Har tagit bilder på några som jag upplever det, missar de gjort när de renoverat mitt badrum.
Firman ska jobba enligt bkr och de tycker inte det är några fel alls. 5 kakelplattan mitt ovanför fönstret.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1 sned fogning.jpg
Skapa konto
2 trasig kakelplatta vid golvvärmetermost.jpg
Skapa konto
3 ihopskarvade plattor vid elementrör p.jpg
Skapa konto
4 tokigt vid avloppsröret.jpg
Skapa konto

Tyck till och kom med förslag hur jag ska göra.

första bilden ser väl ok ut? får ingen förstorning så jag ser inte vad som är fel på plattan ovanför fönstret..

Antar att nedre smygen lutar så att ev vatten ska rinna bort? kilen borde man provat att undvika med det kanske inte gick, pga plattor mot tak eller golv

elementtermostaten, ett måste att dela plattan för att kunna få dit den, skulle gärna vilja se en bild från lite håll

handfatsavloppet ska sticka upp, fel
Termostaten bör täcka det som fattas på plattan

• Gilla
sj6
  • Laddar…
golvet ser inte så kul ut, men efter fogning och rengöring så är det kanske ok

Vad kan de göra åt avloppsröret utan att göra om golvet?

Om vvs montören kommer dit och inte har några invändningar på hur det ser ut. Är det då lugnt för min del gällande eventuella vattenskador i framtiden?
Om vvsaren inte skriver en avvikelse har de då godkänt installationen och jag kan vara lugn?
Om vvsaren skriver en avvikelse på detta. Då borde jag väl kräva att de ska göra om och göra rätt?

För övrigt så har de gjort ett så stort hål i klinkersen runt avloppsröret att koppen man ska dölja eländet med inte räcker till. I framkant så ligger den precis kant i kant medans åt sidor och in mot vägg syns spacklet ca 2 cm...

Det kan ju vara bra tätat runt röret, ser ut som det är en muffände som sticker upp, då är det bara att stoppa i en bit 50rör.

Det var klantigt att göra för stort hål... men du ska kanske ha ett underskåp? då kommer du inte se det, är det bara ett handfat är det sämre

Man har ju oftast en muff runt avloppsröret från handfatet så tror inte det kommer synas.

nino skrev:
elementtermostaten, ett måste att dela plattan för att kunna få dit den, skulle gärna vilja se en bild från lite håll
Hade man inte kunnat ta väck den, sätta dit plattan, och montera tillbaka termostaten? Mera jobb, men ingen fuldelad platta.

g0rber
, var det en lokal firma som gjorde jobbet?

jo det är klart, så långt tänkte jag inte :)
Blir ett ganska stort hål iaf om man inte tappar systemet, men har man inga håltagningsgrejjor så måste man dela...

Tycker att rören till handfatet sitter väl tajt? jag brukar dra isär rören så det är ca 80mm /cc då får man gott om plats för manschetterna

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Nu belv jag nyfiken, vilken del av länet är det? eller ännu hellre var är det? :)

nino skrev:
Det kan ju vara bra tätat runt röret, ser ut som det är en muffände som sticker upp, då är det bara att stoppa i en bit 50rör.
Både ja och nej. Funktionsmässigt är det bara att trycka dit ett 50 rör men anledningen till att röret skall sticka upp och vara en bit ut från väggen är att fuktspärren skall gå upp runt röret så det inte finns risk för att vatten tränger ner i underliggande golvkonstruktion.

Försäkringsbolaget kommer med största sannolikhet inte ersätta, eller kraftigt reducera ersättning, eventuell vattenskada i detta badrum om det inte är bortom all tveksamhet att det inte orsakats av avloppet till handfatet.

en bit ut från väggen är det ju

Hade man stoppat i en rörbit så hade man med stor sannolikhet inte tätat upp på det röret, eftersom muffändan är bredare, låter man manschetten gå upp på 50röret så får man luftfickor under manschtten,

Borde vara ett krav i säkervatten eller BBV att muffända ska vara under spacklat golv eller min 40mm upp

Firman är en stor riksomtäckande firma. De blev anlitade av försäkringsbolaget då det var vattenskada i badrum på grund av gammal trasig gjutjärnsgolvbrunn.

Jag tyckte det lät bäst/enklast/säkrast att låta dem göra omvandlingen från plastmatta på golv och vägg till kakel och klinker och golvvärme osv.
Jag frågade om de jobbade efter bkr och säkert vatten innan de började jobbet. Vilket jag fick till svar att det gjorde dom och de är med på bkrs hemsida.
(När han som var där och observerade mina fel så påpekade jag vad som står i bkrs standard för besiktning. Så sa han bara att jag har inte de reglerna i huvudet och när jag ville starta datorn och visa honom sa han nej jag har inte tid)
Han sa även att han ensam kommer att göra slutbesiktningen. Hittar han inga fel nu så lär han ju inte hitta dessa knasigheter som jag tycker på slutbesikningen heller.
Så hur skulle ni ha gjort i mitt läge?

Ska jag ta dit någon byggkunnig från hsb eller ringa försäkringsbolaget och höra vad de anser eller ska jag blanda in båda? Eller ska jag anlita en extern firma som kommer och inspekterar badrummet enligt bkr standard, som det ser ut i dagsläget (De har nu spacklat klart golvet sedan bilderna togs.) eller ska jag låta firman göra klart och sedan ta dit en extern besiktningsfirma som bedömmer enligt bkr och säkert vatten efter deras slutbesikning?
Firman har pausat arbetet tills JAG bestämt hur jag vill gå vidare. Men de anser ju inte att det är något knasigt/klantigt gjort och anser sig inte behöva åtgärda en enda punkt jag pekade på.

Kan inte ta några fler bilder på badrummet då jag är bortrest

Kontakta HSB/Försäkringsbolag och fråga hur de vill hantera ärendet.

Du skulle ju kunna ta in en BKR besiktningsman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.