975 läst ·
5 svar
975 läst
5 svar
Hur jämt måste jag putsa
Hej,
måste fråga min kakelsättare på måndag, vill inte störa honom nu när det är helg, men tänkte att någon här kanske har god koll på detta ändå.
Ska sätta upp kakelplattor som är 60x30 cm. Hur jämn måste jag putsa upp mina lättbetongväggar.
Just nu har jag putsat dem så största springan blir knappt 3 mm när jag lägger en 1 meters rätskiva mot.
Är detta ok eller ska jag slänga på ännu ett lager med puts??? (frugan vill inte att jag ska överarbeta detta... vilket jag kanske lite för ofta gör..)
Tack på förhand, trevlig helg!
måste fråga min kakelsättare på måndag, vill inte störa honom nu när det är helg, men tänkte att någon här kanske har god koll på detta ändå.
Ska sätta upp kakelplattor som är 60x30 cm. Hur jämn måste jag putsa upp mina lättbetongväggar.
Just nu har jag putsat dem så största springan blir knappt 3 mm när jag lägger en 1 meters rätskiva mot.
Är detta ok eller ska jag slänga på ännu ett lager med puts??? (frugan vill inte att jag ska överarbeta detta... vilket jag kanske lite för ofta gör..)
Tack på förhand, trevlig helg!
Inte OK med 3 mm på en meter så det är bara att putsa mera. 30x60 cm kräver 100% plant underlag, annars får plattis börja med att spackla upp väggarna fix innan sättning påbörjas och det det med sig fler arbetstimmar men du har kanske fastpris
.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Vill minnas att upp till 5 mm var OK senast jag kollade. Är inte exempelvis brunnsmanschetten ett par mm tjock?
Jag ska bara ha vanliga 15x15 cm stora kakelplattor och då blir det nog Inte lika känsligt,
Å andra sidan brukar jag inte överarbeta saker utan snarare tvärtom.
Jag ska bara ha vanliga 15x15 cm stora kakelplattor och då blir det nog Inte lika känsligt,
Å andra sidan brukar jag inte överarbeta saker utan snarare tvärtom.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
???Fred vom Jupiter skrev:
Nu pratades det väl om väggar och plattor 30x60...
Då är det inte ok med så stora svackor på en så kort sträcka som en meter.
Tank77 : jag hade gärna betalat honom för att göra all putsningen men han är så upptagen så han tyckte jag kunde göra det själv...
ska bli spännande att få domen till veckan. Första gången jag putsar. Jag har väl hittat på en ny taktik/teknik varje gång jag gjort en ny yta.. :S nu senast använde jag 90 procent rivbräda, 2 procent blomspruta och 8 procent spackelspade

Klicka här för att svara