Hej! Jag håller på med ett husbygge och hantverkarna som monterat tätskiktet i badrummen har inte följt monteringsanvisningar vid monteringen. Är tätskikt MIRA. Som exempel har inte hörnmanschetter sattits utvändigt på tätskiktet utan insidan enligt hantverkaren, vissa rörmanschetter ser ut att vara klippta från tätskiktsduken(ej rakt skurna och saknar märkning), duken har suttit löst på flera ställen på områden uppemot 1dm, tätskiktet slutar ca 8 cm från taket, osäker på anslutningen till golvbrunnen då jag inte ser tätskiktsmatta ovan klämring, gipsskivorna är inte skruvade tillräckligt tätt som bygg-aman föreskriver.
Han vill ge mig våtrumsintyg trots dessa felaktigheter.
Ingen besiktningsman har varit på plats utan han vill vänta till slutbesiktning. Det mesta är inbyggt men jag har bilder. Vad kan det få för konsekvenser med framtida vattenskador?
Kommer jag kunna flytta in trots att slutbesiktningen inte blir godkänd?
Mvh Robert!
Han vill ge mig våtrumsintyg trots dessa felaktigheter.
Ingen besiktningsman har varit på plats utan han vill vänta till slutbesiktning. Det mesta är inbyggt men jag har bilder. Vad kan det få för konsekvenser med framtida vattenskador?
Kommer jag kunna flytta in trots att slutbesiktningen inte blir godkänd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Robert!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Får du inte våtrums och säkervatten intyg så borde inte KA godkänna och då kan inte heller kommunen ge dig något slutbesked. Då får du inte flytta in.
Får du ett intyg trots att det är fel utfört så skall KA godkänna. Detaljerna hur det är gjort mm lägger sig normalt inte en KA i, det är mellan dig och leverantören,
Får du ett intyg trots att det är fel utfört så skall KA godkänna. Detaljerna hur det är gjort mm lägger sig normalt inte en KA i, det är mellan dig och leverantören,
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Om ditt mål är att hantverkaren skall görs om och göra rätt, så kommer du inte att få flytta in. Då blir hantverkaren å andra sidan ersättningsskyldig för dina kostnader pga. förseningen. Oavsett om du har någon vitesklausul i avtalet.
Om ditt mål är att få flytta in trots felen, så får du hjälpa till att mörka felen så att besiktningen blir godkänd- Och själv bedöma om det är värt risken för att det blir en vattenskada senare. På de fel du tagit upp, så är nog risken begränsad.
Om ditt mål är att få flytta in trots felen, så får du hjälpa till att mörka felen så att besiktningen blir godkänd- Och själv bedöma om det är värt risken för att det blir en vattenskada senare. På de fel du tagit upp, så är nog risken begränsad.
R Robert-san01 skrev:Får du inte våtrums och säkervatten intyg så borde inte KA godkänna och då kan inte heller kommunen ge dig något slutbesked. Då får du inte flytta in.
Får du ett intyg trots att det är fel utfört så skall KA godkänna. Detaljerna hur det är gjort mm lägger sig normalt inte en KA i, det är mellan dig och leverantören,
Tack för svaren. Jag överväger att få till en förbesiktning av badrummet innan slutbesiktning så dom får mer tid på sig att göra om vid eventuellt ej godkänd besiktning. Dock svårt med enbart bilder. Vi får se kan uppdatera här när det är gjort.H hempularen skrev:Om ditt mål är att hantverkaren skall görs om och göra rätt, så kommer du inte att få flytta in. Då blir hantverkaren å andra sidan ersättningsskyldig för dina kostnader pga. förseningen. Oavsett om du har någon vitesklausul i avtalet.
Om ditt mål är att få flytta in trots felen, så får du hjälpa till att mörka felen så att besiktningen blir godkänd- Och själv bedöma om det är värt risken för att det blir en vattenskada senare. På de fel du tagit upp, så är nog risken begränsad.
Klicka här för att svara
