J JohanLun skrev:
men jag hörde / läste nånstans att tillför man en golvbrunn så ändras reglerna och man måste räkna detta som våtrum och jobbet blir mkt större.
Det står inte uttryckligen i reglerna. Ett våtutrymme definieras som ett utrymme där "golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten".

Om golvbrunnar sägs: "I utrymmen med golvavlopp ska golvet och dess vattentäta skikt ha fall mot avloppet i de delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill."

Möjligen kan man göra tolkningen att om det finns en golvbrunn så kan det förutsättas att man kan spola vatten på golvet, och därmed måste våtrumsreglerna vara uppfyllda.

Staffans2000
Man kan också tolka det så, att Om golvet inte blir regelmässigt.... Behövs varken fall eller tätskikt.

Ang. Ångspärren. Jag tror att den ingår i systemet, och därmed skall man ha den. På en toa gör den troligen ingen praktisk nytta, den är till för att inte förhöjd luftfuktighet i ett badrum skall tränga ut i väggar och golv. Men den fungerar samtidigt som en typ av primer, så det är tänkbart att tätskiktet behöver ångspärren för att fästa ordentligt.

Om det inte utryckligen står att man kan skippa den om det inte är ett badrum, så skulle jag inte snåla, utan kör slaviskt enligt instruktionerna.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Vissa system (t ex Kiilto) använder tätskiktsguckan som lim för foilen i foliesystemet. Då behövs inte ångspärren under, så uppenbarligen behövs den inte som primer för tätskiktet, i det fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.