4 887 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Värmeslinga bakom spegel i duschen
Jag skall ha en spegel (infälld i kaklet) i duschen. Bakom spegeln som jag har utanför duschen skall jag ha en värmeslinga som gör att de inte immar igen. Min byggare tror dock inte att det finns slingor som klarar att vara inne i duschen, är det någon som har hittat en sådan?
Produkter som diskuteras: "Värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Antar ett det är EL slinga som avses. Alla dessa slingor läggs under tätskiktet och ligger således inte i väta. I ditt fall så skall alltså slingan monteras utanpå tätskiktet och då tror jag inte det finns en lämplig produkt som är avsedd att vara på den våta sidan.
Däremot skulle man gjuta in den i väggen och lägga den under tätskiktet så borde ju funktionen och tryggheten vara likvärdig installation i golv.
Om slingorna klarar av att monteras vertikalt kan nog bara tillverkaren bekräfta. (Tänker att värmen stiger uppåt och kanske distrubitionen blir ojämn och slingan skadas kanske)
Borde väl finnas enklare metoder för att undvika imma på badrumsspegeln?
Däremot skulle man gjuta in den i väggen och lägga den under tätskiktet så borde ju funktionen och tryggheten vara likvärdig installation i golv.
Om slingorna klarar av att monteras vertikalt kan nog bara tillverkaren bekräfta. (Tänker att värmen stiger uppåt och kanske distrubitionen blir ojämn och slingan skadas kanske)
Borde väl finnas enklare metoder för att undvika imma på badrumsspegeln?
Det finns värmefolier som du kan limma på baksidan av spegeln. Ungefär som backspeglarna på bilen
Klarar ju tufft klimat och drivs med 12 volt.
Klarar ju tufft klimat och drivs med 12 volt.
Sedär - Man lär sig något nytt var dag! Verkar finnas en del olika produkter. Tex denna efter en snabb googling på "värmefolie spegel"berrabongo skrev:
http://www.ebeco.se/clear-mirror
Medlem
· Korpilombolo
· 3 738 inlägg
Borde ju finnas i lågvoltutförande så "vem som helst" kan montera.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden