32 126 läst ·
207 svar
32k läst
207 svar
Rörmokare som vill göra ALLT men inte EN DEL
Sida 1 av 14
Man borde bli rörmokare själv och satsa på privatpersoner a la "do-it-yourself". Jag saknar verkligen den servicen idag. Att få rådgivning eller hjälp med att koppla ihop nåt. En timme här - en timme där.
Men det finns inga såna. Det verkar som att rörmokare blivit så bortskämda med att få göra HELA badrumsprojekt enbart. Så när man hör av sig om att få hjälp med några enstaka rörkopplingar eller bara komma och kontrollera att man kopplat rätt t.ex så finns ingen hjälp att få.
Förstår inte. Jag betalar ju för dennes tid oavsett om det är en timme eller hundra timmar. Jag betalar för transporten och restiden det tar att komma.
Kan någon förklara vad detta handlar om?
Och det här med tider........
Vet hantverkare om att man idag kan ha en digital kalender i mobilen där man kan boka in möten och tider och liksom påminnelser om att man har en bokad tid??!!! Jag har ALDRIG fått en enda kalenderbokning via mail från en hantverkare. Hallå 2016?!
3 av 4 hantverkare ( detta fall rörmokare) som jag varit i kontakt med är SENA eller kommer inte alls. Det är ungefär som om de tror att man inte jobbar eller har ett liv, utan står där förväntansfull och väntar på dem i all evighet.
Det är så respektlöst mot andra människor att inte respektera en bokad tid. Tänk om jag skulle göra så mot mina kunder??! Då hade vårt företag inte haft några kunder kvar.
Är jag ensam om den här erfarenheten?
Men det finns inga såna. Det verkar som att rörmokare blivit så bortskämda med att få göra HELA badrumsprojekt enbart. Så när man hör av sig om att få hjälp med några enstaka rörkopplingar eller bara komma och kontrollera att man kopplat rätt t.ex så finns ingen hjälp att få.
Förstår inte. Jag betalar ju för dennes tid oavsett om det är en timme eller hundra timmar. Jag betalar för transporten och restiden det tar att komma.
Vet hantverkare om att man idag kan ha en digital kalender i mobilen där man kan boka in möten och tider och liksom påminnelser om att man har en bokad tid??!!! Jag har ALDRIG fått en enda kalenderbokning via mail från en hantverkare. Hallå 2016?!
3 av 4 hantverkare ( detta fall rörmokare) som jag varit i kontakt med är SENA eller kommer inte alls. Det är ungefär som om de tror att man inte jobbar eller har ett liv, utan står där förväntansfull och väntar på dem i all evighet.
Det är så respektlöst mot andra människor att inte respektera en bokad tid. Tänk om jag skulle göra så mot mina kunder??! Då hade vårt företag inte haft några kunder kvar.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag har viss förståelse för om en "vanlig" rörmockare inte vill ta ett uppdrag att komma och kolla om jag kopplat rätt. Av flera skäl. Dels är det så i alla branscher att ju kortare uppdrag, desto större risk för dödtid mellan uppdragen. Eller att ett uppdrag blir klart typ 25 minuter innan man skall sluta för dagen och hämta på dagis, Då 25 minuter som inte går att debitera. Har du ett uppdrag som löper över flera dagar/veckor så går det att fylla dagarna med 100% debiterbar tid.
Utöver det kommer "ställtid", alltså icke debiterbar tid som går ut på att diskutera innan de får uppdraget, tid för fakturering. ROT hantering osv. Jag kan tänka mig att breakeven mellan ett 40h uppdrag och ett 1h uppdrag kan vara 3 dubbla timpenningen.
Gäller det sedan att kontrollera att jag gjort rätt. Och vi antar att jag tycker det borde gå på en timme max. Så kommer han och tittar på det jag gjort, är det fullkomlig katastrof, så går det säkert snabbt och enkelt att döma ut det. Men om vi antar att det inte är direkt fel, men dåligt gjort, och flera tveksamma delar. Han försöker få mig att begripa att det borde göras om. Det blir säkert i en del fall en konflikt, jag kanske tycker att han bara fiskar jobb osv. Dvs. inget trevligt uppdrag.
Rörmockaren kommer i en sådan situation att snarare vara konsult, och det är trots allt en annan yrkesroll som inte passar alla.
Utöver det kommer "ställtid", alltså icke debiterbar tid som går ut på att diskutera innan de får uppdraget, tid för fakturering. ROT hantering osv. Jag kan tänka mig att breakeven mellan ett 40h uppdrag och ett 1h uppdrag kan vara 3 dubbla timpenningen.
Gäller det sedan att kontrollera att jag gjort rätt. Och vi antar att jag tycker det borde gå på en timme max. Så kommer han och tittar på det jag gjort, är det fullkomlig katastrof, så går det säkert snabbt och enkelt att döma ut det. Men om vi antar att det inte är direkt fel, men dåligt gjort, och flera tveksamma delar. Han försöker få mig att begripa att det borde göras om. Det blir säkert i en del fall en konflikt, jag kanske tycker att han bara fiskar jobb osv. Dvs. inget trevligt uppdrag.
