3 075 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Låg golvbrunn för att slippa ”klack” och nivårskillnad i badrum?
Vi ska renovera vårt lilla badrum på övervåningen. Badrummet har toalett, handfat samt badkar.
Idag står badkaret ca 10 cm ovanför toaletten, som på en hylla kan man säga. Antar att det beror på att golvbrunnen bygger så mycket så att man var tvungen att göra så. Vi skulle gärna vilja ha badkaret på samma nivå som resten, dvs ett plant golv i badrummet.
Har hört mig för och fått lite olika lösningar på detta, men känner mig inte helt bekväm men lösningarna jag fått från de hantverkare jag pratat med.
Tacksam för tips och svar på mina frågor.
Idag står badkaret ca 10 cm ovanför toaletten, som på en hylla kan man säga. Antar att det beror på att golvbrunnen bygger så mycket så att man var tvungen att göra så. Vi skulle gärna vilja ha badkaret på samma nivå som resten, dvs ett plant golv i badrummet.
Har hört mig för och fått lite olika lösningar på detta, men känner mig inte helt bekväm men lösningarna jag fått från de hantverkare jag pratat med.
- Köpa en pump från tex Saniflo och ställa i kattvinden och på så sätt så slipper man tydligen ha en golvbrunn som bygger på höjden? Men fungerar den att ha på kattvinden? Är det säker vatten verkligen? Den kan väl börja läcka.
- Såga sönder bjälklaget och på så sätt sätta ner en vanlig golvbrunn i golvet. Är det verkligen okej att såga sönder bjälklaget och förstärka upp det efteråt? Det ska ju ändå stå ett badkar där med all tyngd…
Tacksam för tips och svar på mina frågor.
Svårt att säga , men den klack som finns är nog något i byggnadstekniskt , kanske p.g.a. badkarets tyngd med vatten , ( sådär 400 kg ) vad finns i våningen under , väggar direkt mot badkaret , som kan stödja upp golvet ,
1 Angående saniflo i katt vind , är den isolerad ,om inte kan den frysa
2 Bryta upp bjälklaget och få in en brunn , finns det plats , är det så tjockt att en brunnen får plats , rören kan gå igenom bjälkar som är sågade , e.t.c. det är mycket att tänka på
2 Bryta upp bjälklaget och få in en brunn , finns det plats , är det så tjockt att en brunnen får plats , rören kan gå igenom bjälkar som är sågade , e.t.c. det är mycket att tänka på
Under är ett sovrum.L Liteavvarje skrev:Svårt att säga , men den klack som finns är nog något i byggnadstekniskt , kanske p.g.a. badkarets tyngd med vatten , ( sådär 400 kg ) vad finns i våningen under , väggar direkt mot badkaret , som kan stödja upp golvet ,
Kattvinden är isolerad.
Vet inte hur det ser ut i bjälklaget.
Att det är ett sovrum garanterar inte bärighet på taket , det ska stå en bärande vägg helst mitt under badet , isolerad kattvind är OK , då fryser det inte , att få reda på hur bjälklaget är utfört
går nog bara genom att lyfta golvunderlaget ( spånskivor kanske ) men är inget drömjobb då dom är både skruvade och limmade , måste sågas upp
går nog bara genom att lyfta golvunderlaget ( spånskivor kanske ) men är inget drömjobb då dom är både skruvade och limmade , måste sågas upp
Om möjligt hade man ju löst det genom nr 2.
Det känns inte helt optimalt att ha en golvbrunn uppe klacken hyllan. Helst så vill man ju att golvbrunnen ska vara rummets lägsta punkt för att ha möjlighet att kunna samla upp vatten som avsikt eller oavsiktligt hamnar på golvet
Det känns inte helt optimalt att ha en golvbrunn uppe klacken hyllan. Helst så vill man ju att golvbrunnen ska vara rummets lägsta punkt för att ha möjlighet att kunna samla upp vatten som avsikt eller oavsiktligt hamnar på golvet
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Att ha brunnen över rummets högsta punkt är inte OK regelmässigt. Det är ovanligt att man inte kan få in en brunn i bjälklaget. Det kan vara värre att flytta runt toan som har grövre rör, blir större ingrepp i bjälkarna.
OM golvbjälkarna är dimensionerade korrekt, så skall det inte vara ngt problem att ha ett badkar i rummet efter att golvet förstärks korrekt för kakel/klinker. Det handlar då framförallt om att spånskivan skall både skruvas och limmas i bjälkarna, och ca 15mm flytspackel på skivan.
OM golvbjälkarna är dimensionerade korrekt, så skall det inte vara ngt problem att ha ett badkar i rummet efter att golvet förstärks korrekt för kakel/klinker. Det handlar då framförallt om att spånskivan skall både skruvas och limmas i bjälkarna, och ca 15mm flytspackel på skivan.
Men det kan inte vara rätt regelmässigt heller att stoppa in en Saniflo i kattvinden? vad händer om den springer läck? Kattvinden är ju inget våtutrymme.H hempularen skrev:Att ha brunnen över rummets högsta punkt är inte OK regelmässigt. Det är ovanligt att man inte kan få in en brunn i bjälklaget. Det kan vara värre att flytta runt toan som har grövre rör, blir större ingrepp i bjälkarna.
Hur bjälkarna är dimensionerade lär vi väl se när vi öppnar upp, men är lite rädd att det inte blir tillräcklig bärighet heller för ett badkar, som ju blir ganska tungt med vatten i. Hur brukar man göra när man har badkar på våning 2 i hus?
Klicka här för att svara