816 läst ·
3 svar
816 läst
3 svar
Golvvärme, el eller vattenburen?
Hej!
Skall dra upp vattenburen golvvärme till övervåningen. Har även funderat på vattenburet i badrummet ( 6 kvm).
Men jag har pratat med flera entreprenörer som förespråkar el golvvärme.
Jag tänker köra golvvärmen i princip dygnet runt i badrummet, året om. Dock ej resten av övervåningen (på sommaren)
Vad är mest fördelaktigt? Vad krävs om man vill stänga av resten av systemet uppe om man väljer vattenburen i badrummet, behövs det en separat slinga, push, shunt, vad kostar det extra i så fall?
Förstått att kitet för el golvvärme går på cirka 5000 kr.
Det enda jag har att tycka om detta är, om man ändå drar upp vattenburen golvvärme till resten av övervåningen, varför inte köra det i badrummet också?
Vad är mest ekonomiskt försvarbart.
Skulle uppskatta tankar/idéer kring detta.
Skall dra upp vattenburen golvvärme till övervåningen. Har även funderat på vattenburet i badrummet ( 6 kvm).
Men jag har pratat med flera entreprenörer som förespråkar el golvvärme.
Jag tänker köra golvvärmen i princip dygnet runt i badrummet, året om. Dock ej resten av övervåningen (på sommaren)
Vad är mest fördelaktigt? Vad krävs om man vill stänga av resten av systemet uppe om man väljer vattenburen i badrummet, behövs det en separat slinga, push, shunt, vad kostar det extra i så fall?
Förstått att kitet för el golvvärme går på cirka 5000 kr.
Det enda jag har att tycka om detta är, om man ändå drar upp vattenburen golvvärme till resten av övervåningen, varför inte köra det i badrummet också?
Vad är mest ekonomiskt försvarbart.
Skulle uppskatta tankar/idéer kring detta.
Du får väl räkna på kostnaderna helt enkelt? Vad har du för värmekälla i dag?
Jag skulle inte ha lagt både och, utan satt en elpush eller liknande så man kan köra vattenslingan även på sommaren när ordinarie värmesystem är avstängt.
Sen får man räkna på hur mycket man tjänar på att köra vattenburet via ordinarie värmekälla under värmesäsong jämfört med el. Den vinsten ska täcka den högre investeringskostnaden inom en rimlig tid.
Jag skulle inte ha lagt både och, utan satt en elpush eller liknande så man kan köra vattenslingan även på sommaren när ordinarie värmesystem är avstängt.
Sen får man räkna på hur mycket man tjänar på att köra vattenburet via ordinarie värmekälla under värmesäsong jämfört med el. Den vinsten ska täcka den högre investeringskostnaden inom en rimlig tid.
Klicka här för att svara