Y
Tyckte det var lite för grunt mellan plattorna efter en firma varit här.
Så jag körde en omgång till med fog vilket blev bra nivå på.
Men, så har jag nu torkat rent plattorna i omgångar. Fast fogen i sig är känslig att "sota" om man kommer över den med trasa.

Ska man vänta tills det är genomhärdad efter några dagar. eller är det meningen att torka rent fogen tills den inte sotar mer?

Är plattorna rena och fogen är fin är det bara att låta den hårda.
I vanliga fall brukar man tvätta med en fuktad svamp diagonalt över plattorna.

Y
Hur länge ska den härda tills den inte borde färga av sig mer? :confused:

Hej efter ett dygn brukar den vara hård nog för att tåla vatten.

Nu vet inte jag vilken produkt du använt men det låter som du har använt fel blandningsförhållande fog/vatten. Det gäller att blanda rätt. Jag brukar väga pulvret för att få rätt mängd. En digital hushållsvåg funkar bra. När jag som amatör fogat har jag mest använt Cascos produkter och de har härdat fint efter ett par timmar. Du skall som tidigare nämnts torka med blöt svamp diagonalt så att inte fog fastnar på plattorna och därefter skall fogen fuktas i något dygn så blir den hård. Jag brukar duscha lite med en blomspruta ett tag efter fogningen.

Vad sade din hantverkare om fogen?

Y
Jo jag anade det ett tag.
Jag har nog med all säkerhet blandat fel då jag bara gjorde på känn för få en konsistens som kändes lagom.
Blandningsförhållandena var så dumt skrivna så jag tog mig inte tid att omräkna det.
(den var rätt flytande ändå, ingen tjock massa)

Hantverkaren sa inget om fogen.

Frågan är om jag bara kan vattna och hoppas på att den blir bra.
Eller gnugga bort allt som går och göra om.

Har du blandat fel måste du nog tyvärr foga om. Om inte fogen är hård efter ett par dagar lär den inte hårdna mer. Bara att skrapa bort med fogskrapa och göra om.
När jag blandar på känn brukar jag blanda ungefär som när jag gör pulvermos. :)

Jag menar vad hantverkaren sade när du anmärkte på fogen? För du klagade väl?

Y
Fick svaret att det var så lätt att åtgärda själv. Jag skulle få 1000kr i avdrag om jag gjorde det själv. :rolleyes:

Y
Känns ju så kopiöst tråkigt att skrapa igen. Skulle det inte kunna gå att lägga ett rättblandat lager över det måntro

Y
Säg att jag skrapar ur en bit. Ska gamla fogen vattnas före jag smetar på den nya lagret?

Y
Är det ingen som tror jag bara kan fortsätta fukta fogen ett tag och på så vis få den härdad?
Är redo att åka ut och köpa mig en skrapa samt våg... Men det tar emot..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.