H
SBH skrev:
Och alla samlar vatten på något sätt. Du får labba lite.
Men det är klart finns det inte på papper så skiter du i det
Varken Stenull eller glasull är dock hygroskopiska material, vilket är viktigt att veta.
Alltså de tar inte upp någon som helst fukt från luften.
 
S
H hul skrev:
Varken Stenull eller glasull är dock hygroskopiska material, vilket är viktigt att veta.
Alltså de tar inte upp någon som helst fukt från luften.
Du fattar fortfarande inte. alla kan fortfarande förvara vatten.
 
H hul skrev:
Varken Stenull eller glasull är dock hygroskopiska material, vilket är viktigt att veta.
Alltså de tar inte upp någon som helst fukt från luften.
Fast de har ju fortfarande kapillär förmåga, varför just så många hus utan ångspärr från 60-70 talet fick stora problem när varm inneluft mötte kall uteluft i väggen och kondenserade. Isoleringen kan bära otroliga mängder pågrund av sin porositet.

Vad gäller i innerväggar är det minimalt med problem eftersom den luften möter inneluft vilken håller ungefär samma temp och ånghalt. Vilken bidrar till att mättnadsånghalten inte överstigs.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
Jag orkar inte bara dra in allt tekniskt. Vilket hul gillar
 
Enligt Ardex anvisningar så ska plast/ ångspärr vara kvar
 
S
nino nino skrev:
Enligt Ardex anvisningar så ska plast/ ångspärr vara kvar
Åh fan. till text?
 
H
SBH skrev:
Jag orkar inte bara dra in allt tekniskt. Vilket hul gillar
De är enorm skillnad på isolering med hygroskopisk förmåga och isolering utan hygroskopiskförmåga.

Dessa ska användas på olika sätt eftersom de har helt olika egenskaper och därmed för- och nackdelar
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
nino nino skrev:
Enligt Ardex anvisningar så ska plast/ ångspärr vara kvar
Detta är ett av problemen idag. Leverantörer kan ha andra bestämmelser gällande deras produkter, dock ska de ju då kunna bevisa att deras tätskikt är helt ogenomträngligt.

Vad gäller just denna frågan är det rätt och slätt så att försäkringsbolagen går på "svensk byggnorm". Alltså vad som antagits enligt BBR, BKR, säker vatten osv. Så vill man ha sitt på det torra är det dem som gäller. Sen självklart anlitar du någon ska det vara våtrumsintyg. Gör man det själv ska det utföras enligt leverantörs beskrivning och byggnorm, blanda aldrig olika produkter när det gäller tätskikt,fix eller fog.
 
S
M Mahnils skrev:
Detta är ett av problemen idag. Leverantörer kan ha andra bestämmelser gällande deras produkter, dock ska de ju då kunna bevisa att deras tätskikt är helt ogenomträngligt.

Vad gäller just denna frågan är det rätt och slätt så att försäkringsbolagen går på "svensk byggnorm". Alltså vad som antagits enligt BBR, BKR, säker vatten osv. Så vill man ha sitt på det torra är det dem som gäller. Sen självklart anlitar du någon ska det vara våtrumsintyg. Gör man det själv ska det utföras enligt leverantörs beskrivning och byggnorm, blanda aldrig olika produkter när det gäller tätskikt,fix eller fog.
Det är så många som blandar. Söker det som är billigare
 
S
M Mahnils skrev:
Detta är ett av problemen idag. Leverantörer kan ha andra bestämmelser gällande deras produkter, dock ska de ju då kunna bevisa att deras tätskikt är helt ogenomträngligt.

Vad gäller just denna frågan är det rätt och slätt så att försäkringsbolagen går på "svensk byggnorm". Alltså vad som antagits enligt BBR, BKR, säker vatten osv. Så vill man ha sitt på det torra är det dem som gäller. Sen självklart anlitar du någon ska det vara våtrumsintyg. Gör man det själv ska det utföras enligt leverantörs beskrivning och byggnorm, blanda aldrig olika produkter när det gäller tätskikt,fix eller fog.
Blir svårt för huk Som följer allt som är skrivet
 
Redigerat av moderator:
H
SBH skrev:
Blir svårt för huk Som följer allt som är skrivet
Du behöver inte nämna mig i alla dina inlägg, tror alla förstått att du ser upp till mig
 
SBH skrev:
Det är så många som blandar. Söker det som är billigare
Jo det är jag medveten om, dock får man stå där med svarte petter om det uppdagas att man frångått normer eller utförandebestämmelser.
 
S
H hul skrev:
Du behöver inte nämna mig i alla dina inlägg, tror alla förstått att du ser upp till mig
Vad är det med dig?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.