Huset är från 2007. Det har börjat komma något kladd under handfatet, en vätska som verkar rinna från sidorna av kommoden. Är det skruvarna som rostar eller? Isåfall, vad är lämplig åtgärd? Plocka ned kommoden och byta skruvar? Idéer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Städa? Kan det vara tvålrester som rinner ned längs sidan?
Är det tätat med silikon mellan kommod och vägg?
Är det tätat med silikon mellan kommod och vägg?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Borde ju gå att härleda varifrån det kommer om man tittar inuti kommoden men med tanke på den dåliga plattsättningen så känns det som en halvklåpare varit framme och vem vet... de kanske limmat fast kommoden med något lim som löses upp i den fuktiga miljön... 
Ja, kanske är ett lim där bakom...Svårt att veta. Syns inte riktigt varifrån det har runnit när man tittar inuti kommoden.Paul-Staffanstorp skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
"Tvärslån" (den som inte är i plåt) verkar ju klart huvudmisstänkt. Inga spår av geggamojja ovanför denna, dock under. Det hänger t.o.m. några droppar under den, och den ser rätt skum/fuktskadad ut.reiman skrev:
Det stämmer. Ska titta lite nogrannare på den när jag kommer hem. Är det rost eller limgegg eller nåt annat är ju frågan... Och isåfall, behöver det åtgärdas?cpalm skrev:
Är det lagt någon sträng med silikon mellan handfat, dvs porslinet, och kaklet på väggen.
Jag ser framför mig att allt spill rinnner ned där och slutgiltigt tar sig ut genom de enda hålen som finns i botten = spåren i sidostyckena.
Tycker det ser ut som att hela skåpet är eller har varit smått fuktigt invändigt...
Jag ser framför mig att allt spill rinnner ned där och slutgiltigt tar sig ut genom de enda hålen som finns i botten = spåren i sidostyckena.
Tycker det ser ut som att hela skåpet är eller har varit smått fuktigt invändigt...
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
ja det ser ju ut att vara ovanligt kladdigt och blött där inne............värt att poängtera är ju att om det är rostvatten så brukar det missfärga det mesta för alltid om det får pågå länge.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Den gråa listen ser ju ut att vara sprucken och på väg att krackelera i underkant. Dropparna där får mig att tro att den är riktigt fuktig. Frågan är som sagt var fukten kommer ifrån, om det är från bruket av handfatet som fg talare skrev och avsaknad av silikon mellan?
tack för alla idéer. Har nu löst problemet, upptäckte att det är ett minimalt dropp ( en droppe var 10e minut) från varmvatten infästningen i väggen. antar att det under tid rostat sönder skruvarna i listen. Tack igen!shadowfire skrev:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Byt ut skruvarna mot VVS-skruv så tål de fukt bättre. Glöm ej att peta in silikon i skruvhålen också, detta för att förhindra att fukt kommer in i väggen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden