Y
Någon som har tips på en riktigt bra skifferolja?
För långvarig blank yta.

Den här skall vara bra har jag hört.

olie.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det för typ av skiffer du ska olja in?
Lerskiffer, kvartsitskiffer?
Är den polerad, slipad eller har den klovyta?

Y
till granitkeramik kakel. Verkar vara det enda som jag kan läggapå och låta torka under några dagar för att få vått utseende utan att få för tätt ytskikt som kan skada rummet.

Y
Har nu pratat med stenbolaget som sa nej och deras leverantör av dessa produkter har jag pratat med som också sa nej. :(

Yrrol skrev:
Har nu pratat med stenbolaget som sa nej och deras leverantör av dessa produkter har jag pratat med som också sa nej. :(
"som sa nej"
Vad var det för svar? Skulle det inte fungera tillsammans med granitkeramik?
Det är ett suveränt medel till allt stenmaterial. Även betong.....

Y
Ja precis, nej till granitkeramik. Går inte in i materialet. Samt fogar är för porösa för att behandla med deras.
Även om man chansar, så kommer isf bli som ett tätt lock vilket är skadligt ifall fukt finner sig in någonstans och då blir inlåst under kaklet/fogen.

De är säkert rädda för allt ansvar och ev. problem med fukt som alltid finns i badrum. (kan man förstå)
Vi har använt AKEMI färgförstärkare i många år i badrummet och även i vårt uterum som det är skifferplattor med relativt stora fogar.
Lättstädat och ger materialet ett "vått" utseende. Uterummet är vintertid inte uppvärmt (endast +5°)

Y
Det är ett gäng att välja på, vilken av flaskorna är det du tänker på som kunde funka för mitt klinker och fogar? :)

Wide Glide skrev:
De är säkert rädda för allt ansvar och ev. problem med fukt som alltid finns i badrum. (kan man förstå)
Vi har använt AKEMI färgförstärkare i många år i badrummet och även i vårt uterum som det är skifferplattor med relativt stora fogar.
Lättstädat och ger materialet ett "vått" utseende. Uterummet är vintertid inte uppvärmt (endast +5°)
Du skriver att du har skifferplattor i ditt badrum. Trådskaparen har keramiska plattor med skifferlook så det är inte alls säkert att det fungerar bra.

Hittar du ingen rekommenderad impregnering så kan du alltid köpa och prova på en platta du har över.

Y
Skifferolja är det enda som några vågat uppmuntra mig att testa. Vilket har gett bra resultat. Bara att jag nu söker efter en erkänt bra sådan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.