Som rubriken säger söker jag information gällande hur jag skall planera mina tilltag i huset.

Tänker mig fördelare i panncentralen blivande tvättstuga och separata slangar till var enhet i resten av huset - Dvs, en till toa och en till kall och varm i 2 badrum och i ett kök samt slangar till tvättstugan + 2 utohus utlopp - är det rätt tänkt? blir ju en del slang och förgreningar.

Nackdelen är att lilla badrummet får kärlek innan det stora och alla RiR-Rör i Rör skall gjutas ned i golvet på stora toaletten i framtiden - Skall jag ta till dessa så att de räcker och ansluta till systemet nu för att slippa lägga skarvar på dessa när det väl är dags att gjuta ned dem i golvet? Tänker mig att det underlättar att bara koppla loss och förlägga i golvet när det väl är dags.

Jag kan ju bara kliva på befintliga rör i källaren men det känns ju fånigt om jag kan behålla dem ca10m och slippa skarva i framtiden - tänker klamra temporärt i taket tills golvet är ute...

Rätt eller fel? Smart eller dumt?

vanligast tror jag är att man drar en matning med kall och varm till varje badrum, lika till köket..
från delas det och dras till dusch och wc ev. även till kök om de är nära varandra

har du långa ledningar och / eller tex ett bubbelkar så kanske du ska dra separat dit eller gå upp i dimension på matningen, för att det ska fyllas snabbare

Dolda skarvar ska du absolut inte ha på tappvatten! helst inte på radiatorvattnet men där är det ok enl. branschreglerna

jag är ingen rörkrökare så jag kan ha helt fel....

Följdfråga - Hur delar jag tex kallvattnet i badrummet till WC och handfat? Jag tänkte mig på att dölja så mycket som möjligt så man slipper städa bakom rör.

Tät låda/skåp i väggen som man sätter fördelningsrör i och har ett utlopp i botten som skall mynna ut i ett våtutrymme så att man ser om det blir en läcka.
Det finns flera olika system man kan välja mellan. www.rinkabyror.se har mycket grejor till bra priser.

Drömhus2012 skrev:
Tät låda/skåp i väggen som man sätter fördelningsrör i och har ett utlopp i botten som skall mynna ut i ett våtutrymme så att man ser om det blir en läcka.
Det finns flera olika system man kan välja mellan. www.rinkabyror.se har mycket grejor till bra priser.
Tror det blir bäst att sätta fördelaren i källaren och köra med LK's UNI fördelare och bara bygga på med enheter - Jag tror jag får tjata på min röris så han kan säga vad och hur som blir bäst trots allt. Blir ju en del slang - Iofs inte där kostnaderna ligger...

Har själv sjuuukt bra priser på Dahl och dom ligger ett par hundra meter bort så jag kommer nog att handla där. Sen att dom har svårt att förklara för mig VAD jag skall ha är en annan femma... :screwy:

på jobben jag gör så brukar matningen komma ut under handfatet, är ju oftast en komod där, matningen tex längst ner, till dusch ovanför och ovanför där kallvatten till wc och sen upp till handfatsblandaren.
då får du kopplingarna utanför tätskiktet men dolda, eller iaf mindre synliga om du inte ska ha underskåp/komod

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Jag drog 2 matningar till komoden och fördelade därifrån till wc, badkar, dusch.
Man kan ju smälla upp ett skåp med fördelare i anslutning till badrummet och fördela vattnet därifrån.
Jag har dock väggen full med golvvärme och nivellfläktar och skit så det fick bli komodlösningen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.