Mikael_L skrev:
Men om du säkrar bjälklaget mot svikt med en extra bärlina. Sen hyvlar ner bjälkarna 22mm, skruvlimmar golvspån där, som ett homogent spånskivegolv och slutligen flytspacklar så borde det väl bli bra.
Jo, det skulle säkert fungera....
Får skaffa mig en elektrisk hyvel då ;)
Om jag bestämmer mig för din lösning kan jag väl ta en bit till av bjälklaget?
40 mm skulle vara perfekt för golvnivån.
Bjälklaget är ca: 210-220 mm och lägger jag in ytterligare bjälkar på c/c 300 måste det klara sig.
Jag tänker fotfarande sätta stolpar på mitten av bjälkarna som tar bort eventuell svikt.

Minskar du från 220 till 180 så är det 67 % av bärigheten, lägger du dubbla så blir det 133%, halverar du längden dessutom så måste det bli någonstans 535%.

Utan att blinka skulle jag undvika höjdskillnad.

Protte

Paul-Staffanstorp skrev:
Tack Wide Glide... :)

Blir lite nyfiken på om någon som kan detta med bärighet bättre än mig kan svara på följande.

Jag reagerar på det largab skriver om att fästa kortlingarna på spånskivorna och sänka ner dem mellan bjälkarna för vad jag vet borde kortlingarna vara fästa i bjälkarna för att fylla sin funktion, men det blir de ju inte med detta tillvägagångssättet, och fyller de då verkligen någon direkt funktion ?? ;)
Limmade kortlingar på detta sätt styvar upp plattan i princip lika mycket som vanligt monterade. De gör mest nytta avseende böjmotståndet i plattan och om de sitter fast i balkarna eller ej spelar ingen större roll. Det som har störst inverkan på lokal nedböjning av spånplattan är hur tätt de sitter samt att de är limmade mot spånet.

Ingen som tänkt på lösningen med EPS cement? där gjuter man direkt mot blindbotten, sedan slipsats eller flytspackel ovan på detta. ger en homogen stabil kaka. dock ser det ut som på bilden innan att det bara är masonitblindbotten... men detta skulle ge kanonbärighet och isolering i ett moment!

• Gilla
Eddi Thomason
  • Laddar…
meckis skrev:
[länk]

se youtubefilmen på sidan!!

som sagt detta ger lika låg bygghöjd som att sänka golvspånet som ts vill göra! dock blir detta bättre!
Alternativet ser bra ut.....
Jag har ringt runt till 3 av närmaste återförsäljare och det var tydligen inte någon som sålt EPS cement.
De kunde givetvis ta hem på beställning. Tämligen relativt nytt sätt att jobba på.
Pris fick jag heller inte då de inte hade uppgifter på detta utan att kontakta leverantören.

Vad händer på sikt med bjälklaget som blir omslutet av plast och befinner sig i zonen varmt/kallt?

I övrigt verkar det vara ett smidigt sätt att lösa mitt bekymmer med höjden på golvet.
Sänker nog bjälklaget med 20 mm innan gjutningen för att få samma nivå som anslutande rum.
Skruvar fast läkt undertill som kompenserar höjdminskningen.
Vi skall fundera lite till innan vi bestämmer oss.

Mikael_L
Wide Glide skrev:
Jo, det skulle säkert fungera....
Får skaffa mig en elektrisk hyvel då ;)
Om jag bestämmer mig för din lösning kan jag väl ta en bit till av bjälklaget?
40 mm skulle vara perfekt för golvnivån.
Bjälklaget är ca: 210-220 mm och lägger jag in ytterligare bjälkar på c/c 300 måste det klara sig.
Jag tänker fotfarande sätta stolpar på mitten av bjälkarna som tar bort eventuell svikt.
Ja bara man tänker på bärförmåga/svikt när reglarna görs lägre. Men halverad spännvidd minskar svikt enormt mycket.
Jag kan annars bara se det jobbiga, svåra och bökiga i att försöka minska höjden på befintliga reglar med precis 22mm, eller 40mm ...
Så dom fortfarande har en yta som lämpar sig för skruvlimning av golvspånskiva. ;)

Och egentligen kan det väl inte göra så mycket om det blir lite oplant, ty en viss mån kan ju golvspånet böja sig när man drar ner det med skruv, sen blir det plant när du flyter.

Jag tänker spänna fast en bräda på var sida av bjälken 20 mm ner med tvingar och använda som linjaler.
Sedan såga längs med linjalerna (tigersåg) och hyvla bort eventuella ojämnheter. Bör gå snabbt och inte allt för ansträngande.
Lägger in bjälklag 175 mm höga c/c 300 mm. Stolpar på mitten som tar bort svikten. (alla bjälkar)
Limmar och skruvar spånskivorna. Armeringsmatta, golvvärme och flytspackel.
Golvet hamnar i nivå med övriga golv. :thumbup: Lägger in bilder när jag är på G.
Reser bort i 14 dagar men sedan skall det jobbas. ;)

EPS cementen låter jag bli. Verkar både dyrt och arbetsamt. Lite av ett experiment tycker jag.

Mikael_L
Det låter ordentligt seriöst.
Jag har inga invändningar ... :)

T
Wide Glide skrev:
Alternativet ser bra ut.....
Jag har ringt runt till 3 av närmaste återförsäljare och det var tydligen inte någon som sålt EPS cement.
De kunde givetvis ta hem på beställning. Tämligen relativt nytt sätt att jobba på.
Pris fick jag heller inte då de inte hade uppgifter på detta utan att kontakta leverantören.

Vad händer på sikt med bjälklaget som blir omslutet av plast och befinner sig i zonen varmt/kallt?

I övrigt verkar det vara ett smidigt sätt att lösa mitt bekymmer med höjden på golvet.
Sänker nog bjälklaget med 20 mm innan gjutningen för att få samma nivå som anslutande rum.
Skruvar fast läkt undertill som kompenserar höjdminskningen.
Vi skall fundera lite till innan vi bestämmer oss.

Jävligt skumt då EPS har funnits ute på marknaden i flera år!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.