Byggahus.se

Slarv med våtrumsmatta (bård)

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Vi håller på att göra om vårt badrum och det fungerar bra tills jag såg bården på våtrumsmattan. Bårdens gråa rand skiljer ca en cm i överkant, i underkant är den bara tillskuren. Skarven hamnar i ett hörn och är ojämnt skuren, skarven är heller inte svetsad.
    Kollar man i tarketts instruktioner så ska alla skarvar svetsas och placeras minst 10 cm från hörn. Samt att det inte är snyggt.

Jag har inte fått tag på mattläggaren idag, så jag ska ringa imorgon igen. Någon s har råkat ut för liknande? Vad ska man tänka på vid ev justering av arbetet.

Hälsningar
    /Kim

2. T
    Allvetare · Nivå 14
    Ser för jävligt ut, ring "klåparen" och be hen att göra om det.:thumbdown:

3. K
    Medlem Nivå 1
    Ursäkta, vi har tagit in en mattläggare som gör det åt oss skulle jag skrivit.
    Frågan är hur det ska göras om, det enda jag kan tänka på är att sätta en ny bård. Atlternativt skarva i en bit men då missar man ju vitsen med att svepa så att det bara är en skarv..

4. M
    Anonym
    Ja, nu fattar jag. Jag skulle bara säga till mattläggaren att göra om och göra rätt, Greja så det blir bra och enligt arbetsbeskrivning. Du ska väl inte behöva finna lösningar åt hen? Fort och fel...

5. B
    Medlem Nivå 11
    Gör om gör rätt.

6. nino
    Renoverare · Nivå 19
    såg inte så bra ut, kan vara lite trixit att få till bården bra när det är snedtak men det borde han ju kunna om han tagit på sig att göra badrummet.
    Det ska inte vara någon beredare där eller kommer det att vara ett synligt hörn?
    Vet att många av mina kollegor brukar avsluta i ett hörn och dra en siliconesträng men det är oftast där det inte syns. Syns alla hörn så brukar man svetsa ovanför en dörr eller ett fönster så man får kortast möjliga svetssträng eftersom den inte (oftast) blir jättefin

7. K
    Medlem Nivå 1
    Det är ett synligt hörn(vid dörr), inget snedtak. Badrum med ca 8,6 m i omkrets. Känns som det inte varit så svårt att börja 10 cm tidigareo(ovanför dörrkarm), samma hantverkare har gjort andra badrummet och där är det svetsat snyggt överallt, känns lite som att hantverkaren var trött mot slutet och bara avslutade så snabbt det gick. Inte ens det avskurna är rakt....

8. nino
    Renoverare · Nivå 19
    ok jag såg fel på bilden, uppfattade det som ett snedtak

nej helt klart skulle han gjort så istället, möjligen att svetstråden var slut :)

9. Claesk
    Medlem Nivå 7
    Gör om, gör rätt

10. K
    Medlem Nivå 1
    Bården var tydligen sned, har kollar skälv att det stämmer. Så nu är den nedriven och en ny är på väg.
    bara det blir bra nu så är jag nöjd...

• Laddar…
  11. R
    Medlem Nivå 1
    Ska bara berätta att man ska eller bör sluta i ett hörn med bården så man får en överlappning (dock skulle man ej ha skurit bården i vinkeln utan strax bredvid). Bårderna blir aldrig exakt raka vid tryck därför kan man aldrig se/veta att man får ihop trycket vid skarven fören den är monterad och då medlar man oftast till den nedre kanten på bårdens fördel... Kan inte säga vad eller att mattläggaren i detta fall gjort något fel (speciellt när man inte ser den nedre kanten på bården). Ni som tror ni kan det här tror jag hade stört er mer på (i detta fall) en vit svetstråd igenom det gråa trycket på bården än att det tandar i ett hörn mvh Golvläggare sen urminnes

12. C
    Medlem · Nivå 18
    Menar du att du tycker det ser OK ut?

13. R
    Medlem Nivå 1
    Visst är tråkigt när det inte går ihop för så är ju tanken. Men är mönstret rätt i nedre änden och bårdkanten följer ner till så ja. Man kan byta bården x antal gånger och ändå få trycket att går ur om den är tryck snett. Det är fortfarande ett hantverk och ingen maskin som gör arbetet. Svetsar man bården tex ovanför en dörr är du tillbaka till det gamla med traditionell sättning och du kan du både få en missfärgad svets och matta kan så småningom torka ur och du får en glipa. Är det inte skuret nertill så vad ska man göra?

14. C
    Medlem · Nivå 18
    Visst är det ett hantverk och inte trolleri. Allt är inte möjligt. Men om jag vore en professionell hantverkare skulle jag inse en överhängande risk för arg och missnöjd kund om jag gjorde ett jobb med detta resultat och sedan förklarade för kunden att det inte går att göra bättre. Normalkunden är ju sannolikt inte heller insatt i mattläggningens mysterier och, vågar jag påstå, har en förväntan om ett helt annat resultat än det vi ser på bilden.

Om det inte går att göra bättre hade jag för att undvika denna konflikt rekommenderat kunden en annan lösning. Kanske t.o.m. tackat nej till jobbet om kunden hade insisterat. Dvs. antingen gör man ett snyggt jobb eller inget alls. Enligt min mening.

15. R
    Medlem Nivå 1
    Ja vad ska jag säga... vet man vad som ska hända innan det hänt, visst. Ska man berätta alla fel som kan hända innan man utfört något, visst. Självklart finns det kunder som blir missnöjda när dom inte får det dom har sett i en katalog eller kollektion. Jag svara bara på hur det är. I detta fall kan jag inte svara på mer än det som frågats, visas och sagts. Jag vet inte hur mattläggaren i fråga har gjort. För övrigt gillar jag ditt tanke sätt = jag gör jobbet gratis så får vi se vad du tycker det är värt eller om du vill ha det när det är klart