Såg denna lösning på ett hotell i Stockholm och funderar nu på att göra på samma sätt i duschen. Nån som vet om det är ok att leda in vattnet i väggen igen och upp och ut genom taket, givetvis oskarvat. Översta bilden blev visst lite galen 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte se att detta skulle strida mot några branschregler, självklart under förutsättning att rätt väggenomföringar används, att tätskiktet får en manschett precis som vanligt samt att rördragningen sker utan skarvar.
Ok. Vad borde man använda för rör upp till takduschen? Pex går ju knappast så det borde väl bli ett bockat kopparrör. Eventuellt med kondensisolering. Prisol kanske blir för mjukt.
Jag ska göra samma lösning hemma hos mig, fast med en omkastare mellan blandare och duschtallrik. Damen vill ha handdusch också! Bygger lite mer på höjden men men.
Jag kommer montera LK 16 AluPex. Inga problem alls. På detta kommer vatettes väggbricka monteras.
Varför skulle inte PEX eller Prisol fungera?
Dock så är detta förfarande tveksamt enligt säkervatten. På sidan 26 står det:
Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas i plats för bad eller dusch.
Jag tolkar det som att blandaren är OK att ha, men inte genomföringen för dold duschtallrik. Själva genomföringen är ju ej att klassa som själva blandaren.
Regler är regler och damer är damer. Är man noga med hur man installerar och är medveten om riskerna och vad föreskrifterna säger så är det ju upp till dig själv. Man "får" bygga badrum utan tätskikt alls, det är ingen som tvingar dig.
Jag kommer montera LK 16 AluPex. Inga problem alls. På detta kommer vatettes väggbricka monteras.
Varför skulle inte PEX eller Prisol fungera?
Dock så är detta förfarande tveksamt enligt säkervatten. På sidan 26 står det:
Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas i plats för bad eller dusch.
Jag tolkar det som att blandaren är OK att ha, men inte genomföringen för dold duschtallrik. Själva genomföringen är ju ej att klassa som själva blandaren.
Regler är regler och damer är damer. Är man noga med hur man installerar och är medveten om riskerna och vad föreskrifterna säger så är det ju upp till dig själv. Man "får" bygga badrum utan tätskikt alls, det är ingen som tvingar dig.
Tänkte att pex och prisol blir för mjukt och sladdrigt när röret kommer ut ur taket. Iofs är det ju bara nån centimeter. Alupex har jag ingen koll på vad gäller styvheten.
Hur menar du när du tänker sätta en omkastare mellan blandare och tak? Tänker du på att förlänga röret nedåt och sätta en omkopplare med två utgångar där en går in i väggen och den andra är för slangen Nån bild på en sån?
Du har det bra du som är rörkrökare
Vem kontaktar man för att ta reda på om lösningen är ok?
Hur menar du när du tänker sätta en omkastare mellan blandare och tak? Tänker du på att förlänga röret nedåt och sätta en omkopplare med två utgångar där en går in i väggen och den andra är för slangen Nån bild på en sån?
Du har det bra du som är rörkrökare
Vem kontaktar man för att ta reda på om lösningen är ok?
Är det ok att ta upp ett bautastort hål för en inbyggnadsblandare så tycker man väl att det borde vara godkänt att ta upp ett extra litet hål för ett rör...
Det här är alltså inte en godkänd lösning.
http://www.styleroom.se/image/scaled/huge/pzrk/1/527067-inbyggd-blandare.jpg
Det här är alltså inte en godkänd lösning.
http://www.styleroom.se/image/scaled/huge/pzrk/1/527067-inbyggd-blandare.jpg
Samma bricka blir ju i taket som på väggen så tallriken hänger ju i brickan och inte direkt i slang/prisol. Bara att se till att brickan har något att fästa skruvarna i för hållfasthetens skull!
Enklast möjligt är att montera 8344858 med en vinklad R15invx15 vatette vinkel. och en rörsnutt innan. Denna omkastare kräver dock en övergång M26x15. Samt att duschblandaren behöver monteras på ett blandarfäste som bygger en bit ut för att få plats med dubbelmutter/kopparrörs-snutt mellan vinkeln och täckbrickan!
Enklast möjligt är att montera 8344858 med en vinklad R15invx15 vatette vinkel. och en rörsnutt innan. Denna omkastare kräver dock en övergång M26x15. Samt att duschblandaren behöver monteras på ett blandarfäste som bygger en bit ut för att få plats med dubbelmutter/kopparrörs-snutt mellan vinkeln och täckbrickan!
Klicka här för att svara