Hej,
Jag behöver lite seriösa råd över hur grundligt jag behöver gå tillväga för att göra om ett vanligt rum till badrum i sommarstuga. Rummet har plankgolv + tarkettgolv och vanliga gipsväggar.
Kommer inte att sätta kakel men vill göra det fint ändå. Plastmatta på golv och antingen plastmatta på väggar också eller Fibo-Trespo våtrumsskiva med kakelimitation.

För att sätta golvbrunn, måste jag riva upp plankgolvet helt och hållet?
Jag antar att jag kan sätta våtrumsmattan på väggen (vanlig gipsvägg)... men kan man göra något sådan själv?
Om jag väljer Kakelimitationen på vägen så måste jag riva ut gipsväggarna och sätta plywood (har jag jag förstått). Det kanske jag bör göra ändå för att få vattenledningarna i väggen när jag ändå är på gång?
Tacksam om någon har bra tips.

Vad gäller golvbrunnen. Om vi antar att du har krypgrund under, så att rördragningen kan fixas till brunnen utan att bryta upp golvet.

Då behöver du öppna golvet i ett område runt brunnen. Brunnen skall fixeras i bjälkarna, den får inte fästas bara i golvskivan/brädorna. Ofta bygger man en ram av reglar där brunnen monteras med en monteringsskiva (tillbehör till brunnarna), så att både skivan och golvmaterialet har stöd av reglarna runt brunnen. >Det är ett vanligt fusk att brunnen monteras direkt i golvskivan, det ger lite svikt och vattenskador efter ett tag.

Det finns skapliga monteringsansvsiningar på Purus eller Jafos hemsidor, de är de vanligaste fabrikaten.

Men så behöver du ordna fall mot brunnen, där har jag mindre tips att ge, för plastmatta. Men troligen bör du spackla upp ett fall.

Tack för tipset. Tror att jag har grepp om golvbrunnen (Purus, rak , 75 mm, fäst i bjälklag, monteringsplatta). Det finns krypgrund så det skall gå att lösa. Har fått riva bort gamla gipsväggar med kartong med anledning av ändring i elinstallationen (spots i sänkt tak, samt en fläkt i vädringsröret i taket som den gamla mulltoan var kopplad till). Rummet är 200*110 så det är inte mycket att spela på vad gäller inredningen.

Hursomhelst kvarvarande frågeställningar är:

Kakel eller plastmatta på vägg? (har tillgång till kvalificerad kakelhjälp så jag har tänkt om litegrann) Detta är en sommarstuga med hård väderlek i skärgården. Kan bli kallt och stormigt på vintern. Vatten och avloppssystemet tappas ur nov-mars. Plastmatta på vägg känns tryggt, men kakel känns lite finare när man ändå är på gång. Kan man lita på att kakel inte spricker vid temperaturförändringar om riktiga våtrumsskivor ligger bakom?

hempularen skrev:
Brunnen skall fixeras i bjälkarna, den får inte fästas bara i golvskivan/brädorna. Ofta bygger man en ram av reglar där brunnen monteras med en monteringsskiva (tillbehör till brunnarna), så att både skivan och golvmaterialet har stöd av reglarna runt brunnen. >Det är ett vanligt fusk att brunnen monteras direkt i golvskivan, det ger lite svikt och vattenskador efter ett tag.
Hej. Lånar tråden lite. Hoppas det går bra.

Om man har plastmatta borde det väl inte vara nån fara om golvbrunnen sviktar lite eller har jag helt fel? Jag har gjort precis det du säger att man inte får göra. Jag har iof inte lagt nån matta ännu så det är ju inte för sent att fixa till det. Måste man ha monteringsram eller räcker det med att lägga reglar i fyrkant precis kloss med golvbrunnen under spånskivan?

/Chrille

Går fint. Tror att vi har samma problematik. Läste dina andra inlägg om avluftning mm. I morgon sätter jag en rak Purus 75 mm och skall försöka få så gott stöd i bjälklaget som det går.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.