22 932 läst ·
103 svar
23k läst
103 svar
Är inte klinkergolv i badrum en ohygienisk yta?
Jag har fått lära mig att klinkerfogen inte är det minsta vattentät. Att vatten rinner igenom direkt. Då gäller det väl alla vätskor? Urin mm. Man får alltså inte chans att torka upp utan det rinner ner till tätskiktet. Tätskiktet skall ha fall mot golvbrunnen vet vi också men kapillärkraften och klinkerfixet gör väl att det rinner ganska dåligt, för att inte säga: rinner inte alls. Golvvärmen bromsar väl också upp flödet?
Antagligen är det något i konstruktionen som jag inte har förstått. Men det hoppas jag att forummedlemmarna här rättar till åt mig.

Antagligen är det något i konstruktionen som jag inte har förstått. Men det hoppas jag att forummedlemmarna här rättar till åt mig.
Ja alla vätskor som hamnar på golvet kommer att absorberas i fogen i små mängder. Vad är problemet? Ett större problem som jag ser det är att golvet är ojämnt och skräp fastnar i fogarna. Det är en yta som inte är lika praktisk som en plastmatta. Men ohygieniskt? Du skall bara ha fötterna på ytan. Då är det väl inget problem med lite smutsvatten i fogen?
Finns förståss ingen försegling som kan onödiggöra tätskiktet. Verkar lite konstigt om man vill ha ett vattentätt golv att man lägger på ett material som inte är vattentätt och tätar under.Yrrol skrev:
Inget konstigt med det. Ytskiktet är ju ett slitskikt som skyddar tätskiktet mot mekaniskt slitage …LUDDET skrev:
Strikt funktionellt är väl plastmatta på alla sätt bättre än klinker på ett badrumsgolv. Möjligen undantaget offentliga miljöer med mycket stort slitage. Det är av helt andra orsaker som folk väljer klinker. Det är snyggt.LUDDET skrev:
Börjar ana lite av "Kejsarens nya kläder" vad gäller tätskiktsknaset.
Citerar inlägg: "Man skall inte kissa på golvet. Spelar väl ingen roll om det inte är rent, man går ju bara med fötterna på golvet, om man har hygienmani bör man välja bort klinker, ytskiktet är ett skikt som skyddar tätskiktet, eftersom jag sitter länge på toan så är det ok med ett vackert golv, man bör släppa på hygienen hemma eftersom barnen blir allergiska."
Vad är det man försvarar med så konstiga argument??
Kom igen nu! Finns det inget sakligt man anföra till försvar för golv i två skikt?

Citerar inlägg: "Man skall inte kissa på golvet. Spelar väl ingen roll om det inte är rent, man går ju bara med fötterna på golvet, om man har hygienmani bör man välja bort klinker, ytskiktet är ett skikt som skyddar tätskiktet, eftersom jag sitter länge på toan så är det ok med ett vackert golv, man bör släppa på hygienen hemma eftersom barnen blir allergiska."
Vad är det man försvarar med så konstiga argument??
Kom igen nu! Finns det inget sakligt man anföra till försvar för golv i två skikt?
Det är nog ingen som försvarar något. Du har rätt - klinkers läggs inte i badrum för att det är det bästa ur alla aspekter utan för att det finns en äldre tradition, är mode och ger status. Grannen rynkar helt enkelt på näsan åt ditt nya badrum med helsvetsad våtrumsmatta långt upp på väggarna.