetsvis närbilder på det värsta. Det ser ut ok ut på sina ställen, men helheten känns som nåt gammalt äckligt badrum då fogarna är svart/vitspräckliga osv.
Ett problem är totalentreprenaden. Myresjöhus säger att entreprenörerna har rätt att åtgärda felen vilket säkert stämmer, så vi kan nog inte kräva att någon annan skall göra om jobbet. Däremot om entreprenören inte vill åtgärda så kan nog Myresjöhus anlita någon annan och fakturera vidare.
Här kommer två bilder till under byggets gång som visar lite mer helhet:
Vi hade liknande plus att det läckte vatten från ena väggen(också nytt byggt hus) och hela badrummet fick rivas ner eftersom det såg lika förjävligt som eran.
Beloppet avser WC/dusch och hall, inte badrummet. Även om det finns skavanker i badrummet så är det inte i närheten så illa som WC:n.
I badrummet skall de ta bort fogresterna och kanske justera en platta ovanför bastudörren som sticker ut (dvs inget utsatt läge). I övrigt kan vi leva med skavankerna mot kompensation.
I badrummet skall de ta bort fogresterna och kanske justera en platta ovanför bastudörren som sticker ut (dvs inget utsatt läge). I övrigt kan vi leva med skavankerna mot kompensation.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Tror fortfarande att det kommer att kosta rejält mer än 50 000. Ta dit en eller att par andra plattsättare som får ge offert.
Hade ni totalentreprenad? Behövde ni ta till rättsliga medel för att få det omgjort? Hur mycket behövde ni bråka för att få det åtgärdat?Isabel76 skrev:
Ja,alltså vi köpte ett nyckelfärdigt Borohus och de skrev kontrakt med en fuskbyggare som fick den totala entreprenaden.steppen7 skrev:
Vårt fall gäller inte bara badrummen tan hela huset så vi fick vända oss till Gar-bo (skitsvårt tt få rätt där) och efter drygt 2 år så håller felen på att åtgärdas!
i ert fall tror jag at hempularen har rätt, ta in offerter innan ni accepterar dessa 50 000!
Vår fusk byggare sa att det kostade 50 000 att åtgärda elfelen men den summan blev drygt det dubbla och än är inte alla elfelen åtgärdade.
Vi fick bråka en massa!!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Isabel, att det bara kostar ca 100 000 att åtgärda era elfel (kommer ihåg bes. protokollet) det var en glad överaskning.
Ja vi har redan sagt att vi "väljer att felen åtgärdas framför den ekonomiska uppgörelse ni föreslagit". Så får vi se om dom höjer ribban eller åtgärdar. Har man byggt hus för flera miljoner är inte 50000kr mycket att hänga i granen för att få ett fult utfört våtrum.
Jag tänker att 50000kr kanske hade räckt till att sätta kakel på kakel i WC och göra om hallen och då finns ingen anledning för dem att betala lika mycket kontant, så antagligen är det mycket dyrare för dem att åtgärda felen, vilket kan tyda på att de trots allt tänker göra om hela inklusive tätskiktet.
Eller vad tror ni, kan man läsa ut något av erbjudandet?
Jag tänker att 50000kr kanske hade räckt till att sätta kakel på kakel i WC och göra om hallen och då finns ingen anledning för dem att betala lika mycket kontant, så antagligen är det mycket dyrare för dem att åtgärda felen, vilket kan tyda på att de trots allt tänker göra om hela inklusive tätskiktet.
Redigerat:
Ah ok, men det är billigare att sätta kakel på kakel och enligt det Gar-bo sagt även billigare så jag tror att det kan räcka med 50 000.steppen7 skrev:Ja vi har redan sagt att vi "väljer att felen åtgärdas framför den ekonomiska uppgörelse ni föreslagit". Så får vi se om dom höjer ribban eller åtgärdar. Har man byggt hus för flera miljoner är inte 50000kr mycket att hänga i granen för att få ett fult utfört våtrum.
Vi fick en offert på 21 000 för kakling av köket,men då ingick rivning och återuppbyggande av väggarna osv... inklusive moms.
Nu kommer de istället att kakla på kakel,för det blir billigare för Gar-bo.....
Hoppas att mitt svar inte var för luddig.
Det Gar-bo sagt var att det är godkänt att göra så även enligt försäkringsbolag.Isabel76 skrev:Ah ok, men det är billigare att sätta kakel på kakel och enligt det Gar-bo sagt även billigare så jag tror att det kan räcka med 50 000.
Vi fick en offert på 21 000 för kakling av köket,men då ingick rivning och återuppbyggande av väggarna osv... inklusive moms.
Nu kommer de istället att kakla på kakel,för det blir billigare för Gar-bo.....
Hoppas att mitt svar inte var för luddig.
Klicka här för att svara