I princip alla jobb som jag gör där kunder ROTat själv och jag "bara" ska koppla ihop , så är det klydd . Sticken på fel höjd, för nära vägg , för korta pex slangar , oskyddade kopplingar som är helt igenmurade med fix o fog , snea duschblandar stick , dåligt fixerade rör mm mm.

Sen är det som folk tidigare nämnt, inte hållbart med timmes jobb då det blir dödtid och transporttid mellan jobb oavsett storlek .
Oavsett bransch så tror jag att större kunder och jobb är att föredra ,
Sen ska man inte underskatta småjobb som en viktig del av ett företags omsättning

När det gäller sen ankomst eller att dina hantverkare ej dyker så kan jag bara säga att du nog haft otur med oseriösa människor
Ringer personligen alltid upp kunden om man märker att ett jobb drar ut på tiden eller nå annat som påverkar min planering .

Och du får nog kontakta en besiktningsman eller liknande om du vill ha installationer verifierade ..

Redigerat:
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Lite intressant dock med alla elektriker som tillåter kunder dra VP-rör, flexslang med ledare, montera dosor mm för att sen bara göra själva inkopplingen på deras behörighet.

S
Chrissofsweden skrev:
Lite intressant dock med alla elektriker som tillåter kunder dra VP-rör, flexslang med ledare, montera dosor mm för att sen bara göra själva inkopplingen på deras behörighet.
Jag har låtit kunder montera flexslang och dosor själv, sen besiktar jag före väggar slås på. Tråden drar jag i själv med hjälp av kund, drar han den utan mig så tror jag att jag skulle skita i resten av jobbet då han avvikit från vår överenskommelse. Nu har det aldrig hänt och nu har jag slutat jobba mot privatpersoner så det är skönt :)

Och använder man fördragen slang så vinner man inget eller mycket lite på att lägga slang själv. För det tar ungefär lika lång tid att lägga slangen som det tar att dra i tråden. och kostnaden för fördragen slang är ungefär den samma som slang och tråd separat. Dessutom minskar riken att nått blir fel eller glöms bort avsevärt. För som skrivits tidigare så är inte tråddragningen som är "svårt" utan slang/rör läggning. för när man lägger slangen måste man i detalj veta hur hela tråddragningen ska dras och kopplas.

När jag byggt så har jag ofta lagt rör och dosor och sedan dragit tråd tillsammans med elektrikern. Det bygger förstås på att det är en elektriker jag arbetat med tidigare och att vi har ömsesidigt förtroende för varandra. Det handlar inte om att spara tid egentligen. Han är bättre än jag på att dra elrör. Utan vi sparar resor och samordning. Jag kan spika igen och isolera utan att vänta. Han slipper krångla med trånga hörn och håltagningar.

Har man en bra och konstruktiv relation till de andra hantverkare man jobbar med så överraskas man ofta av att de andra gör bättre grejer än man väntar sig. Okej... ibland kanske ett projekt expanderar så att det blir en förhandling för att få betalt för oväntade tillägg. Har inte haft problem att få betalt på grund av det då förbättringarna är lätta att förstå och uppskatta.

Som när en elektriker jag anlitat för centralbyte och omdragning av el i en stuga inte kunde nöja sig med att bara koppla in en pump i en krypgrund. När han ändå skulle krypa ner vägrade han om han inte samtidigt fick sätta upp fast belysning och arbetsuttag :). Självklart skall du göra det sade jag och meddelade beställaren efter att han kom hem från sin semester.

Med vänlig hälsning
Findus

• Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
När jag byggt så har jag ofta lagt rör och dosor och sedan dragit tråd tillsammans med elektrikern. Det bygger förstås på att det är en elektriker jag arbetat med tidigare och att vi har ömsesidigt förtroende för varandra. Det handlar inte om att spara tid egentligen. Han är bättre än jag på att dra elrör. Utan vi sparar resor och samordning. Jag kan spika igen och isolera utan att vänta. Han slipper krångla med trånga hörn och håltagningar.

Har man en bra och konstruktiv relation till de andra hantverkare man jobbar med så överraskas man ofta av att de andra gör bättre grejer än man väntar sig. Okej... ibland kanske ett projekt expanderar så att det blir en förhandling för att få betalt för oväntade tillägg. Har inte haft problem att få betalt på grund av det då förbättringarna är lätta att förstå och uppskatta.

