Hej!
Låt höra era goda råd om detta!

Jag och sambon har ett litet badrum (3,2 m2) som måste renoveras. Det är i nuläget 1958 standard, så kaklat 105cm upp på väggen och däröver målat. Vår ide var att helkakla bakom badkaret och ha resten av väggarna kaklade i samma höjd som nuvarande. Helst ha den här tapeten över (https://www.wallpaperfromthe70s.com/designers/versace/2807/yasmin?c=154) vilket är en vinyltapet men det kanske inte är ok med svensk standard?

Hur som helst, hade besök av en hantverkare idag som avrådde oss från denna ide då han sa att det bara blir snyggt om man har kakel på samma höjd i hela badrummet. Stämmer det?

Se bifogade bilder på nuvarande badrum.

• Litet badrum med halvkaklade väggar, badkar, handfat och toalett, i behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Litet badrum med kakel upp till halvvägg, badkar, handfat och speglar.
    Skapa konto
Lite bilder jag kollat på för inspiration

• Renoverat badrum med subway-kakel, glasduschvägg, antik kommod och konst på väggen.
    Skapa konto
  • Modern badrum med dubbla handfat, spegel med lampor och duschhörna.
    Skapa konto
  • Retroinspirerat badrum med blått badkar och handfat, och kvinna som leker med barn i badet.
    Skapa konto
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Man ska inte lyssna för mycket på hantverkare vad gäller det estetiska, dom är inga designers.
Tycker det ser fint ut på dina inspirationsbilder.

BirgitS
Det är ni som ska bo där och då är det er smak som gäller, inga hantverkares eller andras. Men det är klart att det måste anpassas till de regler som finns så det är helt tätt och då finns det t.ex. målade system som är godkända medan den där vinyltapeten inte är något tätskikt.

Staffans2000
Jag gjorde likadant och det såg fint ut. Lite engelskt stuk helt enkelt. Nackdelen är att det blev dyrare än om jag kaklat rubbet.
Strunta i kakelkillens "råd", och gör det på ert sätt!

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag gjorde likadant och det såg fint ut. Lite engelskt stuk helt enkelt. Nackdelen är att det blev dyrare än om jag kaklat rubbet.
Strunta i kakelkillens "råd", och gör det på ert sätt!
Har du någon bild på hur ditt badrum blev?

BirgitS BirgitS skrev:
Det är ni som ska bo där och då är det er smak som gäller, inga hantverkares eller andras. Men det är klart att det måste anpassas till de regler som finns så det är helt tätt och då finns det t.ex. målade system som är godkända medan den där vinyltapeten inte är något tätskikt.
Nej precis men tänkte om en målar enligt alla regler och sätter tapeten uppepå? Det borde väl vara okej?

Eddie76 Eddie76 skrev:
dom är inga designers.
Hur vet du det ? Finns dom som är riktigt bra på det. Men det är ju TS som skall bo där och då bestämma hur det skall vara endast TS och ingen annan. :D Klart det skall följa gängse regler. Men det går ju att lösa med den designen. Klart det går med vinyltapeten om underlaget är godkänt tätskikt.

R RoBo skrev:
Hur vet du det ? Finns dom som är riktigt bra på det. Men det är ju TS som skall bo där och då bestämma hur det skall vara endast TS och ingen annan. :D Klart det skall följa gängse regler. Men det går ju att lösa med den designen. Klart det går med vinyltapeten om underlaget är godkänt tätskikt.
Hehe jag tycker det är svårt att föreställa sig vad som blir snyggt så lyssnar gärna på andra särskilt folk som har mycket erfarenhet

BirgitS
A Alex2018 skrev:
Nej precis men tänkte om en målar enligt alla regler och sätter tapeten uppepå? Det borde väl vara okej?
Det är nog bäst att höra med tillverkarna av de målade systemen så att tapetklistret inte kan förstöra/lösa upp något.

Sen har jag något minne av att jag som ung såg en del (troligen) vinyltapeter i badrum som krullade sig i hörnen, däremot när de satt i vanliga rum var det inget problem. Så det är nog bäst att noga höra sig för vad den där tapeten klarar av när det gäller fuktig miljö.

Jag gillar normalt mönster men det kan kännas väldigt mycket om man blir omgiven av stormönstrat i ett litet rum.

R RoBo skrev:
Klart att det finns duktiga hantverkare som kan design men i dom tre badrum jag renoverat med olika hantverkare så har dom inte varit särskilt duktiga på det. Kan vara jag som är dålig på att välja hantverkare ;)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.