Jag planerar bygga om ett badrum och har fått en offert från en byggfirma. Priset är ganska högt och jag har försökt få dem att specificera bättre vad som ingår. Arbetet omfattar att byta ut avloppet mot ett med grövre dimension, helkakla väggar, höja golv och slå ut en vägg för att bygga en dusch. Dessutom ska ett pentry byggas på motsatt vägg i ett angränsande rum och vatten och avlopp dras genom väggen. Alltså ganska omfattande och många beslut som måste tas angående inventarier, material och lösningar.

Byggfirman tycker uppenbarligen att deras knapphändiga beskrivning räcker och vill köra igång. Jag känner mig inte alls trygg med att de förstått vad jag vill göra och att vi är överens om vad resultatet ska bli.

Mina frågor till er:

• Vilken information bör jag be byggfirman tillhandahålla?
  • Hur bör informationen presenteras?
  • Hur reglerar man detta bäst juridiskt så att man inte köper grisen i säcken?
  • Vad är era bästa tips för att undvika missförstånd när man upphandlar sådana här tjänster?

Jag har mycket van att upphandla IT och där sker kravställning med en helt annan professionalism än jag upplevt att hantverkare är vana vid. Jag är nog en ganska krävande kund men jag vill undvika konflikter och att vi drar igång ett omfattande renoveringsarbete utan bra projektspec. Mina år i branschen som leverantör av IT har lärt mig värdet av att synkronisera förväntningar på arbete som ska göras.

Redigerat:
Finns det ett ordentligt förfrågningsunderlag med tillhörande ritningar som byggaren har utgått ifrån? I så fall är det väl bara att hänvisa till det när ett avtal tecknas?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Om du tar fram toa,handfat,dusch,pentry m,m (all inredning) som ni vill ha och kolla lite själv vad det kan kosta. Det är ju ett rätt omfattande jobb men ge en liten hint om vad offerten ligger på och vad som ska ingå och vart i landet du befinner dig.

Jag satt i vår Brf styrelse i 5@år och då blev det en del anbud som skulle kollas och där var det oftast specat väldigt noggrant.

Jag har en fundering. Hur många timmar har du lagt ner på analys/kravarbete innan du begärt in en offert? Hur många timmar har du lagt på att själv sätta dig in i arbetet som måste utföras? Har du betalat firman 2-4 timmar löpande så att dom kan göra en liten förstudie i lugn och ro för att med rimlig chans göra en uppskattning? (observera att jag är lite ironisk, men inte allt för mycket ;)

Annars borde du vara van följande från IT sidan:
Godta ett ganska orimligt högt fast pris från en okänd leverantör/allmän upphandling som i slutändan ändå kommer att leda till att du kommer att få betala mera än du tänkt dig om minsta lilla krav har förändrats under arbetets gång vilket ofelbart leder till att leverantören åberopar change request(dvs. ingick inte i kravspcen version 1.0 och därmed kommer att kosta extra)

Arbeta med kända resurser som har bevisat god kunskap, kapacitet och rykte. Alternativt fått chans att sätta sig in i problemet på bekostnad av uppdragsgivaren. Låt arbetet gå på löpande räkning. Dvs. du kan vara med och påverka slutresultatet om det är så att snabbare lösning/mer lämpad lösning finns att tillgå i vissa delar.(mao ta in referenser från bekanta om möjligt)

Jag skulle vilja påstå att IT branschen i många fall är minst lika illa(eller bra) som byggbranschen. Ser eg. inte så stor skillnad. Okunnig/osäker beställare = den som utför säkrar upp för ev. problem i offert alt. kör löpande.

Ett tips kan kanske vara att du ber att man specificerar materialåtgång per kvm för väggyta och golvyta avseende det nya som ska byggas samt att du förhör dig om rimligt antal timmar förutsett att man inte stöter på ngt oväntat.

