Hej,

har haft en byggfirma som totalrenoverat ett badrum med nytt golv osv.

Vi valde Bauhaus Dalarö 90x90 som duschhörna, en rätt så standardbetonad lösning skulle jag vill säga. Monteringen blev inte snygg, de la in en bricka under en av dörrarna för att få upp den i samma höjd som andra dörren, detta eftersom golvet inte är jämnt. Resultatet är att övre delen av dörren sitter en bit ovanför aluminumprofilen. Nu hade jag kanske tyckt att det är ok, men dörren sitter oroväckande löst jämfört med andra dörren.

Se bild 1, dörr som är monterar direkt mot golv, bild 2, med extra bricka under själva dörren. Går inte att sätta på plastbrickan ovanför som i bild 1.

Nu påstår firman att detta är en standardlösning och därmed ok. Nu har vi haft besiktningsman och jag själv varit på Bauhaus och frågat, och de har reagerat på hur det ser ut. Säljare på Bauhaus trodde inte ens att vi skulle få garanti på produkten på grund av detta. I manualen finns ingen omnämnt att lägga in brickor under dörren.

Har någon erfarenhet av detta, vad jag göra ? Till saken hör att vi har samma typ av lösning i vårt första badrum, och där är det jämnt i höjdled just där profilerna sitter, då sitter allt som gjutet.
IMG_0069.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar

T
Jo, det är vedertaget att använda brickor om inte golvet är i våg, både INR och Makro har sådan lösning!

Ok, men kanske inte vedertaget med baushauslösningen då dörren sticker ut utanför aluminiumprofilen ? Det jag menar är att det kanske finns annan lösning, men märkligt att det inte står något i installationsmanualen om justeringar i huvudtaget.

Redigerat:
Fick in svar från Bauhaus tidigare att de inte rekommenderar lösningen som beskrivs här, verkar som man ska ha gummibricka under hela profilen (med profiler i våg istället). Väntar in komplett svar närmaste dagarna, kommer lägga upp det här, kan finnas fler med mig som ska installera Dalarö.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.