Som när en elektriker jag anlitat för centralbyte och omdragning av el i en stuga inte kunde nöja sig med att bara koppla in en pump i en krypgrund. När han ändå skulle krypa ner vägrade han om han inte samtidigt fick sätta upp fast belysning och arbetsuttag :). Självklart skall du göra det sade jag och meddelade beställaren efter att han kom hem från sin semester.

Med vänlig hälsning
Findus
väl fungerande hantverkare jobbar bäst i stimm!

• Gilla
findus42
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Kablar är mjuka och kan därmed dras i med lite överskottslängd.
Så kan man inte göra med rör, där måste rören göras med rätt längd, varken mer eller mindre.
När rören är gjorda och rörkopplingarna på plats, färdiga för pressning, då kan man inte kontrollera om rören har rätt längd. Eller i alla fall inte med säkerhet veta att det är rätt längd. Och då kommer vi återigen in på det där med ansvaret den dan det börjar läcka.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Och ändå så har elektrikerna inga problem att få ihop sin ekonomi, även med små så kallade ströjobb. tyvärr så är den kulturen du beskriver nog en av de bidragande orsakerna till alla nybyggnationer.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
findus42 skrev:

Med vänlig hälsning
Findus
Ja, det är fantastiskt hur lätt det går när det inte är ens egna plånbok som skall stå för slantarna, inget illa menat, men nog lätt det lite fult, jag hade bestridet den fakturan om det var mig. Skulle du själv acceptera att du lämnar in din bil för bromsservice, och den kommer tillbaka med en faktura för invändig spolning av växellåda och byta av avgassystem också, utan att ha blivit förhandsinformerat om att de behöver bytas, och vad den kostnaden blir, troligtvis inte!

...men i detta exempel handlade det om att lägga 10 minuter på att koppla in en lampa för 100kr. Det var ju ett bra initiativ som säkert skulle uppskattas av de flesta kunderna - man får anta att detta var en bråkdel av övrigt jobb.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
hsd
MathiasS skrev:
...men i detta exempel handlade det om att lägga 10 minuter på att koppla in en lampa för 100kr. Det var ju ett bra initiativ som säkert skulle uppskattas av de flesta kunderna - man får anta att detta var en bråkdel av övrigt jobb.
Såå snabbt tror jag inte det gick

Fakturan för ny central, omdragning och utökning av elanläggning samt nämnda kompletteringar i källaren var 26000 inkl moms med material. Det var för 3 år sedan. Inte förhistorisk tid. Fantastiskt bra pris från en kompromisslöst seriös elektriker. Närmast Aspbergers. Sådana människor är varda guld och skall vårdas med omsorg för att inte bli bittra och desillusionerade. Hade byggherren varit som Erik_1972 och gnetat om småsummor så hade jag betalat elektrikern själv för att i fortsättningen kunna anlita honom. Erik_1972 hade jag givetvis aldrig jobbat åt igen.

Har jag lämnat min bil för byte av kopplingslameller och verkstan inte byter något som de ser är på sista versen när grejerna är isär skulle det vara ledsammare än extradebitering. Det förtroendet jag har för dem att de inte gör något som de inte verkligen tycker är nödvändigt. Tar de rimligt betalt faller det mig inte in att bråka. Att de är rimliga och skickliga är för övrigt orsaken till att jag lämnar mina fordon där.

Det är en trygghet i att ha bra relationer med hantverkare. Att få de som har andra perspektiv och kunskaper än man själv att lägga till och förbättra när det är ett bra tillfälle att göra det. Det gör att projekt går smidigare och till lägre kostnader än om man måste anlita dyra konsulter (bra konsulter är inte billiga) för att göra perfekta underlag där inget glömts bort och allt är genomtänkt.

Så... för att värna om plånboken, min egen eller beställarens, litar jag på expertis jag anlitar. Givet att det som de säger verkar rimligt.

Mvh Findus

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Vi har nu två gånger med ca 1 års mellanrum fått in dold reklam, och raderat i den här tråden, från "rörjouren svenska AB".

Det lustiga är att firman ifråga finns på svarta listan över företag som inte följer beslut från allmänna reklamationsnämnden.

/moderator

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.