Jag har fått lära mig att klinkerfogen inte är det minsta vattentät. Att vatten rinner igenom direkt. Då gäller det väl alla vätskor? Urin mm. Man får alltså inte chans att torka upp utan det rinner ner till tätskiktet. Tätskiktet skall ha fall mot golvbrunnen vet vi också men kapillärkraften och klinkerfixet gör väl att det rinner ganska dåligt, för att inte säga: rinner inte alls. Golvvärmen bromsar väl också upp flödet?

Antagligen är det något i konstruktionen som jag inte har förstått. Men det hoppas jag att forummedlemmarna här rättar till åt mig.

:confused:

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Ja, kissa inte på golvet.

Edit: Blev väl kort, men kunde inte låta bli. Så fort rinner det inte igenom fogen, du hinner torka upp. Eller skölja.

Redigerat:
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Stannar i fogen om man är snabb.

Ja alla vätskor som hamnar på golvet kommer att absorberas i fogen i små mängder. Vad är problemet? Ett större problem som jag ser det är att golvet är ojämnt och skräp fastnar i fogarna. Det är en yta som inte är lika praktisk som en plastmatta. Men ohygieniskt? Du skall bara ha fötterna på ytan. Då är det väl inget problem med lite smutsvatten i fogen?

• Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Det finns produkter för att försegla kakelfogar. Jag har inte provat själv, men det finns andra trådar här på BH med positiva omdömen.

• Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Y
Dom jag pratat med avråder förseglade fogar, ifall fukt tar sig ner så får den svårare att ta sig ut igen.

• Gilla
Mido11 och 2 till
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Dom jag pratat med avråder förseglade fogar, ifall fukt tar sig ner så får den svårare att ta sig ut igen.
Finns förståss ingen försegling som kan onödiggöra tätskiktet. Verkar lite konstigt om man vill ha ett vattentätt golv att man lägger på ett material som inte är vattentätt och tätar under.

Ja, har man hygienmani ska man förstås hellre ha plastmatta än klinker och kakel.

• Gilla
Mido11 och 2 till
  • Laddar…
LUDDET skrev:
Finns förståss ingen försegling som kan onödiggöra tätskiktet. Verkar lite konstigt om man vill ha ett vattentätt golv att man lägger på ett material som inte är vattentätt och tätar under.
Inget konstigt med det. Ytskiktet är ju ett slitskikt som skyddar tätskiktet mot mekaniskt slitage …

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
LUDDET skrev:
Strikt funktionellt är väl plastmatta på alla sätt bättre än klinker på ett badrumsgolv. Möjligen undantaget offentliga miljöer med mycket stort slitage. Det är av helt andra orsaker som folk väljer klinker. Det är snyggt.

• Gilla
Pen och 5 till
  • Laddar…
Visst är det snyggt men man njuter ju inte av det vackra så ofta och under så lång tid.

• Gilla
KarroZoo och 1 till
  • Laddar…
LUDDET skrev:
Visst är det snyggt men man njuter ju inte av det vackra så ofta och under så lång tid.
Ohjo! Åtminstone enligt min sambo spenderar jag abnormt mycket tid på hemlighuset. Inget konstigt.

• Gilla
Adam F och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi borde släppa på det där med hygien hemma. Barnen blir så allergiska av det överdrivna städandet.

• Gilla
holetaker och 9 till
  • Laddar…
Börjar ana lite av "Kejsarens nya kläder" vad gäller tätskiktsknaset.
Citerar inlägg: "Man skall inte kissa på golvet. Spelar väl ingen roll om det inte är rent, man går ju bara med fötterna på golvet, om man har hygienmani bör man välja bort klinker, ytskiktet är ett skikt som skyddar tätskiktet, eftersom jag sitter länge på toan så är det ok med ett vackert golv, man bör släppa på hygienen hemma eftersom barnen blir allergiska."

Vad är det man försvarar med så konstiga argument??

Kom igen nu! Finns det inget sakligt man anföra till försvar för golv i två skikt?

:(

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är nog ingen som försvarar något. Du har rätt - klinkers läggs inte i badrum för att det är det bästa ur alla aspekter utan för att det finns en äldre tradition, är mode och ger status. Grannen rynkar helt enkelt på näsan åt ditt nya badrum med helsvetsad våtrumsmatta långt upp på väggarna.

• Gilla
asaleo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.