Badrum
henke_benke: VTv? västerås tennis veteraner? svårt med riktlinjer. skall spana på det. till dess kan du skriva va du menar med VTv
michfris: [citat] Instämmer fullt ut, i det läget är det bara att tända på hela rasket. Jag är inte där riktigt än med installation av min golvbrunn. Kanske blir kvarterets största korvgrillningsfest...
Lindgrenski: Elen hade jag inte ens tänkt på.... Har iofs tankar på att sätta våtrumsskivor typ Fibo Trespo utanpå kaklet, då kan jag ju dra om rören så att de hamnar där jag vill och även plocka bort elen enkelt. :)
KalleKe: Hur löste detta sig? :) tänkte montera samma stol inför vår renovering
Ny Husägare 2012: Jag har nu köpt en Pax passad fläkt. Men vad kan det kosta att få den monterad utav en elektriker.. Vad är rimligt pris?
MDIST: I see.... Jo sådär exakt kanske det inte alltid blir. Men hur gör ni med inkaklade saker, som toafixtur och badkar?
torporoman: Jag har snarlik fundering som TS hade för några år sedan. Vi har möjlighet till 1700-1800 mm längd, men vill helst hamna på 750 mm bredd max. Tittat på kaldewei puro duo https://goo.gl/14ALfD och undrar väldigt mycket om man får plats två stycken människor i badet samtidigt (vi är 1730 och 1650 mm långa). Vi vill kunna sjunka ned i badet utan att bli som två ihopslingrade ostkrokar.
Stefan1972: är det ev hålet tätat korrekt så har ju inte sprickan i sig nån betydelse för tätskiktet. Fogen mellan plattorna tar isåfall in mycket mer vatten. Det är inte särskilt svårt att få en platta att spricka så tätskiktet skadas inte bara för det. Sen får man ju komma ihåg att en åtgärd och byte av plattan kan ju innebära mer kosmetiskt tok än bara sprickan. Plattan är inte från
Maghan19: Det kommer att vara en duschdörr med gummilist på golvet som hindrar duschvattnet från att komma ut på golvet, därför tycker ja att det är lite väl onödigt att spackla ett golv på 7kvm då duschen med golvbrunn är bara 90x90.
bossespecial: Vi har planer på en utbyggnad inom några år och därför vill vi/jag nu göra badrumsrenoveringen "by the book" när jag kan och på så sätt försöka minimera eventuellt krångel när det blir dags för bygglovet.
Baskavoda: [citat] Japp, men det hjälper inte att vara efterklok tyvärr Blir nog badrum av det här också!
Excel: vatten och golvvärme ca 30k, matta + läggning ca 30k, köpt byggmaterial och inredning ca 30k, el ca 5 tkr. Hade säkert kunna bli billigare om jag gjort mer själv. Känns dock skönt att lämna bort de arbeten jag kände att jag inte behärskade.
Tsarh: [citat] Tja! Går man fråga hur det gick, om ni är nöjda eller om ni gjorde förändringar i planen?
Byinflyttad: Vi fick ett nytt golv lagt ovanpå det gamla till slut. Det framgår inte riktigt på bilderna hur skevt det såg ut. De tog dit en annan kakelsättarfirma som var riktigt bra och han tyckte jobbet innan var riktigt uselt gjort och såg till att göra ett kanonjobb!
Krilleman: Hur långt från golvet är rören i väggen? Ärendet finns även noterat klart och tydligt i säker vatten också! Rörgenomföring i golv med tätskikt I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn. I plats för bad eller dusch får det endast finnas golvbrunn. Sidan 24.
BirgitS: Att ha kaklade väggar med bård i annan färg var vanligt på 80-talet och om badrummet är från den tiden kan man inte lita på att våtrumsmattan fortfarande håller tätt, den är äldre än sin tekniska livslängd. Bodde tidigare i ett hus från -89 som hade just en sån bård och en likadan golvbrunn, och där fick vi en vattenskada vid duschens golvbrunn när huset var 21 år gammalt.
hul: [citat] Inget argument, använd inte dom tätskiktstillverkarna då. finns tillräckligt många alternativ som inte kräver de. helt onödig produkt sämre ur alla synvinklar
Jarlsgård: [citat] Bra fråga! Jag har för mig att en radie kring tvättställsblandaren går som zon 1, sen hur stor den är vet jag ej:) men jag kan hålla med om att det kanske inte var den absolut bästa länken för den är lite svårtolkad:rofl:
Sylvestris: I badrum i trähus kan där finnas dusch i ett av husets 4 hörn? Så har vi planerat vårt badrum men kanske måste det ändrasl
Gnor: [citat] Gammal tråd. Men blev det något Paiova badkar? Funderar själv på det nu. Verkar var en model som funnits med länge.
Marcussjogren: Har också lagat med kemsvets, men har för mig att det måste vara typ C för våtrum. Skiljer även vilken typ man ska ha om det är vägg eller golvmatta. Ring George Andersons, mycket hjälpsamma. Fick köpa en tub för 250:- och dem skickade den brevledes utan krusiduller! http://www.george-andersons.se/
Liteavvarje: Och tänk på dörrfodret , ska sluta min ca 5 mm från golvet , det ska inte stå mot det , då kan det ta skada av vatten vid städning med blött
FredrikR: [citat] Haha det du verkar missat, är att dom startat upp igen - nya ägare men samma tänk verkar det som...;) Dom satt här och talade om garantier mm, när jag tog upp att andra har samma eller bättre började dom prata om annat... Deras kalkyl lämnade även en del frågetecken, 409' före och 370' efter ROT.
tank77: Ska inte behövas en förhöjningsring om man monterar brunnen rätt!
largab: TS har klart och tydligen i 1a inlägget skrivit att han redan har lagt folie ”Har använt Kiilto duk och deras tätmembran K2 ” Om det inte varit monterat så skulle han väl aldrig frågat om det vore ok att spackla upp med membran på folien. Att spackla upp med membran kan vara vanskligt då det suger åt sig vatten och troligen expanderar. Kommer nog knäcka plattorna ovan. Bättre att
tomnil: Väggen med fönster är en hel yttervägg, där kommer jag köra 45mm installationsskikt. Skall finnas genomföringar där för handdukstork. Väggen bakom toaletten är delvis yttervägg, ovanför takstolen är det ren yttervägg och under är det "yttervägg" mot angränsande kattvind. Där tänkte jag mig ett "lokalt" installationsskikt infällt precis vid väggbrickan. Anledningen till detta