Jag menar inte att vara otrevlig, men har själv följt en del trådar genom åren på forumet och kan ibland tycka att hantverkarna får lite extra av sleven ibland när det gäller uppskattning av uppdrag(nu avser jag inte orimliga uppkörningar i storstad). Jag undrar hur många privatpersoner som skulle vara öppen för en hantverkare som säger: - Jag vill göra en förstudie, det kommer att kosta dig 4 timmar. Sedan kan jag ge dig ett fast pris. Tycker du att jag är för dyr då när jag levererat mitt svar, gör en "upphandling" men då vet du iaf vad du har för kravspec att utgå ifrån.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hej!

Tack för många bra svar! Uppskattas!

huggan: Tack för tips på att skriva kontrakt. Det ska undersökas.

RobZombie: Jag har planritning och en ritning gjord i Sketchup samt en arbetsbeskrivning som beskriver vad som ska göras. Men denna täcker inte in allting utan endast badrummet. Pentryt lade firman till själv i anbudet. Jag ska se till att utöka dessa ritningar för att få med alla delar.

Fruppe: Offerten ligger på 140 tkr, det är i Stockholm. Har du tips på bra sajter att kolla? Jag misstänker firman har ett märke eller leverantör de föredrar. Jag har bett dem speca så jag kan göra egen prisundersökning.

Mattias_Maria: Som leverantör frågar jag normalt köparen om de är beredda att betala för en förstudie men dessa ger mer värde än bara pris utan ger information som förenklar oavsett vilken leverantör de väljer. Men B2B skiljer sig på en del punkter då vi talar om andra sätt att värdera projekt.

Jag har aldrig renoverat badrum så jag har skapat underlag utifrån vad jag misstänker behöver göras. Det finns alltså ritningar och arbetsbeskrivning men det är knappast så att jag kan beräkna mängden flytspackel som behövs. Men det är inte heller mitt jobb att kunna det. Det jag behöver kunna göra är att precisera resultatet så att de kan berätta vad de kostar mig. Jag vill synkronisera förväntningar.

Löpande är heller inte en lösning eftersom jag inte har tillräckligt med referenser på firman. Det kommer också innebära att arbetet tar onödigt lång tid eftersom firman i sådana fall sätter till resurser när de finns och kan inte planera in arbetet och tillhandahålla rätt personal vid rätt tidpunkt.

Jag håller inte med dig om att hantverkare är lika bra som IT-branschen. Hantverkare, har jag alltid upplevt, slarvar med återkoppling, uppföljning, deadlines et c. Jag brukar ofta säga att om vi skötte oss så illa som många hantverkare hade vi inte haft några kunder. Det ställs alltså helt andra krav på projektstyrning inom IT och som ett resultat av det har metoderna utvecklats rasande snabbt de senaste åren, likaså har professionalismen,

Paul-Staffanstorp
solipsist skrev:
Jag brukar ofta säga att om vi skötte oss så illa som många hantverkare hade vi inte haft några kunder.
Hantverkare som inte sköter sina kort rätt har snart nog inte heller några kunder... ;)
Problemen är att 99% av rötäggen bara lägger ner och startar ny firma för systemet i detta landet är sjukt !!

Kan ju spana in dessa och fråga er om det är rätt och rimligt att man kan försnilla 4 miljoner och få ett straff som motsvarar vars 160 timmars samhällstjänst !!
Sjuuukt system !

http://www.skanskan.se/article/2011...088/-/makar-fifflade-med-miljonbelopp-i-firma

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/staffanstorp/byggforetagare-doms-for-skattebrott/

Näringsförbud är inget straff för sådana människor då de alltid har en målvakt att placera ett nytt företag på...

Inte så kul läsning.

Jag kanske haft otur att anlita rötägg för i nästan samtliga fall då jag eller familj anlitat byggfirma, målare, snickare eller elektriker har något inte blivit gjort, gjorts slarvigt eller tagit mycket längre tid än utlovat. I vissa fall har personen vägrat ta telefonsamtal och betett sig otrevligt.

