Man läser om "omvänd fuktvandring" i varenda källartråd.
Hur någon märkt av detta ? Har denna någon lidit skada ?

Man läser också att man ruineras av golvvärme utan 300 mm isolering !
Totalt nonsens

• Gilla
Tavvo
  • Laddar…
30 cm isolering är det nog någon miljötaliban som hittat på.
Jag pratade med Kiilto och Combimix om detta i förra veckan eftersom vi funderar på hur vi ska lösa ett eventuellt badrum i vår "uthyrningsdel"
Dom tyckte att 10cm EPS betong räckte för att få stopp på den omvända fuktvandringen.
10cm EPS betong motsvarar väl ungefär 5cm cellplast.
Jag inbillar mig att markförhållandena är av avgörande betydelse.
Själv bor jag på en rullstensås så det är väl bra förutsättningar.
En leråker i Skåne har säkert sämre förutsättningar och för att slippa klagomål säger man väl att det ska isoleras ordentligt.
Men att som TS vill isolera med 1cm tror jag fortfarande gör varken till eller från.
Fredrik

Redigerat:
Jag isolerar inte heller i huvudsak av detta fenomen, utan för att jag tror det är värt det ekonomiskt.
Som jag påpekat så hänvisar de till en golv temp på 30 grader i sina beräkningar. Jag ska ligga på 18-20, och låt säga att vi får den där värmekudden ändå, trots 10-20mm isolering och en platta på 100 mm, även om jag inte tror det.
Sen att jag stänger av på sommaren (vilket jag iofs inte heller kommer att gör), så menar du att plattan svalnar snabbare än denna kudde och av den anledningen så ökar kapilärverkan och fukt sugs upp då marken under är varmare än plattan. Men inte i mitt fall, om jag har slingorna på 18-20 grader så kommer inte kudden bli varmare än så, och på sommaren ligger ju källartemperaturen på samma temp utan värme.
Så alltså gäller inte deras kurvor mitt fall.

Men jobbar man med att sälja dessa produkter så vill man så klart visa extremfallen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.