Tjena
Jag byggde ett badrum i källaren som blev färdigt för lite mer än ett år sen relativt snabbt efter badrummet var färdigt så kom det upp vätska i fogarna utanför duschen men även två tre meter bort. När jag ringde kakel firma sa han att de berodde på att huset va dåligt dränerat och för det va i källaren. Stämmer detta tro eller beror de på nåt annat? Och kan man göra nåt åt för att minska /stoppa de inifrån?
Bilderna är där de är och där de inte är
Jag byggde ett badrum i källaren som blev färdigt för lite mer än ett år sen relativt snabbt efter badrummet var färdigt så kom det upp vätska i fogarna utanför duschen men även två tre meter bort. När jag ringde kakel firma sa han att de berodde på att huset va dåligt dränerat och för det va i källaren. Stämmer detta tro eller beror de på nåt annat? Och kan man göra nåt åt för att minska /stoppa de inifrån?
Bilderna är där de är och där de inte är
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det skall inte vara något tätskikt om man kan befara en fuktvandring utifrån och in. Det låter ju som detta är ett sådant fall.
Det jag tror man kan göra, är att göra om dräneringen. Det är inte säkert att det hjälper, på äldre hus, saknas det ofta kapillärbrytande skikt under golven.
Dränering gör att det inte blir grundvatten stående högre än plattans nivå. Det blir inget vattentryck utifrån. Dränering förbättrar därför situationen om dräneringen fungerar. Äldre dränering är ofta igensatt, eller lagd för högt upp, så att plattan ialla fall står i vatten.
Men även med dränering, kanske 30cm under plattans nivå, så kan det sugas upp vatten genom kapillärkrafter i materialet under plattan.
Och även om där skulle finnas ett kapillärbrytande skikt (alltså makadam eller annat grövre material), avdunstar det vatten från grundvattenytan nere i marken, den vattenångan rör sig då uppåt, och kan under vissa omständigheter kondensera mot undersidan av betonplattan, sugs sedan vidare uppåt i betongen.
Men de stora vattenmängderna tränger givetvis in om dräneringen inte håller vatten borta från grunden. Kapillär sugning ger en del, vatten som är svårt att komma ifrån, kan minskas om dräneringen sänker vattenytan ytterligare. Vattenånga går inte att undvika, med mindre än att bila bort plattan och lägga diffusionströg isolering (frigolit) under, då kommer betongplattan aldrig att vara så kall att ångan kondenserar mot plattan.
Det jag tror man kan göra, är att göra om dräneringen. Det är inte säkert att det hjälper, på äldre hus, saknas det ofta kapillärbrytande skikt under golven.
Dränering gör att det inte blir grundvatten stående högre än plattans nivå. Det blir inget vattentryck utifrån. Dränering förbättrar därför situationen om dräneringen fungerar. Äldre dränering är ofta igensatt, eller lagd för högt upp, så att plattan ialla fall står i vatten.
Men även med dränering, kanske 30cm under plattans nivå, så kan det sugas upp vatten genom kapillärkrafter i materialet under plattan.
Och även om där skulle finnas ett kapillärbrytande skikt (alltså makadam eller annat grövre material), avdunstar det vatten från grundvattenytan nere i marken, den vattenångan rör sig då uppåt, och kan under vissa omständigheter kondensera mot undersidan av betonplattan, sugs sedan vidare uppåt i betongen.
Men de stora vattenmängderna tränger givetvis in om dräneringen inte håller vatten borta från grunden. Kapillär sugning ger en del, vatten som är svårt att komma ifrån, kan minskas om dräneringen sänker vattenytan ytterligare. Vattenånga går inte att undvika, med mindre än att bila bort plattan och lägga diffusionströg isolering (frigolit) under, då kommer betongplattan aldrig att vara så kall att ångan kondenserar mot plattan.
Ok för att lämna några extra svar tätskikt är där endast i duschen 1*1 ca, plattan är oisolerad gjord 45, anledningen jag inte bilat bort, grävt ut isolerat, gjutit kände de va lite over The edge och tak höjden var 210 på gamla golvet så ville inte sänka tak höjden heller. Dränering runt huset är bytt för ca 10 år sen.flöt på den gamla betongen så har ca 10 cm btg platta. Men går de görs nåt åt för minska synliga fläckar, förutom dränera
Bildas det små pölar på golvet vid de där fläckarna? Annars ökar du bara ventilationen så försvinner ju fukten fortare... Jag hade ju lätt testat det först eftersom det är det klart lättaste..
En annan tanke, det ser ju ut att vara dessafläckar ganska nära ditt tärakiktade golv (tänker på att jag kan se mosaik på golvet på en av bilderna). De här fläckarna uppstår inte efter att du duschat? Det kanske är fel lutning på tätskiktet så vatten som kommer igenom fogen samlas där vid fläckarna till slut...?
Kan prova med mer vent har en pax på timer nu var 3-4 timme ca igång,oavsett om jag duschat eller ej så kommer de. Och torkat jag bort så är de inte så fläckarna kommer efter jag duschat utan de tar kanske 2-5 dagar minst innan det är i storlek som på bilderna. Jag fråga kakel killen då sa han de berodde på dålig dränering / tunn oisolerad platta, för jag va inne på bakfall vilket han inte höll med om då allt är flutit med fall
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Vi råkade ut för samma problem hos en nära vän som jag la klinker hos i hela källaren i ett hus från 50-talet.
Huset dränerades riktigt bra innan men det hjälper inte då där antagligen är för lite eller inget kapilärbrytande skikt alls under plattan.
Ser precis likadant ut periodvis tyvärr.
Huset dränerades riktigt bra innan men det hjälper inte då där antagligen är för lite eller inget kapilärbrytande skikt alls under plattan.
Ser precis likadant ut periodvis tyvärr.
Ingen golv värme det sig åt sig fukt så då hade det blivit ännu värre, Paul du som verkar vara kakel sättare vad rekommenderar du göra på resterande källar golv? Annan klinker färg och fog, måla,epoxy golv?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Svårt att svara på men måla är nog ingen höjdare heller för det lär förmodlingen släppa av fukten.
Epoxy kan jag bara tänka mig blir för tätt likt tätskikt så jag har tyvärr inga direkta råd så här på rak arm.
Epoxy kan jag bara tänka mig blir för tätt likt tätskikt så jag har tyvärr inga direkta råd så här på rak arm.
Ingen golv värme det sig åt sig fukt så då hade det blivit ännu värre, Paul du som verkar vara kakel sättare vad rekommenderar du göra på resterande källar golv? Annan klinker färg och fog, måla,epoxy golv?
Klicka här för att svara