Hej!

Jag skulle sätta upp en hylla ovanför diskbänken i tvättrummet i mina föräldrars bostadsrätt.

Jag hade använt mig av gipsankare och när jag drar till en sista gång (fortfarande inte alls hårt) så hör jag ett kras bakom hyllan, när jag lossar och tar ned den så har gipsankaren dragits fram genom gipset och knäckt av en halv kakelplatta 7x7cm, även den gröna fuktspärren har följt med.
Det har även blivit en fin spricka i fogen mellan ett par kakelplattor.

Det finns en duschplats ca 1 meter till vänster om skadan, skadan är på knappt 2 meters höjd.

1. Kan jag laga detta? Eller måste det till ett helt nytt badrum?
2. isåfall med vad kan jag stärka upp gipsplattan?, plasticpadding?
3. Vad ska jag göra med fuktspärren?
4. Eller behövs ett helt nytt badrum.
5. Tror ni ett försäkringsbolag tar en sådan här skada? Kan försäkringsbolaget hjälpa till med nytt badrum?

Önskar alla tips jag kan få!

vad gäller försäkring. Är det så att du bor själv någonannanstans, och har en egen hemförsäkring? Då borde det väl i princip kunna gå på din ansvarsförsäkring, du är skadeståndsskyldig gentemot dina föräldrar (fast det kanse anses att du "arbetade" på deras uppdrag... vet inte ).

Duschplatsen, är det en meter till en duschvägg eller till själva duschen? På den höjden, såpass långt från duschen borde man kunna "fuska" lite och försöka skarva tätskiktet.

Jag satte upp hyllan tillsammans med min far så det går väl att se det som att jag var hans hjälpreda och att det går på hans hemförsäkring, han är dock inte lika bevandrad på internet och forum.. därav skriver jag här.

1. Tror ni att försäkringsbolaget kan hjälpa till?
1a: tror ni de vill bygga nytt helt och hållet eller laga?
2. Eller kommer försäkringsbolaget bara säga att det var korkat att inte anlita byggfirma...
3. kan man "måla på" lite tätskikt?

Tack för all hjälp!

Hur långt är det till själva duschen?

Finessen med att det var du som sabbade väggen (om det nu varit så) är att ansvarsförsäkring finns alltid i hemförsäkringen, egna misstag är man inte lika ofta försäkrad mot. Om man har tillägg (brukar kallas drulle, otursfösäkring eller liknande) då kanske det täcker en del.

Vill du ha lite bra tips så tar du ett par bilder och skickar upp, några bilder som tydligt visar skadans omfattning. Rent teoretiskt borde det gå att laga skadan genom att fälla in en ny bit gips/våtrumsskiva och sen skarva tätskiktet. Tätt kan man säkert få det men om det blir helt godkänt är svårt att svara på. Hade varit bra att veta när badrummet är byggt för att kunna avgöra ungefär vilka regler som kan ha gällt för tillfället.

godkänt och godkänt, det räcker ju med att det blir tätt och att ingen skada uppstår.

• Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.