Badrum
tomkeifer: Tackar för svaret. Jag kanske ska förtydliga att jag avser att ha badrum (kakel) mot väggen på bilden och inte bastupanel. Men det låter som jag kan fixera befintlig prisol och sedan sätta skivor, tätskikt och kakel utan någon extra oro. Ha det gott!
Ebanna: Tack till er som svarat på min fråga! Är lite ovan vid att söka i forumet och upptäckte först nu att det (förstås) redan fanns ett antal trådar som behandlar samma ämne. Så nu läser jag på där istället!
Tobbelito78: Hej. Jag bor i ett enplanshus med källare. Mellan källaren och markplan så ligget det tvärgående betongelement. Finns der någon som har erfarenhet av att renovera ett sådant badrum? Är alla rör ingjutna i betongen? Kan man bila utan att åka rakt igenom? Osv osv. Mvh Tobias
Hantlangaren: Istället för att kakla direkt på befintligt kakel, går det inte att sätta någon form av cementbaserad skiva innan det nya lagret kakel? Det hade löst minst två problem, dels hade jag kunnat jämna ut befintligt kakel som bla har en bård av tjockare kakel och dels så hade det minskat risken för att det innersta lagret kakel hade släppt och ramlat ner vid brand.
FDT: Läst lite och kommer nog kladda på Kiilto K-System.
henrikjon: [citat] Jag kollade lite på nätet och det finns tydligen tätskikt som kan se ut så då är det säkert ingen fara då. Jag har bokat in en fackman som kommer hit nästa vecka och undersöker varför luftkvaliten är som den är. Han trodde det är ventilationen som är problemet när jag pratade med honom över telefon.
linsi: [citat] Angående golvet så kommer nuvarande golvskivor att tas bort och det kommer läggas nytt golv på befintliga bjälkar. På väggarna tänkte vi ha kakel. Det finns vattenburen värme i badrummet idag (element) så rör till det finns.
Per_Eriksson: Känslan säger vattenläcka, prova spola ordentligt i brunnen o se om det tränger fram mer.
Nyfniken: [citat] Hur får du arslet från tronen när du är klar då?
HusMedHistoria: Några saker som jag tycker är tips för ett litet badrum: -Platt spegel ovanför tvättstället istället för ett skåp om man kan sätta det någon annanstans. -Skåp i hörnet (inte hörnskåp) fungerade i vårt fall och blev väldigt effektiv förvaring. Våra skåp från IKEA är 30 cm djupa och rymmer bland annat handdukar. -Vi satte hållare för toapapper på sidan av WC för att det
Robert-san01: Sätt en kort 20cm dörr med 180gr gångjärn vid 70-sidan. Sedan en med 180gr på andra sidan, ev glas- glas gångjärn mitt på den stora så den går att vika ihop mot väggen. Magnetlister håller ihop dem i vinkeln. Går att beställa hos vilken glasmästare som helst. Bohle gångjärn har jag på mina dusch dörrar. Räkna dock med typ 20-25k för ett par inkl montage. Bara glas-glas
Hammarfall: Så länge man inte har besvär med artros så funkar det fint att duscha i ett badkar. Funkar det inte så går det alltid att byta bort.
Lewdis: [citat] Så jag kan borra hål som jag vill bara höjden kommer fint på slutet.
d0nnie: [citat] Ja, tydligen så ska man kunna borra 70mm i 220 bjälkar utan att påverka bärförmågan... Så länge man borrar i mitten av bjälken d.v.s. Sen tycker jag ändå att de kunde tagit det lugnare med antalet hål :(
Lane: [citat] Är inte alls rörmokare och fattar kanske helt fel, men vi har ett kaklat utrymme infällt i väggen som fördelade, detta är alltså helt öppet, men det döljs bakom kommoden
Stefan N: Det borde ha ramlat ner vid detta laget om han gjorde som han tänkt.....
creepy: Hej Hjälper sonen med att fixa en lägenhet i garaget på ett större hus i en större stad med bostadsbrist. Lade dubbla 25mm lk universal RiR från pannrummet till det nya badrummet när vi fixade golv och avlopp i lägenheten. [bild] Jag har dragit in rören i vad som senare kommer bli en blindvägg med 20cm djup och har där tänkt att bygga en låda enligt konstens alla regler med
Åsa Lund: [citat] Ok Kan man bygga på genom att sätta nån list eller nåt mot andra väggen där glasbetongen ansluter?
Krilleman: Jo kanske. Men det finns nog allt flera duktiga rörmokare, som kör eget, som försöker ta ansvar för sina egna jobb och bilar således själv också! Observera att jag inte räknas till en av dessa. Jag är kontrakterad på storjobb i många år framöver. Jag ringer din skrå när det är problem! :p
BirgitS: Med rit- och planeringsprogram är det mycket lättare att pröva olika varianter så risken för att man snöar in på en blir mycket mindre. När vi började fundera på hur vi vill ha det när vi gör om i badrummet så ritade jag upp typ 6 alternativ på kort tid genom att flytta omkring toa, kommod, dusch mm. Jag tycker det är svårt att komma med förslag när det inte är utritat t.ex. en
Taren43: [citat] Jepp! Rätt hastigt gjort för dem också, tog kanske 15 minuter slapp dock betala, då det är samma firma som förlade vvs i grunden, och dom drog en slinga för nära golvbrunnen, han informerade mig innan pikjobbet att det inte ska finnas slang inom 10cm från golvbrunnen, då värmen från slangen kan torka ur golvbrunnen onödigt fort :)
Peter_K: Annars finns ju Vatettes badrumsfördelare, då behöver du inget skåp. https://www.vatette.se/system-vatette-din-kompletta-vvs-leverantoer/system-vatette/badrumsfoerdelare.html
Lärospånet: något sådant här ? https://www.sfasverige.se/installera-toaletter/74-sanicompact.html
swealp: tec7 xeal pro och Kiilto har jag förstått verkar bäst enligt prestandadeklarationen. Någon som har erfarenhet av dessa två? Tack.
HusägarenTobbe: Det är en gammal torpargrund, dock är detta ett kapitel för sig, för det är bara ca 2 dm mellan blindbotten och mark så ska man byta underifrån behöver grunden grävas ur först. Något som förvisso också måste göras inom en snar framtid för att få ordning på fuktproblemen där nere.