7 863 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Nybygge problem med fukt på fönster..
Hej! Har ett nybygge där jag tycker det blir lite mycket fukt på de två fönster vi har i badrummet. Badrummet har ett frånluftagg ovanför dusch (FTX) och vattenburen golvärme. Efter dusch så blir det mycket fukt på rutorna, kan man göra nått åt detta? Fönsterna har ju träram och kan ju bara tänka mig hur den kommer se ut om ett par år..
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Frånluftflödet är alltså korrekt injusterat.
Men hur är det med tilluften till badrummet?
Förresten, hur länge stannar imman kvar på fönstren? Fem minuter eller fem timmar?
Men hur är det med tilluften till badrummet?
Förresten, hur länge stannar imman kvar på fönstren? Fem minuter eller fem timmar?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
??stake skrev:
I dusch/bad/tvätt är normalflödet 10 l/s om jag inte minns fel.
Och tanken är knappast att duschfukten skall transporteras bort momentant,
men att fönster och speglar skall bli imfria inom rimlig tid, 15 - 30 minuter.
Min.flöde i duschutrymme tror jag är 15l/s oavsett ytan.
Vad minflöde är som standard minns jag inte. Tycker det kvittar också. Jag hade velat ha luftombytr så att jag får ut den fuktiga luften relativt fort. Har du tolv ungar som duschar, torkar tvätt inomhus, lagar mat fem gånger i timmen osv räcker inte grundflödena.
Om ditt vent agg går efter fuktstyrning så varvar det upp när det blir fuktigt och går ner när det är bra. Bara en tanke.
Om ditt vent agg går efter fuktstyrning så varvar det upp när det blir fuktigt och går ner när det är bra. Bara en tanke.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Som jag frågade tidigare, hur är det med tilluften?
Dessutom, om ventilationen är injusterad och OVK (obligatorisk ventilationskontroll) är gjord, vilket, som namnet anger, är obligatoriskt, så skall du ha ett skriftligt "Funktionsprotokoll av ventilationssystem".
Plock fram protokollet och titta vad det står där.
Om du inte hittar det skall det finnas en kopia på kommunens byggnadskontor.
Dessutom, om ventilationen är injusterad och OVK (obligatorisk ventilationskontroll) är gjord, vilket, som namnet anger, är obligatoriskt, så skall du ha ett skriftligt "Funktionsprotokoll av ventilationssystem".
Plock fram protokollet och titta vad det står där.
Om du inte hittar det skall det finnas en kopia på kommunens byggnadskontor.
Som sagt.. ingen tillluft i badrumm mer än det som kommer genom dörren. Protokoll har jag inte fått något, måste nog ringa byggfirman och kolla det. Körde även tortummlare och tvättmaskin ganska länge igår i tvättstugan och blir ganska mycket fukt där med, inte som badrummet men ändå:-/
Klicka här för att svara