Planerar lite inför en kommande badrumsrenovering i vårat hus.
Det är byggt -73 ett 1 planshus och inte mycket till isolering under plattan. När vi flyttade in körde jag på lips foliesystem med kakel/klinkers samt golvvärme i lilla badrummet. 5 år senare med lite mer erfarenhet samt mer påläst om fuktproblem/vandring så är man lite mer nojjig nu :rolleyes:. Blåste ut tvättstugan med plastmatta direkt mot betongen och slipade rent den. Efter mycket velande/frågetecken från mitt försäkringsbolag slutade det med ett diffusionsöppet tätskikt från LIP.
Men vettifasen hur jag ska göra i vårat stora badrum, tänkte skippa golvvärme och klinkers helt o köra på matta men då blir det väl ännu en riskkonstruktion med tät matta och risk att limmet löser upp sig sakta, som det hade gjort på vissa ställen i tvättstugan. Är ganska låg takhöjd som det är nu så tveksamt till att köra med "isolerade värmeskivor" skulle behövt lite förslag på hur ni hade gått till väga här, känns lite pest eller kolera läge..:)
(kanske överdriver riskerna med upplöst mattlim..)

Tänker inte uttala mig gällande plastmattorna, har dock läst något som är inne på samma banor och tänk som du är.

Du är inte sugen på att bila ur, gräva och isolera minst 20 cm innan du gjuter in golvvärme? Nu är du ju tydlig med att du inte önskar golvvärme men (man glömmer så fort) jag kan någonstans tycka att du tjänar in det i komfort på lång sikt. Kanske någon annan hyllar din insats om några år?

om det hade varit möjligt så hade jag grävt, sedan kört med Kiilto Kerasafe med K1, K2 och våtrumsfolie som tätskikt. Kiilto har (tillsammans med 2 andra leverantörer) levererat godkänt på senaste testerna utförda av SP.

• Gilla
Chrille.B
  • Laddar…
Vi ska ta och fundera lite mera på detta.
Med småbarn hemma försöker man ibland lösa saker på på kortast tid då allting blir mer omständigt. Men givetvis vore det bra och fått bilat ur och isolerat golvet. Kan nog bli att man får leja bort vissa moment för att få ihop tiden :). Men jag ska kolla upp kiiltos tätskikt, tack för tipset!

Har en 4 åring här med och enbart ett badrum och det ska göras om. Får bli dusch på jobb, grannar och balja I köket. Köper på mig saker för att kunna arbeta i sträck.
Kolla även upp alternativ med eps som inte bygger så mycket på höjden ifall du inte känner för att gräva.

https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Spaarskivor-EPS/

Har för mig att Kiiltos tätskiktssystem är ett av få som klarar en förhöjd fukthalt i den underliggande betongplattan, så även det talar kanske för det systemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.