1 818 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Riva kakel och lägga nytt på en (1) vägg
Hej!
Jag har en fråga som jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig med
och chansar vilt på att detta forum kan hjälpa till. Tyvärr brådskar det
Det har nu utförts ett stambyte i vårt hus och badrummen har totalrenoverats.
När klinker och kakel var lagt, upptäckte vi hur illa placerade kakelplattorna var på en vägg.
Vi begärde att den väggen skulle göras om.
Då rev de ner det nyuppsatta kaklet (på en vägg), spacklade om och satte upp nytt kakel (på en vägg). Det första kaklet hade varit uppe ca 4 dagar.
Fråga:
Kan man göra så?
En bekant har sagt att tätskiktet inte kan garanteras då.
Jag har en fråga som jag inte riktigt vet vart jag ska vända mig med
och chansar vilt på att detta forum kan hjälpa till. Tyvärr brådskar det
Det har nu utförts ett stambyte i vårt hus och badrummen har totalrenoverats.
När klinker och kakel var lagt, upptäckte vi hur illa placerade kakelplattorna var på en vägg.
Vi begärde att den väggen skulle göras om.
Då rev de ner det nyuppsatta kaklet (på en vägg), spacklade om och satte upp nytt kakel (på en vägg). Det första kaklet hade varit uppe ca 4 dagar.
Fråga:
Kan man göra så?
En bekant har sagt att tätskiktet inte kan garanteras då.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Är det foliebaserat tätskikt så kan det gå att plocka ner plattor utan att skada tätskiktet men om det fungerar på en hel vägg utan att skada det för mycket är jag mycket tveksam till...
...och "spackla" upp förstår jag inte för det borde ju räcka med att använda lite mer fix bakom plattorna för att få det bättre om det nu handlade om fogsprång. (...alltså att de tandar i nivå med varandra)
...och "spackla" upp förstår jag inte för det borde ju räcka med att använda lite mer fix bakom plattorna för att få det bättre om det nu handlade om fogsprång. (...alltså att de tandar i nivå med varandra)
1. Det är själva duschväggen som görs om.
2. Jag vet inte om det är foliebaserat tätskikt. Det får jag ta reda på.
3. Exakt hur och med vad de spacklat efter att de rivit ner kaklet är jag osäker på. De har täckt väggen med "något" (som liknar "spackel") som skulle torka. Detta för att göra väggen slät igen, antar jag.
Tack för enegagemanget!
2. Jag vet inte om det är foliebaserat tätskikt. Det får jag ta reda på.
3. Exakt hur och med vad de spacklat efter att de rivit ner kaklet är jag osäker på. De har täckt väggen med "något" (som liknar "spackel") som skulle torka. Detta för att göra väggen slät igen, antar jag.
Tack för enegagemanget!
Klicka här för att svara