Vi ska i nyköpta huset, som bara har ett badrum, ta bort duschväggen och installera badkar då vi har 3 små barn som är svåra att hålla rena utan badkar. Plus att jag är en riktigt badanka. Problemet är att nuvarande blandare är monterad cirka en meter upp och de badkarsblandare jag hittar inte har tillräckligt lång kran/pip för att vattnet då ska kunna rinna ned i badkaret på ett effektivt sätt. Måste vi borra nya hål för en ny badkarsblandare?

T
Det kvittar väl om blandaren sitter längre ner, kommer ju ändå inte att nå ut till till badkar, låter lustigt.

En vanlig FMM 9000E brukar inte ha några problem att nå till badkaret, höjden spelar ingen roll.

Du har kanske ett sådant badkar i gammal stil med lejontassar?

http://www.badhem.se/badkarsblandare-fmm-9000e-ii-160-c-c

Det finns ju också extra långa (250 mm) utkastare/pipar till 9000

tank77 skrev:
Det kvittar väl om blandaren sitter längre ner, kommer ju ändå inte att nå ut till till badkar, låter lustigt.

En vanlig FMM 9000E brukar inte ha några problem att nå till badkaret, höjden spelar ingen roll.

Du har kanske ett sådant badkar i gammal stil med lejontassar?

[länk]
Nu förstår jag dig inte riktigt, hur menar du att höjden inte spelar någon roll? Om pipen sitter en halvmeter ovan badkarskanten så blir ju fallet väldigt långt/högt och kommer skvätta rejält. Eller tänker jag fel?

Menar du att blandaren måste sitta fast på badkaret?
Vi har ännu inte beställt badkar då vi vill ha koll på vad för blandare vi behöver först. Men funderar på att köpa detta badkar: http://www.bygghemma.se/inomhus/bad...ife-ideal-comfort-med-duschvagg-form/p-536448

Snyggt blev det fan inte men nu är det iaf löst

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Av rörmokare ska tilläggas

Redigerat:
Är det bara jag eller sitter inte blandaren väldigt lågt (78cm)? Rörmokaren hävdar att det normala är 50-70cm men eftersom vårt badkar är högre än normalt så satte de blandaren lite högre. Men jag tycker den verkar sitta lågt.

Åttioettan skrev:
Är det bara jag eller sitter inte blandaren väldigt lågt (78cm)? Rörmokaren hävdar att det normala är 50-70cm men eftersom vårt badkar är högre än normalt så satte de blandaren lite högre. Men jag tycker den verkar sitta lågt.
Standardhöjd på badkarsblandare är 70cm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.