Hej
I mitt nya boende har jag tänkt att inom snar framtid renovera ett wc med liten yta. Jag har tänkt mig en vägghängd toa samt skåp med tvättställ. Eftersom jag inte är ekonomiskt oberoende än så är tanken att göra det jag kan- själv. Avloppshistorien hoppar jag således över. Väggarna har jag andra planer för än kakel i nuläget.
Jag har två frågor som både rör avloppet och golvet:

Som jag förstår är det idag krav på golvtätskikt som sträcker sig 5 cm upp på väggarna. Då mitt hus är ett trähus antar jag att det under mattan uppenbarar sig en skiva som är fastsatt på bjälklagret. Avståndet vet jag ju inte men tror inte att de är tätare än 60cm. Så- för att lägga klinkers behöver jag då förstärka konstruktionen som i teorin motsvarar en 30 cms täthet mellan bjälkarna i golvet. Men när jag går in och läser på olika sidor är det en hel massa lager som skall på. Ni som har kunskap om det här- finns det något sätt som inte innefattar så många lager?? Jag har ju inte tänkt att bada i handfatet..

Nu till avlopps historien: som ni ser på bilderna är ju all vvs genom golvet. Vad kan det tänkas kosta att sätta in vägghängd toa och handfatsskåp utifrån vvs läget?? Borde man lägga in golvvärme och avhysa det skrymmande elementet och är det isåfall en dyr historia?

wc.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
wc2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råd och kunskap mottages gärna!

Hej på bkr.se kan du läsa om regler för klinker och tätskikt i toaletten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.