Jag överväger att köpa radhus, och ett objekt byggt på tidigt 70-tal har renoverat badrum nyligen med följande besiktningsanmärkningar:

1. Golvbrunnen är inte utbytt vid renoveringen.
2. Golvfall bristfälligt.
3. Mjukfog runt golvbrunn.
4. Handfatets avloppsstos är låg mot golvet.
5. Rörgenomföringar/elkabel finns i golv och väggvinkel.

Betyder detta på ren svenska att allt måste rivas upp och göras om på rätt sätt?

Kan klinker och kakel återanvändas eller måste det köpas nytt i så fall?

Pris gissar jag blir åtminstone 100.000 kr om allt måste rivas. Tätskikt måste väl läggas helt nytt när man gjort hål i det, vilket verkar vara fallet här?

Låter som att det bara är att börja om.
Det går inte återanvända kakel.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Sunt förnuft får väl råda. Är ingen expert men att riva ett helt badrum för dessa punkter låter lite väl häftigt i mina öron.

Det man ser är nog bara hälften av problemen, det är uppenbarligen nån som inte har koll som gjort detta jobbet och då kan man ju räkna ut hur det andra är gjort med.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Se till att ha med i budgeten för ett nytt
Badrum, anmärkningarna tyder på att de bara är att riva och börja på ruta 1, men finns inga skador idag så köp och lev med att de behöver göras om inom kort

Staffans2000
Eller. Lev med det. Och vill allt sig väl, behöver du inte göra om det inom kort. Det alternativet finns också. Glöm inte det.

Kan lika gärna hålla i 30-40 år. Finns bilder så lägg ut, fota även i brunnen om det går.

Beror ju helt på hur resten av jobbet är gjort i badrummet. Finns det nytt tätskikt ?

Har man kanske bara kaklat över t.ex befintlig golvmatta ?

Om det inte finns foton från renoveringen eller annan dokumentation på vilket tätskikt och system man använt vid renoveringen så vet du inte hur noga de varit vid renoveringen.

Dessutom tror jag ditt försäkringsbolag kan ha synpunkter på renoveringen om du i framtiden skulle få en vattenskada då brunnen inte är utbytt när man renoverat.

Ta som sagt foton vid golvbrunn och t.ex. skarv mot tröskel så kan man se hur det är gjort och bilda sig en uppfattning.

Tack för era synpunkter, skall ta med i budget att riva ut allt och börja om. Priset på huset är bra annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.