Detta gör att jag drar mig för att anlita hantverkare och gör så mycket jag kan själv. Det blir också bättre då eftersom jag är mer noggrann då det gäller mitt eget hem. Men vissa saker kräver en yrkesman, t ex badrum.

Jag verkar fått tag på en bra byggfirma. Ska försöka få fram bilder på hur det ska se ut och gå igenom detaljerna så blir det nog bra.

Tack för alla råd!

Paul-Staffanstorp
Det tråkiga är att det just är sådana som ovan som gör att hantverkare oftast dras över samma kant...

Jag har med egna ögon sett s.k arbete som utfördes av den omtalade firman som under en period figurerade med olika namn och som än idag figurerar och är verksam tyvärr...
Dessa arbete är KATASTROFALA kan jag upplysa om och inte utförda överhuvudtaget som de borde utförts. :(

Garanterat hade det varit en het kandidat för Byggfuskarna. ;)

Kan du säga vad firman heter? Går bra att skicka PM ifall du inte vill skriva det öppt.

Den här sajten borde förresten ha en svart lista så man slipper åka på pumpen.

Gör en anbudsförfrågan med allt som du vill ska ingå, samt andra uppgifter som kan vara viktiga. Bifoga måttsatta ritningar.
Sen lämnar byggfirman ett anbud till dig, och ni skriver ett kontrakt på det som ska ingå i jobbet, samt när jobbet ska vara klart mm.
Har ni inte bestämt vilka inventarier mm som ska ingå, så har de svårt att lämna ett fast pris, kan jag tänka mig.

Och framför allt, ta in offerter från mer än en firma

Redigerat:
Jag håller med att försöka speca så mycket som möjligt själva i avtalet om firman inte vill vara tydliga vad som ingår. Då är det också lättare att jämför om ni tar in olika offerter. Kul att höra att ni använt sketchup som är ett enkelt verktyg för att skapa en bild av vad man vill ha för resultat. När vi byggde nytt så gjorde jag en ritning i sketchup till plattsättaren precis hur kakel och klinker skulle sättas med medföljande beskrivning som jag lämnade över till honom med ett nummer och en uppmaning att han skulle höra av sig om något var det minsta oklart för att undvka någon form av missuppfattning. Han blev glad och hade faktiskt aldrig varit med om att få en beskrivning på det sättet på papper.

Sen tycker jag att ni bör ta med i avtalet om arbetet ska följa en viss branchstandard, exempelvis BKR och att toleranserna i AMA ska uppfyllas. Det sista brukar vara en ribba på att arbetet är fackmässigt utfört men jag har stött på kommentarer från hantverkare som på fullt allvar menar att har man inte avtalat om hur sned en vägg får vara så har man inget att klaga på.

I avtalet så är det bra att ha en särskild punkt att alla tillägg och ändringsarbeten ska avtal skriftligt i förväg. Och jag har även sett ännu tydligare formuleringar liknande att hantverkaren inte har rätt att fakturera och naturligtvis förvänta sig betalning för den typen av arbeten om det inte avtalats skriftligt i förväg. Den typen av formuleringar undviker förhoppningsvis obehagliga överaskningar i efterhand när fakturan kommer och ser till att om det inträffar oväntade saker under arbetets gång så ska ni bli informerade och godkänna alla extrakostnader i förväg. Bra och tydligt för både kund och hantverkare!

Thomas Lundquist
solipsist skrev:
Den här sajten borde förresten ha en svart lista så man slipper åka på pumpen.
Tror nog inte det är en bra idé, då det behövs säkra papper innan företaget hängs ut.

Numera räcker det ofta att googla lite annars så kan man alltid kolla ARN eller kanske ställa en fråga här innan man anlitar företaget om man inte hittar vettiga referenser i övrigt. Oavsett så är ett bra avtal och ingen förskottsbetalning en bra utgångspunkt.

Paul-Staffanstorp
Jag lämnar inte ut några uppgifter då jag inte är speciellt anonym härinne och inte vill ha trubbel ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.