Hej! Jag håller på med ett husbygge och hantverkarna som monterat tätskiktet i badrummen har inte följt monteringsanvisningar vid monteringen. Är tätskikt MIRA. Som exempel har inte hörnmanschetter sattits utvändigt på tätskiktet utan insidan enligt hantverkaren, vissa rörmanschetter ser ut att vara klippta från tätskiktsduken(ej rakt skurna och saknar märkning), duken har suttit löst på flera ställen på områden uppemot 1dm, tätskiktet slutar ca 8 cm från taket, osäker på anslutningen till golvbrunnen då jag inte ser tätskiktsmatta ovan klämring, gipsskivorna är inte skruvade tillräckligt tätt som bygg-aman föreskriver.

Han vill ge mig våtrumsintyg trots dessa felaktigheter.
Ingen besiktningsman har varit på plats utan han vill vänta till slutbesiktning. Det mesta är inbyggt men jag har bilder. Vad kan det få för konsekvenser med framtida vattenskador?
Kommer jag kunna flytta in trots att slutbesiktningen inte blir godkänd? Ofullständigt installerat tätskikt i ett badrum under konstruktion med synliga gipsskivor och golvrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felaktigt monterat tätskikt i hörn med lösa kanter och potentiell risk för vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i badrum med löst och felaktigt monterat tätskikt, synliga skarvar och tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Robert!
 
H
är det yttervägg i badrummdt?
 
henke_benke skrev:
är det yttervägg i badrummdt?
Ja det är yttervägg
 
Får du inte våtrums och säkervatten intyg så borde inte KA godkänna och då kan inte heller kommunen ge dig något slutbesked. Då får du inte flytta in.

Får du ett intyg trots att det är fel utfört så skall KA godkänna. Detaljerna hur det är gjort mm lägger sig normalt inte en KA i, det är mellan dig och leverantören,
 
Om ditt mål är att hantverkaren skall görs om och göra rätt, så kommer du inte att få flytta in. Då blir hantverkaren å andra sidan ersättningsskyldig för dina kostnader pga. förseningen. Oavsett om du har någon vitesklausul i avtalet.

Om ditt mål är att få flytta in trots felen, så får du hjälpa till att mörka felen så att besiktningen blir godkänd- Och själv bedöma om det är värt risken för att det blir en vattenskada senare. På de fel du tagit upp, så är nog risken begränsad.
 
R Robert-san01 skrev:
Får du inte våtrums och säkervatten intyg så borde inte KA godkänna och då kan inte heller kommunen ge dig något slutbesked. Då får du inte flytta in.

Får du ett intyg trots att det är fel utfört så skall KA godkänna. Detaljerna hur det är gjort mm lägger sig normalt inte en KA i, det är mellan dig och leverantören,
H hempularen skrev:
Om ditt mål är att hantverkaren skall görs om och göra rätt, så kommer du inte att få flytta in. Då blir hantverkaren å andra sidan ersättningsskyldig för dina kostnader pga. förseningen. Oavsett om du har någon vitesklausul i avtalet.

Om ditt mål är att få flytta in trots felen, så får du hjälpa till att mörka felen så att besiktningen blir godkänd- Och själv bedöma om det är värt risken för att det blir en vattenskada senare. På de fel du tagit upp, så är nog risken begränsad.
Tack för svaren. Jag överväger att få till en förbesiktning av badrummet innan slutbesiktning så dom får mer tid på sig att göra om vid eventuellt ej godkänd besiktning. Dock svårt med enbart bilder. Vi får se kan uppdatera här när det är gjort.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.