Hej
Upptäckte att en kakelplatta i hörnduschen delvis lossnat i ena änden, fogen har lossnat sen har plattat liksom blivit konvex och flexar om man går på den. Det är andra plattan ifrån golvbrunnen tror att plattorna är runt 25x25. Ska man vara orolig för tätskiktet? Badrummet är gjort med tätskiktsmatta/våtrumsfolie (vet inte hur det benämns).

Hur åtgärdar man detta? Ska man rapportera till försäkringsbolag? Badrummet är renoverat för ca 7år sedan.Vi köpte huset för ca 4år sedan och har all dokumentation från renoveringen utav badrummet.

Tack på förhand.

Skulle nog lyft frågan med firman som gjort badrummet kanske kan fixa det på goodwill utan att ha sett det känns det inge bra att den är lös

Det är Comfort som gjort tätskiktet, sen är det en annan firma som har kaklat. Personligen skulle jag inte vilja använda den firman för åtgärd.

Eller menar du att man ska begära något mer än den lösa plattan?

S
O oskee skrev:
Det är Comfort som gjort tätskiktet, sen är det en annan firma som har kaklat. Personligen skulle jag inte vilja använda den firman för åtgärd.

Eller menar du att man ska begära något mer än den lösa plattan?
Nej, han menar att ni ska kontakta firman som kaklat, som eventuellt kommer att åtgärda det som en goodwill. Om firman inte är sugen kan du vända dig till Comfort som kanske gör en annan bedömning.

Men förvänta dig inget då det gått 7 år och ingen brukar ge sådan lång garanti. Har du dessutom krav på att du inte vill låta den ursprungliga firman en chans, då har du nog tyvärr inte mycket att hämta i detta ärende.

Du behöver ta reda på vad som har gjort att plattan har lossnat. Att den gör det efter 7 år är lite oroväckande.

Några möjliga orsaker:
-undergolv svällt pga fukt
-undergolv inte tillräckligt styvt
-dåligt klinkerjobb

2 och 3 borde ha visat sig tidigare kan jag tycka. Men kanske har ni något annat användningsmönster som påverkar duschen mer än föregående ägare.

När du vet varför den har lossnat kan du gå vidare och fundera över lämplig lösning och om det kan vara så att entreprenör kan ha något ansvar eller ditt försäkringsbolag.

Nu har vi gjort en undersökning och avlägsnat de lösa plattorna det var 8st och inte 1st som var lösa. Det visade sig att tätskiktet och eventuellt underliggande spackel släppt. Vad kan orsaken vara?

Vi har reklamerat felet.

OBS platta på mark, ej isolerad.

Golvvärme?

L
Ålderr på huset ? är det GV troligtvis inte
Kanske en fuktvandring uppåt i plattan , då kan en ytbeklädnad släppa från underlaget

1970-tal med golvvärme.

Renoverat 2011. Klinkers med underliggande tätskiktsmatta.

Just spricka och liten skada hittades också i tätskiktet.

Redigerat:
Länge sen jag va på tätskiktskurs men vill minnas att man ej använde duk på oisolerad platta men det kanske bara va i källare

Mm verkar som det stämmer som du säger. Alltså att det inte ska användas, jag har googlat och hittade något på HBK hemsida. Verkar som rätt sätt skulle vart att sätta tätskickt emot väggarna och inte emot plattan.

L
Har platta direkt på mark 70tal ( med stampat jordgolv under ) normalt på det årtalet , inget kapilärskikt ( kross ) och ingen isolering
Det är inte bra att täta dessa golv , lägger du klinker kommer det att andas i fogarna och ev fukt ångar bort , du kan sätta tätskikt i golvet i duschutrymmet ca 0,5 meter ut från den , ska vara en meter utanför på väggar , sen behövs det inte om det är stenvägg av något slag

Precis samma som jag har stampad jord :p

Hur menar du menar du, tänkte ha 90 duschdörrar i hörnet, ska man ha tätskikt under hela det området och runt brunnen? Eller endast 0.5m ut ifrån väggen? Samt endast 1m ytterligare utanför väggen där dörrarna är monterade?

Litet badrum så blir ganska stor del som kommer att täckas då.

• Skiss av ett litet badrumsplan med duschhörna, tätning markerad och plats för toalett och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.