4 077 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Dela upp flytspackling
Hej,
Dags att flytspacka badrummet på 12kvm med två brunnar, golvspån, armeringsnät och elgolvvärme. Har tidigare flytspacklat mindre utrymmen (ca 6-8kvm) så känner att jag vågar mig på även en lite större komplicerat yta. Har sett flera exempel där man delar upp flytspacklingen i flera steg för att underlätta.
Är det verkligen ok att stänga av duschutrymme och yta för badkar, flytspackla resten och sen handspackla fall i duschutrymme och yta för badkar? Finns det inte risk för sprickbildning mellan de olika delarna även om man primear kanterna ordentligt?
Har tänkt att använda Kiilto Rot DF för flytspackling och Kiilto 70 för handspackling.
/Marcus
Dags att flytspacka badrummet på 12kvm med två brunnar, golvspån, armeringsnät och elgolvvärme. Har tidigare flytspacklat mindre utrymmen (ca 6-8kvm) så känner att jag vågar mig på även en lite större komplicerat yta. Har sett flera exempel där man delar upp flytspacklingen i flera steg för att underlätta.
Är det verkligen ok att stänga av duschutrymme och yta för badkar, flytspackla resten och sen handspackla fall i duschutrymme och yta för badkar? Finns det inte risk för sprickbildning mellan de olika delarna även om man primear kanterna ordentligt?
Har tänkt att använda Kiilto Rot DF för flytspackling och Kiilto 70 för handspackling.
/Marcus
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
På träbjälklag ska man ha en sammanhängande kaka på minst 12mm för att just slippa dessa problem du nämner så jag gör själv alltid så att jag flyter dessa 12 över hela ytan först.
Sen är det också mycket enklare att stänga av med avstängningslister runt de båda lokalfallens placering och flyta den ytan utanför med ett litet lagom fall.
Sist flyter jag lokalfallen för att jag anser detta ger bäst resultat i slutänden trots det är lite mer jobb.
Sen är det också mycket enklare att stänga av med avstängningslister runt de båda lokalfallens placering och flyta den ytan utanför med ett litet lagom fall.
Sist flyter jag lokalfallen för att jag anser detta ger bäst resultat i slutänden trots det är lite mer jobb.
Tack för svar, då planflyter jag hela badrummet 15mm först. Ska ha golvvärme därav 15mm. Då brunnarna ligger på 15mm så behöver jag ha ett spackel som går att dra mot 0-1mm. Går det bra att använda Kiilto Maxirapid till det?
Enligt vilken tillverkare?
Ardex har en konstruktion, där ska man flyta min 13mm ovanför rören över hela ytan.
Då blir det ungefär lika som om du flyter direkt på spånskiva.
Kolla med både spackel och rör tillverkare
Ardex har en konstruktion, där ska man flyta min 13mm ovanför rören över hela ytan.
Då blir det ungefär lika som om du flyter direkt på spånskiva.
Kolla med både spackel och rör tillverkare
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
M Mobility skrev:
Jag vet ju inte hur du placerat dina brunnar men med en normal monteringsplanta för brunn i träbjälklag så blir det per automatik 12mm och det är dessa 12mm jag väljer att flyta i en kaka för tillräcklig böjstyvhet i golvet.
Sedan lägger man ju på ytterligare för att kunna skapa fall, och det räcker gott och väl för att täcka elslingan med vad som behövs för som du skriver själv så lägger man ju inte slinga ända in till brunnen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
M Mobility skrev:
Både BKR & GVK anger 12mm och armering för att klara böjstyvheten på ett 22mm spångolv med cc600.
T2Blå kräver 15mm spackel att förläggas i vilket man får om man först flyter 12mm över hela ytan vilket monteringsplattan för brunnen dessutom ger en möjlighet att göra på ett korrekt och enkelt sätt.
Sen bygger man på för att skapa fall så man uppnår de 15mm den biten från brunnsflänsen där det som närmast läggs kabel.
VAD SäkerVatten har med detta att göra är i min värld obegripligt då de har med VVS-installationerna att göra och ingenting med konstruktionerna.
INGEN byggare, plattsättare etc jobbar efter SäkerVatten utan BKR eller GVK.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Troligtvis som jag tolkar det, tillverkaren av golvvärmeslingan då det är de som styr över hur mycket flytspackel som behövs och varken BKR, GVK eller SäkerVatten...nino skrev:
Minst 12mm är en bestämmelse för att uppnå tillräcklig böjstyvhet i golvet för att sedan kunna belägga ytan med klinker och den regeln har både BKR & GVK, och den gäller oavsett golvvärme eller inte GV.
Kolla här:
https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt
Dom har tillsammans med bl.a. BKR, GVK och försäkringsbolag tagit fram en beprövad och bra konstruktionslösning.
Edit: Dock ser jag inte vart dom anger 15mm, måste ha läst det hos T2.
https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt
Dom har tillsammans med bl.a. BKR, GVK och försäkringsbolag tagit fram en beprövad och bra konstruktionslösning.
Edit: Dock ser jag inte vart dom anger 15mm, måste ha läst det hos T2.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
M Mobility skrev:
Det står faktiskt 12mm även hos dem än om det i min värld är ointressant då jag arbetar efter BKR.
Kolla längst ner på sidan 7 i det du länkar till.
Men som sagt... det jag skrivit innan är det rätta...
12mm för att uppnå korrekt böjstyvhet på golvet och sen är det tillverkaren av värmekabeln som avgör hur mycket deras slinga ska täckas och i detta fallet då minst 15mm vilket du uppnår där kabeln hamnar närmst brunnen. Monteringsplattan är faktiskt det som får styra också för jag förutsätter att du använder den och den placerar brunnen 12mm över golvspånet.
(Dock skrev du att du hade 15mm där)
Tack för alla svar. Ja, till brunnen används purusplattan multi 300 med dom medföljande 13mm distansklossarna, dvs brunnen kommer 13 mm över golvspån (skrev fel tidigare).
Då flyter jag hela golvet 13 mm först och sedan delar jag upp flytning av lokalfall och övrigt golv.
Då flyter jag hela golvet 13 mm först och sedan delar jag upp flytning av lokalfall och övrigt golv.
Klicka här för att svara