2 511 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Golvbrunn innanföär duschdörrar
Hej!
Börjar nu fundera på placeringen av golvbrunn i mitt badrum.
Har tänkt att förlägga duschen i en nisch med dörrar och därmed hamnar golvbrunnen innanför dörrarna.
Är detta ett problem tror ni?
Tänker främst på att man inte får någon brunn som tar hand om eventuell utspill etc från tvättställ.
Golvet kommer att ha korrekt fall ända från dörren förbi toalett och tvättställ och mot brunnen i duschplatsen. Problemet är att om jag ha dörrarna stängda så kommer ju eventuellt vatten utanför att inte komma förbi dörrarna.
Alltså, räcker det med golvbrunn innanför duschdörrarna?
Ska jag istället satsa på en ränna som placeras precis under dörrarna vilket gör att vatten kan rinna in både inifrån och utifrån?
Börjar nu fundera på placeringen av golvbrunn i mitt badrum.
Har tänkt att förlägga duschen i en nisch med dörrar och därmed hamnar golvbrunnen innanför dörrarna.
Är detta ett problem tror ni?
Tänker främst på att man inte får någon brunn som tar hand om eventuell utspill etc från tvättställ.
Golvet kommer att ha korrekt fall ända från dörren förbi toalett och tvättställ och mot brunnen i duschplatsen. Problemet är att om jag ha dörrarna stängda så kommer ju eventuellt vatten utanför att inte komma förbi dörrarna.
Alltså, räcker det med golvbrunn innanför duschdörrarna?
Ska jag istället satsa på en ränna som placeras precis under dörrarna vilket gör att vatten kan rinna in både inifrån och utifrån?
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Det blir nog aldrig så tätt så att inte vattnet från ev läcka kan rinna in under duschdörrarna. Om du tänker ha klinkers på golvet så kan vattnet rinna i fogarna mot golvbrunnen.
Ev utspill från tvättställ torkar man väl upp av trasa. Det behövs mycket vatten om det ska följa fallet mot ev brunn. Katastrof scenario typ brustet rör som sprutar fullt kommer ej kunna gå genom en stängd duschdörr. En duschdörr är ju försedd med tätlist i underkant och blir rätt tätt. Man vill ju inte att duschvatten ska komma ut på golvet utanför.
Jag har också duschdörr/nisch. Jag gjorde bara fall i duschutrymmet, övriga golvet gjorde jag plant.
Ovanstående katastrofscenarie (rörbrott) är för osannolikt. Om det hade varit en risk så hade det varit krav på brunn i alla toalettutrymmen, vilket det inte är ...
Summa summarium: Det räcker med brunn i duschen och dörren får gärna vara tät.
Jag har också duschdörr/nisch. Jag gjorde bara fall i duschutrymmet, övriga golvet gjorde jag plant.
Ovanstående katastrofscenarie (rörbrott) är för osannolikt. Om det hade varit en risk så hade det varit krav på brunn i alla toalettutrymmen, vilket det inte är ...
Summa summarium: Det räcker med brunn i duschen och dörren får gärna vara tät.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Rekommendationen är ändå att det är fall i hela våtrummet. 1:200 tror jag utanför dusch. Undantaget när man har så stora plattor att det inte är möjligt att ha fall annat än i duschzon.
Normen säger att tröskelnivån vid dörren skall vara två centimeter högre än kanten på golvbrunnen. Detta för att vattnet skall rinna till brunnen vid ev rörbrott.
Normen säger att tröskelnivån vid dörren skall vara två centimeter högre än kanten på golvbrunnen. Detta för att vattnet skall rinna till brunnen vid ev rörbrott.
Jo jag har stora plattor därför fallfritt.HandySmurf skrev:Rekommendationen är ändå att det är fall i hela våtrummet. 1:200 tror jag utanför dusch. Undantaget när man har så stora plattor att det inte är möjligt att ha fall annat än i duschzon.
Det kan inte ha med rörbrott att göra. Då skulle det inte vara acceptabelt utan brunn på vanlig toalett samt kök.
Däremot då brunnen är tät och man duschar länge så kan vattnet stiga i duschen. Det är inte alla som gillar att rensa brunnar, och hellre låter golvet svämma över. Vattnet rinner ju för det mesta undan efter ett tag. Då är det bra med tröskelkant ...
Hursom, med dusch instängd bakom tät glasdörr så finns ingen (praktisk) nytta med fall i övriga utrymmet.
Klicka här för att svara