Vi har ett badrum på 6,2 kvm + en gästtoa på 1,7 kvm. Vi har fått ett pris på 90.000 (rotavdrag ej medräknat) för följande arbete;
rivning av bef badrum, kakel + klinkersättning inkl grundarbete (gipsskivor, tätskikt mm), installation av värmeslingor i golv + spotlights i tak, även kostnaden för rördragning/rörmokare inräknad, montering av toa, dusch, handfat med kommod m m. Det som inte ingår är; allt material förutom tätskikt/gipsskivor. Verkar det rimligt? Tacksam för exempel på vad andra betalat. Är inte det lättaste att få hem hantverkare för kostnadsförslag att jämföra med...

Det är rimligt med tanke på dagens priser. Sen att dagens priser inte är rimliga är en annan sak.

Du kan ju alltid ta in olika hantverkare för att ge dig ett förslag om vad det kommer kosta, sedan handlar det om att se vilka som är "fuskbyggare". Man vill inte behöva riva och göra om :)
Dock så tror jag att du kan få ner priset något men kolla med hantverkare och jag tror att man kan prata med butikerna också för att få kontakt med flera hantverkare eventuellt om dom kan ge dig ett "paketpris" med allt material.

Redigerat:
Jag tycker det låter rimligt med tanke på omfattningen. Allt jobb är ju medräknat. Om vi antar över tummen att materialet kostar 10000 och de tar 500 i timmen skulle det motsvara fyra arbetsveckor. Låter rimligt för två utrymmen, rivning, bygga upp underlag igen, vvs, tätskikt, golvvärme, plattsättning, el och belysning.

Kontrollera att dom är behöriga för våtrum och har certifikat för det tätskikt dom tänker sätta upp. Väldigt avgörande för priset och ibland avgörande om försäkringsbolaget vill göra något om någon fuktskada insträffar.

Om det är en seriös firma med rätt behörigheter och goda referenser så tycker jag det låter som ett bra pris.
Vi betalade strax under 90k med liknande upplägg som ert men då ingick bara badrummet på 6m2 och inte gästtoaletten.
Rivning och bortforsling av rivningsmassorna stod vi för själva då. Rivning tog oss ett par kvällar och var ganska enkelt med sparade oss säkert några tusenlappar.

Hej
Jag fick betala 109 000 kr efter rotavdrag för min toa/dusch på 4 kvm. Då ingick även att sätta igen ett stort fönster och lägga i en brunn för dusch. Jag tycker att jag har Sveriges dyraste toa/dusch med tanke på att det sitter matta på golv och vägg...inget kakel. Ingen elektrikter inräknad och inga vitvaror. :confused::(

Om du bor i stockholm är det skitbilligt :-) där kostar ett typiskt badrum i en lägenhet (3-5 m2) 150-180 före rot. Då ingår inte inredning och kakel/klinker.
Din prisuppgift är däremot helt rimlig - 10000 för materialet låter lite... golvvärmeslingor är inte helt gratis, 25 känns mer rimligt 65 kvar med 550-600 i timmen blir det ca tre veckor.

Men... ta referenser och kolla att de är bkr (eller gvk) certade och att de jobbar enligt "säker vatten"

sunqan skrev:
Din prisuppgift är däremot helt rimlig - 10000 för materialet låter lite... golvvärmeslingor är inte helt gratis, 25 känns mer rimligt 65 kvar med 550-600 i timmen blir det ca tre veckor.
Enigt TS ingick inte materialet förutom tätskikt och skivor.

Vi har gjort ett liknande badrum,

På övervåning med plastmatta tidigare.

skall försöka att stapla upp våra kostnader. Hantverkare med kvalitetsdokument som vi fått (BKR) rör och elarbeten av behöriga.
Ca 2*4 kvadrat kolv, snedtak, en dörr, inga fönster.

Rivning, regling, dragning av vattenrör i vägg, golvbrunn, avlopp flyttat till vägg, två eldosor (belysning/golvvärme) tre spot/ en badrumsspegelbelysning, våtrumsskivor tätskikt, klinker, kakelsättning (mosaik ca 1 m2) Målning av tak.

Jag gjorde dörrfoder och lister samt tröskel,

Totalkostnad arbetskostnad med dragen ROT 80000,-
Material, reglar, våtrumsskivor, tätskikt, Fix, fog och flytspackel m,m ca 22000,-

Material: Kakel/klinker höganäs 16000,-
Lampa spegel 990,-
tre spot malmbergs 1500,-
kommod hafa 5500.-
toa ifö sign 2300.-
blandare hafa 1500,-
dushblandare mora 2000,-
dushslang m,m 680,-
spegel 500,-

Ca 135000,- detta var förra året 2015 med den roten.

Nu när vi bygger om vårat andra badrum som är liknande storleksmässigt, landar vi på TOTAL ca 150000,- med allt inräknat liknande de ovan, och med ett lägre ROT avdrag. Något dyrare då vi lägger in golvvärme på bottenplatta, där det måste isoleras innan med speciella skivor så inte golvvärmen drar neråt.

Han som gör badrummet har även han en besiktningsman som kontrollerar golvbrunn, rör, tätskikt.
Efteråt så fick vi på vårt första badrum ett kvalitetsdokumen (BKR) samt bilder och utlåtande från hantverkarens besiktningsman, samt mätvärden osv från golvvärmen, skulle tydligen mätas tre gånger osv.

f91jsw skrev:
Enigt TS ingick inte materialet förutom tätskikt och skivor.
Sorry, i uppräkningen fattade jag det som att golvslingan ungick, men det gör den ju inte :-) bara monteringen.
Då är 10k i material mer rimligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.