1 879 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Tvättmaskin i badrum
Hej!!
Jag har precis flyttat in en lägenhet. Jag hade tänkt sätta in en tvättmaskin i badrummet, dock så är allt förberett med dragen el i en våtrumslåda ca 1,5 m från marken samt draget vatten. Badrummet är rätt litet och det ända sättet för mig att få in en tvättmaskin är om jag har bakdelen utav den mot badkaret. Dusch anslutningen är i andra änden än mot där maskinen måste stå. Min fråga är om det går och ha det så med tanke på säkerhet?
Jag har precis flyttat in en lägenhet. Jag hade tänkt sätta in en tvättmaskin i badrummet, dock så är allt förberett med dragen el i en våtrumslåda ca 1,5 m från marken samt draget vatten. Badrummet är rätt litet och det ända sättet för mig att få in en tvättmaskin är om jag har bakdelen utav den mot badkaret. Dusch anslutningen är i andra änden än mot där maskinen måste stå. Min fråga är om det går och ha det så med tanke på säkerhet?
Hej och välkommen till forumet Fast agare!
Jag tycker din beskrivning är lite luddig och jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar.
Kan du utveckla lite och kanske lägga upp en skiss på hur du tänkt dig så får du många fler konkreta utförliga svar!
Jag tycker din beskrivning är lite luddig och jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar.
Kan du utveckla lite och kanske lägga upp en skiss på hur du tänkt dig så får du många fler konkreta utförliga svar!
Förlåt om det vart luddigt
Tvättmaskinen står alltså rätt nära badkaret. Dock så sitter el anslutningen ca 1,5 M från marken. Och själva duschen är på andra sidan utav badkaret. Är det något som är säkert?
Menar du att det skulle vara säkrare om sidan av TM skulle stå mot badkaret? Har du jordfelsbrytare?
Japp jordfelsbrytare finns. Undrade om det är säkert om den står så 
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Strikt formellt så är det inte ok, om inte tvättmaskinen håller kapslingsklass IPx4 (ex. IP44). Allt inom 60 cm från badkarskant skall hålla den klassen.
Tack! Ska kolla upp vad maskinen är i för klass
Står bak på den att den är ipx4 klassad. Så antar att det är lugnt då
!
Klicka här för att svara