4 645 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Byta en kakelplatta
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Amrich skrev:
Jag hänger inte med på den faktiskt...Niclas Jonsson skrev:
Hårddrar man det så är ju frågan hur siliconet ska torka då ju ??
Fixet torkar även efter fogning då fukten i fixet drar sig ut genom fogarna...
...å andra sidan kan man ju likväl lugna sig och foga till dagen efter så den verkligen sitter fast.
Silicon är ett jäkla bra lim samtidigt som det lägger sig som ett litet tätskikt dessutom.
ska man hårddra det ännu mer
så torkar inte fixet det härdar/brinner
jag användet inte silicone när det är plattbyte, jag tar snabbfix, är det vanligt kakel så sitter plattan fast med vanligt fix efter 5min
jag användet inte silicone när det är plattbyte, jag tar snabbfix, är det vanligt kakel så sitter plattan fast med vanligt fix efter 5min
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Jag tycker det på bilden ser ut som att du har lyckats bra. Risken att tätskiktet åker med finns alltd, därför byter man vanligtvis inte plattor i våtzon 1 (i duschen te x) Men i övriga badrummet går det bra. Betänk att branschens krav är otroliga idag, och proffsen fuskar hur mycket som helst en bit bort från våtzonen.
Sunt förnuft och lite trix så löser sig det mesta.
Sunt förnuft och lite trix så löser sig det mesta.
Men är det inte i detta fall bra med silikon för att i någon mån "laga" tätskiktet och plugga igen skruvhålen? I så fall borde det vara enklast att helt enkelt limma upp plattan med silikon. Jag antar att fix inte fastnar något vidare om man först "lagar" tätskiktet med silikon för att sedan sätta upp plattan med fix.nino skrev:
Eller tänker jag fel?
nej du tänker rätt
man får "laga" tätskitet med tätskiktsgummi först och montera plattan när det torkat, i det här fallet när det inte är på ett utsatt ställe sä är kanske det snabbaste och enklaste silicone
man får "laga" tätskitet med tätskiktsgummi först och montera plattan när det torkat, i det här fallet när det inte är på ett utsatt ställe sä är kanske det snabbaste och enklaste silicone
Klicka här för att svara