E
Hej

Köpte mig en bostadsrätt för ungefär ett år sedan. I duschhörnan i badrummet satt 2 st handtag uppskruvade (en äldre dam har bott här innan mig och behövde dem förmodligen för att ta sig in i duschkabinen). Duschhörnan är trång och det kändes otryggt att inte ha koll på hur bra tätat det var omkring handtagen. Jag bestämde mig därför för att skruva ned dem.

I väggen var det inte oväntat flera fula hål som jag tätade så noga jag bara kunde med silikon och sedan målade/fyllde i med fog för att det skulle synas lite mindre.

Dock stör jag mig på detta och tycker att det ser riktigt fult ut. Speciellt som badrummet är ganska fräscht i övrigt(renoverat 2001 i samband med stamrenovering). Jag har därför funderat på att byta ut plattorna där hålen sitter.

Låter det som en bra eller dålig idé? Jag vet ju att tätskicktet är skadat bakom eftersom handtagen satt med pluggar i betongen. Självklart är det riskabelt att göra dylika operationer i badrum, men borde det inte vara bättre i nuläget att ta bort plattorna så försiktigt man kan, täta på bästa möjliga sätt och sedan sätta dit nya?

Bifogar några bilder så att ni kan se hur det ser ut. Om man tittar i kanten in i hålet där stammarna går så tycker jag det ser ut att vara en tätduk och inget rollat membran. Stämmer det? Har fått intrycket att det är mindre riskabelt att byta plattor med dessa tätskickt.

Tacksam för svar!

• DSC_0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0004.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0005.jpg
    Skapa konto
  • DSC_0008.jpg
    Skapa konto
Jag tror att det var ganska ovanligt med foliebaserat tätsk. 2001. Jag skulle tro att det du ser vid luckan är remsa som används vid olika övergångar, ex. mellan vägg o golv.Jag tror att det är större risk att du får en svårtätad läcka om du knackar bort plattorna nu, än att behålla de silikontätade hålen.

E
Tack för snabbt svar.

Det allra vettigaste hade kanske varit att låta handtagen sitta kvar, men det var en hemmafixare som varit framme och satt upp dem(hålen var borrade med betongborr och inte kakelborr). Därför kände jag att jag ville ta bort allt och täta om själv,

För övrigt så är det extremt olämpligt att göra hål i själva duschhörnan där vattnet verkligen sköljer över. Man tycker att de borde kunnat lösa behovet av handtag på annat sätt, som att sätta dem på kabinen eller liknande, men gjort är gjort och lägenheten var dessutom förhållandevis billig.

Hur svårt är det att få tätt igen om man bestämmer sig för att ta bort plattorna? Försäkringsskyddet har jag säkerligen inget ändå eftersom en hemmafixare varit framme och borrat. Tvärtom är väl chansen större att slippa undan om jag byter ut plattorna mot identiska nya.

Jag är inte rätt man att svara på det, men så här tror jag:

En korrekt utförd håltagning och tätning är godkänt i branscreglerna, dvs .det bör vara OK även ur försäkringssynpunkt. Såvitt jag kan bedömma så är hålen nu korrekt utförda och tätade, även om det inte var den mest lämpade borren.

Att hacka bort en platta och ev. reparera tätskiktet är inte en godkänd operation såvida inte tillverkaren av tätskiktet har en typgodkänd beskrivning på hur man skall göra det.

Rent praktiskt så ligger problemet i att när du tar bort plattan så kan det gå hål i tätskiktet nära kanten, då kan du inte få ett överlapp mellan reparation och befintligt tätskikt, och det kan vara väldigt svårt att avgöra om du fått en skada precis i kanten till nästa platta.

Sedan är det också så att det finns stor risk att du inte kan hitta plattor med samma nyans och blankhet som de bef. Då är det risk att det kan bli riktigt fult.Även vita plattor finns i mängder med varianter.

