2 156 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Nyrenoverat men inte fackmässigt utfört
Jag överväger att köpa radhus, och ett objekt byggt på tidigt 70-tal har renoverat badrum nyligen med följande besiktningsanmärkningar:
1. Golvbrunnen är inte utbytt vid renoveringen.
2. Golvfall bristfälligt.
3. Mjukfog runt golvbrunn.
4. Handfatets avloppsstos är låg mot golvet.
5. Rörgenomföringar/elkabel finns i golv och väggvinkel.
Betyder detta på ren svenska att allt måste rivas upp och göras om på rätt sätt?
Kan klinker och kakel återanvändas eller måste det köpas nytt i så fall?
Pris gissar jag blir åtminstone 100.000 kr om allt måste rivas. Tätskikt måste väl läggas helt nytt när man gjort hål i det, vilket verkar vara fallet här?
1. Golvbrunnen är inte utbytt vid renoveringen.
2. Golvfall bristfälligt.
3. Mjukfog runt golvbrunn.
4. Handfatets avloppsstos är låg mot golvet.
5. Rörgenomföringar/elkabel finns i golv och väggvinkel.
Betyder detta på ren svenska att allt måste rivas upp och göras om på rätt sätt?
Kan klinker och kakel återanvändas eller måste det köpas nytt i så fall?
Pris gissar jag blir åtminstone 100.000 kr om allt måste rivas. Tätskikt måste väl läggas helt nytt när man gjort hål i det, vilket verkar vara fallet här?
Beror ju helt på hur resten av jobbet är gjort i badrummet. Finns det nytt tätskikt ?
Har man kanske bara kaklat över t.ex befintlig golvmatta ?
Om det inte finns foton från renoveringen eller annan dokumentation på vilket tätskikt och system man använt vid renoveringen så vet du inte hur noga de varit vid renoveringen.
Dessutom tror jag ditt försäkringsbolag kan ha synpunkter på renoveringen om du i framtiden skulle få en vattenskada då brunnen inte är utbytt när man renoverat.
Ta som sagt foton vid golvbrunn och t.ex. skarv mot tröskel så kan man se hur det är gjort och bilda sig en uppfattning.
Har man kanske bara kaklat över t.ex befintlig golvmatta ?
Om det inte finns foton från renoveringen eller annan dokumentation på vilket tätskikt och system man använt vid renoveringen så vet du inte hur noga de varit vid renoveringen.
Dessutom tror jag ditt försäkringsbolag kan ha synpunkter på renoveringen om du i framtiden skulle få en vattenskada då brunnen inte är utbytt när man renoverat.
Ta som sagt foton vid golvbrunn och t.ex. skarv mot tröskel så kan man se hur det är gjort och bilda sig en uppfattning.
Tack för era synpunkter, skall ta med i budget att riva ut allt och börja om. Priset på huset är bra annars.
Klicka här för att svara