8 702 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Kan jag ersätta golvspån med golvgips ?
Jag håller på att renovera lillstugan. Det ska bl.a in dusch och toalett (våtrum).
Kan jag ersätta golvspånet med golvgips för att spara 10 mm i höjd (mindre tröskel) ?
Alltså:
Golvgips
Våtrumsskiva
Tätskikt
Avjämning/elvärme
Klinkers
Jag har c/c 60 i bjälklaget.
Ibo
Kan jag ersätta golvspånet med golvgips för att spara 10 mm i höjd (mindre tröskel) ?
Alltså:
Golvgips
Våtrumsskiva
Tätskikt
Avjämning/elvärme
Klinkers
Jag har c/c 60 i bjälklaget.
Ibo
Moderator
· Stockholm
· 57 881 inlägg
Golvgips får överhuvudtaget inte finnas i golv i ett våtrum (enl BKR). Sedan vet jag inte vad det är för våtrumsskiva du syftar på i uppräkningen. Det skall man ha på väggarna istället för kartongbaserad gipsskiva.
Under förutsättning att avjämningen är tillräckligt tjock (15 16 mm beroende på vad tillverkaren föreskriver) så kan du ha en konstruktion med c/c60 mellan reglarna. Annars skall det vara 30 cm mellan reglarna.
Under förutsättning att avjämningen är tillräckligt tjock (15 16 mm beroende på vad tillverkaren föreskriver) så kan du ha en konstruktion med c/c60 mellan reglarna. Annars skall det vara 30 cm mellan reglarna.
Det verkar vara delade meningar om det.
--> http://www.byggahus.se/forum/badrum/2384-gips-forbjudet-under-badrumsgolv.html
Jag passade på att fylla på med reglar i badrummet så det numera är c/c 30.
Vilka alternativ finns det då för "lägsta höjd" ? I övriga rum ska det vara golvspån och någon form av klickgolv (cirka 22 + 7-10 mm).
Ibo
Golvgips är något som ersätter flytspackel och inte golvspånskiva. Man limmar golvgipset på spånskivan.Inagröbo skrev:
För att sänka golvhöjden kan du sätta golvspånskivorna mellan golvreglarna och sedan vad du vill.
Det råder inte delade meningar utan trådan är från 2006 då reglerna såg annorlunda ut. Acme hade både rätt och fel. Revision 2003 tog upp att gipsskiva ej får användas till golv men kritiserades av bla Ardex (som acme nämnde) men än mer av en del större entreprenadfirmor som hotade att gå över till GVK så man slopade skrivelsen.Inagröbo skrev:
I BKR numera så står det tydligt under avsnittet golv 5.7.2 att kartongklädda gipsskivor ej ska användas.
Ska du följa GVK så är det däremot inte förbjudet.
Vilket som skulle jag säga att du bör följa ordningsföljden som Stefan N skriver. Glöm våtrumsskiva och gips utan kör traditionell 22 mm spån
GVK och BKR. Båda organisationena har formulerat varsin branschstandard. Välj en och kör efter den! Om du väljer GVK, vilket SAMTLIGA försäkringsbolag godkänner, så är det helt okej med golvgips på golvet och vanligt kartonggips på väggarna. Detta blir oftast den både billigaste och enklaste lösningen. Enda argumentet jag ser för annan skiva är kartonggips på väggarna är när man väljer en skiva som är självbärande på regelavstånd 60cc. DVS du kan hänga klinkers på väggen med en enkelskiva samtidigt som du kan behålla 60cc mellan reglarna vilket gör att du kan använda standardisolering samt eventuellt slipper regle om vid renovering.
Angående bygghöjden på golvet så räknar olika flytspackeltillverkare olika. Kravet på hur tjockt golvet måste vara varierer mellan tillverkarna. Ardex har nog den "smalaste" lösningen. Utan golvvärme hade det blivit tunnast med spån + limmas gips + flytspackel. Men eftersom du skall spackla in golvvärmen så spackla direkt på spånet men tänk på min. tjocklek för tillräcklig förstyvning- se spackeltillverkarens rekommendationer.
Angående bygghöjden på golvet så räknar olika flytspackeltillverkare olika. Kravet på hur tjockt golvet måste vara varierer mellan tillverkarna. Ardex har nog den "smalaste" lösningen. Utan golvvärme hade det blivit tunnast med spån + limmas gips + flytspackel. Men eftersom du skall spackla in golvvärmen så spackla direkt på spånet men tänk på min. tjocklek för tillräcklig förstyvning- se spackeltillverkarens rekommendationer.
Klicka här för att svara