Byggahus.se

Badrumsrenovering, frågor om tak (spottar och ventilation)

1. E
    Medlem Nivå 2
    Hej allihopa. Efter att ha läst länge på forumet så har jag äntligen registrerat mig.

Vi ska helrenovera badrummet i ett hus från 65. I samband med renoveringen tänkte vi fälla in spottar i taket samt eventuellt flytta ventilationen.

Första frågan gäller spottarna. Skulle det vara möjligt att montera spottar i det befintliga taket så man slipper sänka taket. Taket är gips på glespanel och över finns en isolerad vind. Min tanke var att man eventuellt kunde såga igenom såväl gipset som glesen och sätta potta över spotten och sätta trafon uppe på vinden. Har dock inte hört någon annat som gjort på detta vis. Vill gärna höra både eventuella för- och nackdelar med detta. Hade tänkt att använda mig antingen av 12 V eller led-spottar p.g.a. värmeutvecklingen hos 230 V.

Andra frågan gäller ventilationen. Som det är nu så sitter badrumsventilationen ganska direkt vid dörröppningen och då är frågan om man i samband med renoveringen bör flytta ventliationen längre in i rummet för att få bättre luftflöde. Badrummet är 3,6 kvm (2*1.8m) Som det är nu har väl iofs ventilationen fungerat men imma på speglar dröjer sig kvar ganska länge.

Tacksam för tips.

2. V
    Snickerinörd · Nivå 23
    Hej, det är inga problem att sätta spottarna på vinden. Enda svårigheten är väl att få tätt mellan pottan och ångspärren (om du nu har en sådan i ett hus från 65). Oavsett vad så ska du nog försöka få tätt i genomföringen eftersom varm fuktig luft riskerar kondensera på vinden annars.

Angående ventilationen så är det förstås optimalt att ha den så nära duschen som möjligt, Duschar du med stängd dörr och har forcerad ventilation (fläkt alltså) så har det dock marginell betydelse. Jag skulle flytta på den om det gick att göra utan allt för mycket extrajobb.