Nytt badrum i nybyggt hus vars kakling jag inte riktigt tycker håller måttet. Någon platta är dessutom sprucken (ej med på bild) men där är det inte get snack om att den ska bytas. Är det petigt eller kan man kräva att det ser bättre ut än så här? (Bilderna är tagna på nära håll, fogen är ca 1,5-2 mm bred)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Definitivt någon som haft bråttom... 
Sneda fogar och utstående hörn är det tyvärr ganska stora avvikelser som tillåts enligt BKR, hörn upp till 1mm och fogar ska "uppfattas" som raka på avstånd (1 meter tror jag det är).
Plattan som är naggad i kanten ska bytas dock!
Sneda fogar och utstående hörn är det tyvärr ganska stora avvikelser som tillåts enligt BKR, hörn upp till 1mm och fogar ska "uppfattas" som raka på avstånd (1 meter tror jag det är).
Plattan som är naggad i kanten ska bytas dock!
Ger inte direkt något professionellt intryck. Innan du tar upp diskussion kan det vara bra att läsa och kolla om arbetet stämmer överens med Byggkeramikrådets åsikter om OK estetiskt utförande.
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/byggkeramikhandboken/pdf/del_9_2012we.pdf
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/byggkeramikhandboken/pdf/del_9_2012we.pdf
Tack för svar. Företaget har själva bedömt att kakelsättningen inte håller måttet och behöver åtgärdas. Frågan är bara om det blir vissa delar eller om allt måste rivas. Försökt läsa om vad det innebär att knacka ner bitar av en vägg och tycker inte att det låter helt riskfritt eller okomplicerat. Får väl överlåta den biten åt företagen som förhoppningsvis gör om på ett korrekt sätt.
Jag hade aldrig godkänt det där, ser riktigt illa ut.
Klicka här för att svara