Hej,
Om man har en fritidshusgästtuga på pålar på en bergsknall och vill bygga ut med kommunalt ansluten WC/dusch....vilka svårigheter finns?

Gäststugan har el och (kallt) vatten indraget. Det finns ett trinettkök och då borde det finnas avlopp till vatten där tänker jag. Det är kommunalt anslutet (både huvudhus o stuga) så jag antar det behövs lov.

Jag ska åka och titta på detta objekt nästa helg. Jag tänker att man borde kunna se under gäststugan hur avloppet lagts. Jag tänker också att en WC avlopp är större och då kanske man ändå måste borra om denna helt? Eller kan man nyttja samma kanal?

Någon som har någon input vad det kostar? Mellan tumme o pekfinger? Då menar jag bara anlägga avloppen, själva bygget o badrum vet jag redan. Finns det uppskattningar? Går det ens eller skulle sprängning inte funka med huset där? Kan man gjuta in frostfritt "på" berget? Att få lutning är inga problem.

Någon som kan ge mig lite på fötterna innan jag åker o tittar nästa vecka?

En vanligt lösning är att bygga en isolerad låda i trä över vatten och avlopp, ev kompletterat med en värmeledning.Det blir inte så vacket men kostar en bråkdel av sprängning

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Ja, tack. Det skulle säkert vara en lösning. Tomten är överbelamrad av tryckträ - mer altaner än hus , så en sådan skulle nog kunna smälta in.

Vet du vad man brukar använda för värmededning? Något som tål utomhusklimat...

Redigerat:
Kan man isolera bättre för att minimera elåtgång i en sådan lösning? Jag kan se att dessa kanaler säljs i olika tjocklek..? Kan man fylla med gullfiber?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.