E
hempularen skrev:
Jag är inte rätt man att svara på det, men så här tror jag:

En korrekt utförd håltagning och tätning är godkänt i branscreglerna, dvs .det bör vara OK även ur försäkringssynpunkt. Såvitt jag kan bedömma så är hålen nu korrekt utförda och tätade, även om det inte var den mest lämpade borren.

Att hacka bort en platta och ev. reparera tätskiktet är inte en godkänd operation såvida inte tillverkaren av tätskiktet har en typgodkänd beskrivning på hur man skall göra det.

Rent praktiskt så ligger problemet i att när du tar bort plattan så kan det gå hål i tätskiktet nära kanten, då kan du inte få ett överlapp mellan reparation och befintligt tätskikt, och det kan vara väldigt svårt att avgöra om du fått en skada precis i kanten till nästa platta.

Sedan är det också så att det finns stor risk att du inte kan hitta plattor med samma nyans och blankhet som de bef. Då är det risk att det kan bli riktigt fult.Även vita plattor finns i mängder med varianter.
Ok, tack för bra svar.

Ett alternativ skulle kanske annars kunna vara att byta plattorna mot nya i en avvikande färg. Badrummet är väldigt vitt i nuläget så ett par plattor som bryter av mitt i duschen skulle nästan göra gott.

Hur stor du risken är för tätningsproblem om man väljer att byta ut plattorna? Jag menar, Sverige har förmodligen världens strängaste krav på hur ett badrum ska se ut. Det räcker ju att åka över till Danmark så ser man en helt annan standard. För att inte tala om länder runt medelhavet som faktiskt har liknande klimat som vi om man åker upp i bergtrakterna. Visst är fuktskador säkerligen vanligare, men knappast ett problem eftersom kraven inte skärps.

Visst kan jag leva med hålen i nödfall. Men det vore trevligt att bli av med dem när badrummet och hela lägenheten är så fin i övrigt. Om inte annat tills lägenheten ska säljas igen.

Jag skulle knackat bort dom och försökt hitta plattor i så lik nyans som möjligt. Ta med dig någon skärva och åk runt och leta. Det är ju en betongvägg och riskerna är trots allt relativt små med det eventuellt inträngande vattnet du får där. Täta så gott det går med ny gummimassa.

Rent funktionsmässigt är jag övertygad om att det är bättre att låta det vara, men utseendemässigt blir det garanterat snyggare att bli av med hålen.

E
vectrex skrev:
Jag skulle knackat bort dom och försökt hitta plattor i så lik nyans som möjligt. Ta med dig någon skärva och åk runt och leta. Det är ju en betongvägg och riskerna är trots allt relativt små med det eventuellt inträngande vattnet du får där. Täta så gott det går med ny gummimassa.

Rent funktionsmässigt är jag övertygad om att det är bättre att låta det vara, men utseendemässigt blir det garanterat snyggare att bli av med hålen.
Ja, det skulle vara trevligt att bli av med hålen. Badrummet är riktigt fräscht i övrigt så de där fula hålen drar verkligen ned intrycket.

Hela föreningen (90 lägenheter) har likadana badrum eftersom de gjordes i samband med stamrenovering 2001(såvida ingen renoverat på eget bevåg i efterhand, men det är inte sannolikt). Det är ju inte omöjligt att det finns plattor sparade någonstans.

Vet du vilka typer av tätmembran som användes 2001? Det vore bra att veta vad man ska skaffa innan man börjar riva bort plattorna.

För massivkonstruktioner är det väl samma nu som 2001, dvs någon form av gummimassa som man rollar på i flera skikt. Det finns och fanns flera olika tillverkare av denna så det är omöjligt att säga vilken som finns i ditt badrum.

Hålen råkar inte sitta så till att det skulle passa att limma uppe en "tvålkopp" eller annan liten plasthylla. Jag personligen skulle dra mig för att knacka bort plattorna. Dels för att jobbet kanske blir mer omfattande än du tror. Dels för att resultatet kanske inte blir bra, varken "täthetsmässigt" eller utseendemässigt. Jag tror du får svårt att hitta tillräckligt lika plattor så risken finns att din "lagning" kanske blir mer iögonenfallande än vad det är idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.