ska bygga nytt hus och vill ha ett lättstädat badrum så bygger man in dusch blandaren och har dusch munstycket infällt i innertaket så blir man ju av med massa rör på väggen som man slipper torka av.
Om något går sönder kan man då byta delar utan att förstöra kakel och tätskickt?
Ett paket kan kosta 10.000kr så var hittar man bra saker billigare?
Om något går sönder kan man då byta delar utan att förstöra kakel och tätskickt?
Ett paket kan kosta 10.000kr så var hittar man bra saker billigare?
Hur har du tänkt att det ska gå att bygga in blandaren
Att bygga in rör och andra vattendetaljer är väl inte att rekommendera , inte för att det ska hända något , men om det gör det , bara att riva ut
Jag har satt min blandare på utsidan med ett rör över duschväggen till en kran och duschslang
Att bygga in rör och andra vattendetaljer är väl inte att rekommendera , inte för att det ska hända något , men om det gör det , bara att riva ut
Jag har satt min blandare på utsidan med ett rör över duschväggen till en kran och duschslang
L Liteavvarje skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oxå en variant som bilden visar , nytt utförande för mig och rätt snyggt , men alla rör i vägg , alltid en risk man får ta med den dragningen , utan att måla gubben på väggen , det finns alltid en risk med rör i vägg för läcka , men kan hålla i 30år
PS har du möjlighet att i rummet bakom ha en lucka för inspektion , så gör som bilden , då finns full kontroll om en läcka blir , det är ju så att :: ingenting är starkare än sin svagaste länk :::
PS har du möjlighet att i rummet bakom ha en lucka för inspektion , så gör som bilden , då finns full kontroll om en läcka blir , det är ju så att :: ingenting är starkare än sin svagaste länk :::
Kalk fläckarna tar ju kål på nya fina kromade saker efter bara några veckor om man inte torkar av det regelbundet så lite saker som möjligt att underhålla gör livet bättreKnockOnWood skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
För att undvika vattenskador får du inte ha rörkopplingar hur som helst, som jag har uppfattat det ska de vara utförda i utrymmen som är vattentäta och utrymmet ska ha ett skvallerrör i botten som mynnar ut i ett rum som tål vatten och det är lätt att upptäcka att vatten rinner ut, dvs. inte inne i duschen. Sen är det väl som sagt bra om det går att byta packningar eller annat underhåll utan att totalrenovera badrummet.
Blandare av den typ som visas på bilden brukar ha en inbyggnadsbox som ska monteras i väggen och sen tätas mot. Man kommer åt kopplingarna genom att ta bort vreden och täckbrickan.
Jag vet att det brukar bli diskussioner om huruvida detta är godkänt eller inte. Tillverkaren av blandaren kan säga en sak och tätskiktstillverkaren en annan...
Jag vet att det brukar bli diskussioner om huruvida detta är godkänt eller inte. Tillverkaren av blandaren kan säga en sak och tätskiktstillverkaren en annan...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Enligt Säkert vatten är det i alla fall inte tillåtet med skvallerrör som mynnar i duschen eftersom det då inte märks att det droppar från dem.L lordi skrev:Blandare av den typ som visas på bilden brukar ha en inbyggnadsbox som ska monteras i väggen och sen tätas mot. Man kommer åt kopplingarna genom att ta bort vreden och täckbrickan.
Vad jag vet så brukar det inte finnas anslutning för skvallerrör. Det brukar finnas möjlighet för ev läckagevatten att rinna ut i nederkant av täckbrickan.BirgitS skrev:
Dessutom om man drar rör-i-rör ifrån ett fördelarskåp som är monterat lägre än duschblandaren, så kommer läckvatten att rinna ut där.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Klicka här för att svara