Bygger fritidshus där en byggfirma gjort klart yttersida och satt innerväggar utan beklädnad. De har monterat plastfolie i badrumsytterväggarna. Är detta godkänt? Eller måste jag ha så kallad ångbroms i stället för folien i badrummet? Plasten sitter redan på plats, så det blir mycket jobb att ta bort reglar för att komma åt att skarva på ångbroms. Vad säger ni?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
I badrum ska man inte ha plastfolie. Detta för att inte bygga in material mellan två diff.täta skikt(plastfolie och tätskikt)
Har man plast i yttervägg som ligger mot badrum rekommenderas plastmatta som tätskikt i badrummet. Annars är det risk att fukt stannar mellan tätskiktet och plastfolien då övriga tätskikt inte är lika täta som plastmattan.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Enligt certifierade fuktsakkunniga i diverse byggprojekt jag deltagit i ska man aldrig ha en diff.tät plastfolie i en yttervägg vid badrum oavsett vilket tätskikt man väljer.
Ev fukt ska alltid kunna diffundera ut åt något håll.
Här kan du se hur en yttervägg ska se ut, http://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/8390434DA14B85FD0431CBD51BCAA1D3.pdf
Ev fukt ska alltid kunna diffundera ut åt något håll.
Här kan du se hur en yttervägg ska se ut, http://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/8390434DA14B85FD0431CBD51BCAA1D3.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
En av anledningarna till att man höjde kravet på täthet för tätskiktet i badrum, runt 2008.
Var just detta med plastfolie i väggen.
Tidigare var tätskikten täta nog för att fungera, de "nano mängder" med vatten som ångar igenom ett tätskikt avdunstar ut i väggmaterialen, utan att skada. Men om det fanns en diff. tät folie så "fastnade" fukten inne i väggen och anrikades med tiden så att skada kunde uppstå. Folien var tätare än tätskiktet.
Då ökade man kravet på täthet i tätskiktet, så att tätskiktet i badrummet numera är mycket tättare än den diff. täta folien i väggen. Den extremt lilla mängd vatten som ändå ångar igenom (inget är absolut tätt), dunstar genom den diff täta plastfolien, som är rena ventilationskanalen jämfört med tätskiktet.
Dvs. numera skall man inte behöva ta bort diff täta folien i väggen.
Exakt vad regelverket säger vet jag inte.
Var just detta med plastfolie i väggen.
Tidigare var tätskikten täta nog för att fungera, de "nano mängder" med vatten som ångar igenom ett tätskikt avdunstar ut i väggmaterialen, utan att skada. Men om det fanns en diff. tät folie så "fastnade" fukten inne i väggen och anrikades med tiden så att skada kunde uppstå. Folien var tätare än tätskiktet.
Då ökade man kravet på täthet i tätskiktet, så att tätskiktet i badrummet numera är mycket tättare än den diff. täta folien i väggen. Den extremt lilla mängd vatten som ändå ångar igenom (inget är absolut tätt), dunstar genom den diff täta plastfolien, som är rena ventilationskanalen jämfört med tätskiktet.
Dvs. numera skall man inte behöva ta bort diff täta folien i väggen.
Exakt vad regelverket säger vet jag inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Innan de skärpta reglerna kom, så var det lite av konflikt mellan vissa hustillverkare och plattsättarbranschen.
Hustillverkaren vägrade ge garanti om folien skars bort.
Dels menade man att det kunde bli problem i framtiden om någon byggde om badrummet till vanligt rum, dels är det svårt att ordna en tät övergång mellan tätskikt och folie i väggen.
Hustillverkaren vägrade ge garanti om folien skars bort.
Dels menade man att det kunde bli problem i framtiden om någon byggde om badrummet till vanligt rum, dels är det svårt att ordna en tät övergång mellan tätskikt och folie i väggen.
de blir ju iof inte korrekt som du gör, de är extremt illa att bygga så.R RoBo skrev:
då kommer få stort läckage mellan folien i väggen och tätskiktet i badrummet.
hur hade du tänkt att få de tätt där?
När man inte vet så ska man inte uttala sig, du lurar folk att bygga felaktigt.
Tätskiktet fungerar som byggfolie de är ju därför du tar bort byggfolien bakom tätskiktet.
Alltså måste du ansluta byggfolien mot tätskiktet.
Gör man som du säger och ansluter byggfolien mot ångbromsen så får man ju en stor glipa mellan byggfolien och tätskiktetdr de bara sitter ångbroms.
Då kan fukten vandra mellan tätskiktet och folien och ut genom ångbromsen
Alltså måste du ansluta byggfolien mot tätskiktet.
Gör man som du säger och ansluter byggfolien mot ångbromsen så får man ju en stor glipa mellan byggfolien och tätskiktetdr de bara sitter ångbroms.
Då kan fukten vandra mellan tätskiktet och folien och ut genom ångbromsen