Rörmockaren kommer i en sådan situation att snarare vara konsult, och det är trots allt en annan yrkesroll som inte passar alla.
Svaret är enkelt (och som hempularen redan varit inne på) det finns ingen ekonomi i att endast "vara till lags" en timme här och en timme där till någon som skruvar själv.
Och någon som bokar digitalt med kunden har jag inte sätt. Funkar säkert jättefint att boka in på frukostmöten för kontorsfolk. Men inte lika bra i verklighetens rörmokeri.
Och någon som bokar digitalt med kunden har jag inte sätt. Funkar säkert jättefint att boka in på frukostmöten för kontorsfolk. Men inte lika bra i verklighetens rörmokeri.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Kan inte rörmokaren använda en smartphone? Digital kalender är överlägset, men har man inte mailadressen är det lite opraktiskt
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Nja man får ju en helt okej telefon för 1000:- idag, det är bara en dålig ursäkt för att kunna glida undan. Telefon måste man ha ändå..
...men detta är ju, som vanligt, samma problem som ALLA har i tjänstesäljande branscher där man arbeter på timbasis. Det är svårt att få ekonomi i kortare projekt helt enkelt för att ledtiderna mellan kortare arbeten blir för mycket iförhållande till debiterbar tid. Även om du som kund tycker att du betalar för resor och arbete på plats så blir det ALLTID så att i praktiken så dyker andelen debiterbar tid som en sten.
I praktiken skulle man antaligen behöva ta 150% -200% av normal timpenning för att det ska gå ihop och även om det då går ihop så är det ju enklare och säkrare för företaget att ta ett långt uppdrag istället för 30 korta uppdrag.
Så länge det finns längre projekt att jobba med kommer man förstås ta dessa först och använda resten som utfyllnad i mån av tid.
I praktiken skulle man antaligen behöva ta 150% -200% av normal timpenning för att det ska gå ihop och även om det då går ihop så är det ju enklare och säkrare för företaget att ta ett långt uppdrag istället för 30 korta uppdrag.
Så länge det finns längre projekt att jobba med kommer man förstås ta dessa först och använda resten som utfyllnad i mån av tid.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Det vore väl ändå schysst att ta uppdraget och informera INNAN om att en sådan beställning renderar kostnad för framkörning, konsultarvode, hemkörning OCH kontorstiden som det krävs att skicka fakturan. Sen kan kunden välja om kunden fortfarande tycker det är en bra ide.
många snickare har inte tid att sitta framför datorn. ibland inte ens tid att skriva fakturor. för att det är så mycket att göraHanna Sonja skrev:Man borde bli rörmokare själv och satsa på privatpersoner a la "do-it-yourself". Jag saknar verkligen den servicen idag. Att få rådgivning eller hjälp med att koppla ihop nåt. En timme här - en timme där.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Man kan ju göra som mek verkstäder
- Startavgift per uppdrag (ställtid)
- Reseersättning
- Timpenning
- Administrationsavgift
- Startavgift per uppdrag (ställtid)
- Reseersättning
- Timpenning
- Administrationsavgift
Jag har ett yrke där jag har kontakt med många företag och jag är fascinerad över hur otroligt många som inte ens läser sin mail. Att skicka bilder m.m på avtal och stycken ur text osv är heller inget många förstår sig på eller orkar med.
Men det är som tidigare har sagt, dom är för bortskämda med konjukturen nu och att många har jobb över öronen (just nu) och då behöver dom inte bry sig om småjobben.
Men det är som tidigare har sagt, dom är för bortskämda med konjukturen nu och att många har jobb över öronen (just nu) och då behöver dom inte bry sig om småjobben.
Jag har kanske haft ovanligt tur men hittade en VVS & El-gubbe som låter mig gör en del av jobbet och sedan gör kopplingsjobben. Han är dock stenhård så det har blivit ett par "Gör om och gör rätt" när han inte tycker att jag gjort enligt branschstandard. Nackdelen är att jag hamnar på hans "dötimmar" så vissa jobb tar tid innan de blir färdiga.
Jag var väldigt tydlig med att jag ville ha det här upplägget när jag kontaktade honom och det tog lite tid innan han litade på min kompetens.
Jag var väldigt tydlig med att jag ville ha det här upplägget när jag kontaktade honom och det tog lite tid innan han litade på min kompetens.
Det du skriver låter klokt, men det är inte så det fungerar i verkligheten. Ytters få kunder tänker i dom banorna.Johannes Carlsson skrev:
Jag har en kollega som blev klockad på 54 minuter i kundens hem. Gubben mumlade att det var väl ok om det stod en timme på fakturan. Detta tänk har dom flesta tyvärr.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Då får man vara extra tydlig med vad som gäller. Det jag blir sur över är när räkningen visar mer än vad man förväntar sig, då känner man sig lurad.
Sen förstår jag att det är drygt för hantverkaren att hålla på med småduttar, ärlig och öppen dialog är bäst!
Sen förstår jag att det är drygt för hantverkaren att hålla på med småduttar, ärlig och öppen dialog är bäst!